Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: bliver en høne dårligere mor med tiden?  (Læst 5567 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

• Gæst
bliver en høne dårligere mor med tiden?
« Dato: 29 Marts , 2012, 20:04 »
3 hurtige fra mig en torsdag aften..

1)bliver en høne dårligere til at ruge og måske også passe sine kyllinger med tiden?

2)holder hun en dag helt op med at blive skruk,  når hun stopper med at lægge æg?

3)og er lægge æg med Æ eller I? bliver i tvivl om de Æèr og Ièr...
« Senest Redigeret: 29 Marts , 2012, 20:08 Fra pylle pylle »

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Sv: bliver en høne dårligere mor med tiden?
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2012, 20:15 »
Hønen LÆGGER æg.Hun LÆGGER sig på reden.Og når hun er på reden så LIGGER hun der :)

Du er ikke den eneste som har svært ved det..hvis det er en trøst :)
Det andet ved jeg ikke så meget om,men det gør andre nok.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2012, 20:23 »
1. Jeg tror, den bliver bedre med alderen og lærer mere, selvom jeg er ny på skrukområdet ..
2. Selvom de ikke lÆgger  æg, kan de vidst sagtens skrukke  og passe kyllinger..
3. Jeg husker, jeg fik det forklaret sådan her engang.. At ligge er en passiv handling.. jeg ligger i sofaen, jeg ligger syg pt, her ligger jeg godt, jeg ligger på lur. Og med æ er en aktiv handling (med bevægelse) hønen lægger æg, jeg lægger nøglerne fra mig på bordet..men de ligger på bordet (her ligger de østille..forhåbentligt ;-) ), jeg lægger mig lige på sofaen, og her ligger jeg godt.
Håber ikke, er er for mange slå fejl, beskeden er skrevet feature smartphone
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2012, 20:25 »
FRA smartphone  !! :-|
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2012, 20:29 »
Nemlig Mette.

Æ  som i bevægelse

I   som i stille
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

pylle pylle

• Gæst
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2012, 20:36 »
det lære jeg aldrig.. det ligger ikke til mig at lægge 2 og 2 sammen.. thihi.. men tak for forsøgene.. bær over med mig fremover!'

jeg har en høne som altid har været en perfekt mor.. har altid ligget godt på sine æg og passet sine kyller godt.. men denne gang, syntes jeg ikke hun har styr på æggene.. næsten hver gang jeg kommer der over, er der 2 æg som titter frem, og som så er kolde.. tvivler på hun overhovedet får nogle kyllinger nu.. og nej.. hun har ikke for mange æg.. har snart prøvet det med hønen og kyllingerne et par gange.. ;) hun er ved at være en ældre sag.. lægger ikke æg så regelmæssigt mere hellere.. derfor spørger jeg..

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2012, 21:03 »
tre landmandsbørn taler om hvad der er korekt, og den ene siger "det hedder, jeg ligger mig i sengen"
Den anden siger "det hedder jeg lægger mig i sengen" den tredie dreng tænker lidt over det, og siger, ja "a krøver te køjs"   /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

pylle pylle

• Gæst
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2012, 22:04 »
Ina altså,.. *g

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2012, 22:19 »
Det er ikke sikkert, at det gør livet nemmere men .... lægger skal have et genstandsled. Det må ligger ikke have.
Puha, men en af ungerne har lige haft om det i skolen, så det var i totalt frisk erindring.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2012, 22:49 »
nej Stella-.. det gjorde slet ikke livet lettere...  :o
 ;) ;D ;)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Marts , 2012, 15:21 »
Hvad så med lå og lagde.. Det er ligger og lægger i datid..det er der også mange, der kludrer rundt i.. Jeg lagde i sengen til kl. 12 - nej nej, det hedder "jeg lå i sengen", fordi man ligger stille, altså ligger er en stille ting, og lægger er en bevægelse.. Jeg lagde kosten fra mig  ;D

Nu glemmer du det aldrig  ;) ;)
Mette

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 Marts , 2012, 22:09 »
Og så er der den med at vende sig og vænne sig (til noget). Også mange der ikke kan hitte rede i det. Og selskab staves ikke selvskab - og så er der ikke 'd' i gjort! Der er mange faldgruber, suk...  ::)
Mvh Marianne

pylle pylle

• Gæst
« Svar #12 Dato: 30 Marts , 2012, 22:30 »
hvad er det dog jeg har lukket op for :o ;).. jeg ville bare vide om en høne taber sin dygtighed i at skrukke som hun bliver ældre..  og om hun ligger eller lægger på æg.. ha ha.. jeg er snotforvirret nu ;D ;D ;D.. men den med gjort.. den husker jeg.. ellers skal man have sin ende smurt.. plat.. I know.. 8) ;) ;D

Offline Lone

• Bruger
« Svar #13 Dato: 31 Marts , 2012, 07:44 »
En god skruk er lige som god rødvin, den bliver i reglen kun bedre med alderen  ;D
Men holder hun først op med at lægge æg p.g.a. alderdom, er der ikke noget at gøre, så bliver hun heller ikke skruk.
Men måske er der noget, der irriterer hende? utøj eller orm? Eller har hun bare for mange æg at ligge på? eller måske holder redebunden ikke æggene så godt samlet, hvis den er for flad eller uden hulning.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

pylle pylle

• Gæst
« Svar #14 Dato: 31 Marts , 2012, 08:17 »
okay?? ja det er jo noget man kan overveje.. Jeg kan ikke være helt sikker på om hun har orm.. jeg har dog ikke set noget nogen steder..
alt det andet er fint, mine høns får altid utøjsbehandling inden de ligges på reden.. hun har før ligget fint på 10-12 dværgæg og har været min bedste ruger.. denne gang syntes jeg hun passede lidt dårligt på de "opstartsæg jeg har givet hende.. så derfor gav jeg hende kun 6 æg.. hun ligger i en lille rugekasse, som hun altid har gjort.. æggene kan ikke rulle væk fra hende, og reden er fin dyb.. alligevel gør det hende ikke noget at æggene titter sådan lidt ud til højre og venstre.. og nogle af æggene har været halvt nedkølet, altså på den ene side.. så tror desværre ikke det bliver til så meget med hende.. bare underligt.. at hun sjusker med det denne gang.. hun må være den billige papvin fra brugsen.. og ikke en fin amarone ;D