Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i samfundstjeneste  (Læst 1545 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tapani

• Bruger
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Kate

• Passiv bruger
Sv: Høns i samfundstjeneste
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2012, 11:50 »
 /o
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2012, 14:52 »
Super idé
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2012, 15:20 »
Fantastisk idé, bare der var nogle kommuner herhjemme, der ville gøre det samme, tænk al den mad, der bliver smidt ud hver dag!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bokbok123

• Passiv bruger
  • Drømmer om et mere selvforsynende liv.
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2012, 15:42 »
Det er jo lige præcis dét, der er så godt. Hønsene får det vi ikke kan spise, og så ondanner de det "affald" til fine æg. Super idé! /o
Matrikel-medlemmer:
0.1 Hund, Sally (Weimaraner/Islandsk Fårehund)
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran
*Ægge-fødselsdag: Grundlovsdag*

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2012, 22:35 »
Joh, men det kan man næppe herhjemme, for det er da vist ikke lovligt at fodre med køkkenaffald. De fleste af os kan finde ud af lidt civil ulydighed, men for kommunen er det nok svært.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2012, 07:33 »
Er du sikker på det Stella, når det gælder ens egne havehyggehøns? Er det ikke kun, når det er dyr, der skal på slagterier?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2012, 07:50 »
Det er affald med kød i man ikke må give til sine høns. Grønt osv. må man gerne
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 30 Marts , 2012, 11:28 »
Men iøvrigt så er der flere som begynder at få øjnene op for at høns betyder at der bliver smidt mindre mad ud
http://camilla-fabricius.blogspot.com/2012/03/regeringens-klimaaftale.html
"Jeg har fået høns, så jeg har faktisk ikke intet madspild længere"
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Høns i samfundstjeneste
« Svar #9 Dato: 30 Marts , 2012, 11:41 »
Jeg må tilføje at også Årstiderne var på banen i forsommeren 2011 med en status opdatering på FB. Den og lidt gode råd om overtalelses metode var startskuddet til mit fjerkræ paradis :)
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Marts , 2012, 23:15 »
Vedr. lovlighed har jeg det kun fra al balladen efter at Søren Ryge i en fjernsynsudsendelse havde fodret sine høns med diverse køkkenrester, hvorefter han fik læst & påskrevet om, at det måtte man ikke - stor ballade. Det fremgik ikke på det tidspunkt, at det på nogen måde afhang af, om der var kød i det. Søren Ryge blev lettere sarkastisk i den næste udsendelse...det var den, jeg så. Jeg husker specielt hans julekage, som var blevet glemt og derfor lidt tør.....
Men jeg er ked af at have bragt urigtige ting til torvs. Godt at Finn kan korrigere - og at det så kun er frikadellen osv, der er forbudt. Men hvorfor egentligt lige kød? Det var rotter jeg forbandt med ikke at smide kød "ud"- men høns er jo ikke ud i mange øjeblikke. Så er det inde - i hønsemaver .

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
― Mahatma Gandhi

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 31 Marts , 2012, 08:35 »
Ja det er ikke nemt. Da jeg startede vores "Plejecenterhønseprojekt" op, talte jeg med et utal af fødevare- og veterinære myndigheder. Og fik lige så mange svar. Essensen, som vi enedes om (ikke skriftligt, men alligevel....) blev at ting, der stadigvæk var egnede til menneske-fødevarer som f.eks. overskuds-smørrebrød og kage fra cafeteriet, gerne må hældes i hønsene (altså også frikadeller). Skal der fodres med rester fra beboernes middag, skal den faktisk enten serveres direkte fra deres tallerken - eller samles sammen fra bordet i en dertil egnet beholder og OMGÅENDE bæres ud til hønsene. Altså ikke noget med at have en fælles hønsespand for 60 beboere og så fodre med indholdet over flere dage. Æggene må så bruges af beboerne men ikke til produktion i kommunekøkkenet (som leverer mad ud af huset) men kun til fortæring i de "blokke" med 6-10 beboere i hver, f.eks. til eftermiddagskage. Eller til den enkelte beboer. Dette fordi "vort" plejecenter i princippet er udlejet af et boligselskab til hver enkelt beboer - og så nogle fællesrum til kommunen (personale og opholdsrum). Så hønsenes er beboernes i fællesskab.
Nå, problemet er ikke så stort i praksis da der kun er syv høner og de alligevel ikke kan spise mere end dagens produktion af "menneske-egnet overskudsmad". Men hold da op hvor kan tinge gøres komplicerede ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
« Svar #13 Dato: 31 Marts , 2012, 09:42 »
Når man så har 'rovdyr' i sin husstand (her katte) kan de få kødresterne, de rører alligevel heller ikke salaten ;) og er i stand til at sortere bønner fra chili con carne og asparges fra tarteletfyld med hønsekød... hvilket ænder og gæs sætter pris på :D
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder