Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stakkels høns  (Læst 1283 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Juul

• Passiv bruger
Stakkels høns
« Dato: 31 Marts , 2012, 18:44 »
Jeg har en stor, flot og venlig orpington hane, men kun to høner :(. Nu har jeg taget ham fra hønerne da de får grimme sår / flænger på siderne. Han er simpelthen for ivrig tror jeg. Hvad gør man i sådan en situation? Det er svært at finde flere orpington høner og de to der går lægger jo ikke befrugtede æg. Klipper man sporerne, hvordan ? Hønerne skal vist ha nogle uger til at hele. Håber der er nogen som har et godt råd. Det plejer der jo at være herinde :D

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Stakkels høns
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2012, 19:38 »
Jeg har haft samme problem. Jeg tog den hårde metode, jeg tog en dremel (Mini savemaskine) og skar ca. 1-1½ cm af hans spore. (det var det eller hovedet) der kommer dog noget blod, men det stoppede jeg med klipstop (det til hunde/katte/kaniner og nu også høns ;) ) Og siden har han ikke flået nogen.

Der er dog også nogen der bruger dækner/foreklæder til hønsene, men jeg bruger ikke tøj til hverken høns eller andre dyr. Har dog haft overvejet det.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2012, 19:57 »
Jeg har også to høns der er i eksil fra hanen, da de er helt flået op under den ene vinge. Jeg har også lige klippet hanens sporer, men ikke helt så drastisk som dig patricia;-) Men det kan jo være jeg bliver nødt til at klippe mere for det er sørme ikke rart at se på så grimme sår/ flænger. Det tangerer jo til dyremishandling at have haner så!! Hvor får du fat i det der stopper blodet Patricia? Dyrlægen eller apoteket?
Mette:  du skal lade dem læge længe og grundigt for en af mine slap ud og ind til hanen og de andre igen- og så sprang såret op igen - det var ellers blevet så fint :(
Det kan sagtens tage en måneds tid eller mere:-(

Vh Pernille

Offline Mette Juul

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2012, 20:39 »
Det med at klippe sporer lyder lidt volsomt, hvordan ved man hvor meget der skal af, og gør det ikke pokkers ondt på dyre?
Er der nogen omkring midtjylland der har store orpington høner til salg hører jeg gerne fra Jer :D

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2012, 21:06 »
Ja, jeg synes nu også det lyder lidt vildt- og det må jo gøre ondt når det bløder! Men hvad gør man så, når hønerne får flået ryggen?? En anden mulighed er jo som Patricia også nævner,at give damerne dækkener på;-) Jeg tror faktisk jeg skal have lavet et par stykker, for ellers kommer de to skadede jo til at gå alene i meget lang tid:-(

Jeg har også Gul stor Orpington og æg i maskinen- men jeg sælger desværre ikke overskydende foreløbig, da jeg først vil have sorteret i hønekyllinger og hanekyllinger.
Vh Pernille

Offline Mette Juul

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 Marts , 2012, 23:15 »
Nå her er det. Undrede mig over at der ikke kom svar på mit sidste spørgsmål, men ku pludselig ikke finde det her til højre hvor tråden startede. Hvad er det der sker? Hvordan ved man hvor man skal finde det igen uden at skulle kikke det hele igennem?
Jeg har vist meget at lære ;D

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 01 April , 2012, 12:40 »
Oppe til venstre, under dit navn er der en der hedder "Vis svar" http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=unreadreplies

Der står indlæg med svar/nye kommentarer til indlæg du har skrevet i.

Eller lige nedenunder "Vis egne indlæg" så kommer du også til en oversigt over dine indlæg
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi