Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Overvejer hønsehold - men hvilke høns skal jeg dog vælge?  (Læst 1717 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jytte Dencker

• Passiv bruger
Hej
Jeg håber at der herinde på forumet er nogle hønsefolk som kan hjælpe mig lidt inden jeg starter mit hønsehold.
Jeg har i længere tid overvejet at anskaffe mig nogle hygge have høns. Jeg er fuldt ud klar over at der er en hel del aspekter jeg skal sætte mig ind i inden jeg anskaffer mig nogle høns.
Men sådan til at starte med ville jeg gerne have nogle velkvalificerede forslag til hvilke høns der kunne egne sig til mig og det jeg gerne vil.
Jeg kunne godt tænke mig at mine høns ikke var helt syge for at flyve over hegnet, de må gerne opnå en god slagtevægt - uden at være så klodsede at de træder æggene i stykker ( har et godt øje til sussex - men ved at de for en del år siden var slemme til at træde i æggene).
Nogen der kan hjælpe mig lidt videre - måske forkaste mine drømme om de smukke sussex eller præsentere en vidunder race for mig som jeg endnu ikke kender - kender ikke ret mange)
Lidt islændere, nogle hunde, et par katte og en samlever

Offline mzi

• Passiv bruger
Sv: Overvejer hønsehold - men hvilke høns skal jeg dog vælge?
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2012, 22:34 »
Velkommen til  :)

Sussex er en fin race til formålet. Andre velegnede racer kunne være australorps eller maran.

Jeg har flere racer gående sammen og nyder de forskellige farver og personligheder. På den måde kan man måske også indkredse, hvilken race der der tiltaler mest.
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Jytte Dencker

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2012, 22:44 »
Maranen ser i mine øjne ud som den jeg måske bedst kunne overveje enten at udskifte min tidligere drømme høne med eller måske supplere. For du har da ganske ret i at jo større spredning der er i de høns man har - jo sjovere bliver det at sidde og iagtage dem. Når blot man måske sørger for at holde spredningen indenfor rimelighedens grænser da nogle hønse racer måske kan blive "moppet" af andre. Skal jo nok også overveje det der med flere racer hvis man tager en hane ind ;-).
Mange tak for hjælpen foreløbig

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2012, 22:49 »
Hej.
Jeg har 3 store lyse sussex, og de har aldrig trådt æg i stykker :D.
Jeg er også meget glad for min blandede flok. Drømmer faktisk om at få endnu flere racer (formentlig som rugeæg til mine skrukker ;))
Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Jytte Dencker

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2012, 22:54 »
Lyse Sussex? Jeg kender kun til dem der er hvide med perlekrave, er det de lyse? Hvordan ser de mørke så ud? Så vidt jeg husker var de ganske gode skruk høns - men min erindring ligger altså godt nok en 30 40 år tilbage ;-)

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Marts , 2012, 22:58 »
Lys sussex er det samme som hvid/sort columbia. Den der er hvide med sort på hals og hale. Tror ikke der er nogen der hedder mørk sussex. Men der er fx gul/sort sussex.
Mine har endnu ikke skrukket.
Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2012, 23:08 »
@ Jytte

Velkommen på Forum.

Jeg kunne godt tænke mig at mine høns ikke var helt syge for at flyve over hegnet, de må gerne opnå en god slagtevægt - uden at være så klodsede at de træder æggene i stykker

New Hampshire kunne være et godt valg. Store høns som ikke er specielt flyvske. De er avlet med henblik på at give pænt med æg, og samtidigt være gode slagtedyr.

Check i 'Leksikon' under racebeskrivelser.
Mvh
Erik Andersen

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2012, 23:26 »
Hej velkommen til et dejligt forum.

Jeg siger jo som jeg altid gør Brahma de er rare høns og ikke flyvske, de skrukker, lægger rigemeligt med æg, er kønne og bliver store.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2012, 02:31 »
Hej
Har du overvejet Faverolles eller Barnevelder
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2012, 14:48 »
Velkommen på forum, Jytte :D
Jeg synes, dine egne forslag lyder gode, du kan nemt have f.eks. både sussex og maran sammen og så en hane i den ene af racerne, for deres æg er så forskellige, at du nemt, kan nøjes med at samle æg fra den race, som du har hanen i.
Maran kan jeg stå inde for, gode æglæggere, fine slagtedyr, rolige og tillidsfulde, ikke flyvske, mine går bag et hegn på 60 cm, som de ikke flyver over. Jeg har også hørt meget godt om sussex, dorking kunne måske også være et godt valg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 29 Marts , 2012, 14:52 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mama Tuck tuck

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 April , 2012, 19:55 »
Hejsa  :)

Jeg kan kun sige mine erfaringer..
Vi har haft flere racehøns men nu har vi stor Faverolles...

Vil du har godt med æg,, også om vinter ; Faverolles
Vil du har en god kødsvægt og en spezialitet ; Faverolles
Vil du har en rolige og tam race, der ikke flyver over hegn ; Faverolles
Vil du har en robust race det tåler vind og vejer ; Faverolles
Og den farveprægtige hane med sine høns er en atraktion i haven...
Vi har fundet alt det i denne super race alle vores ønskes... ;)

Mvh Tamy
Vores lille farm består af racerene
1.9 stor tværstribet Plymouth Rock,
Fodbefjerede dværge ( Sabelpoot )
1.5 Guld sort porcelænsfarvede
1.3 Isabel porcelænsfarvede
2.5 Sølv sort porcelænsfarvede
2 Hunde , 1 Hest, 2 Katte.
Jeg er vild med høns... Hilsen Tamy :-)

Offline Jytte Dencker

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 April , 2012, 08:39 »
Mange tak for de mange råd - I er nogen utroligt søde og hjælpsomme mennesker. Anpriser jeres favorit racer uden at rakke de andres ned  :)
Jeg må nok indrømme at jeg nu er lidt mere oplyst, men stadig i tvivl.
Må nok tage på en udstilling eller finde nogen i nærheden af mig som har nogen af de racer jeg synes ser bedst ud til mig og så spørge om jeg må komme på besøg og hilse på  ::)
Men mange tak alle sammen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 April , 2012, 08:47 »
Hej Jytte, og velkommen til  :)

I princippet er det jo egentlig ligegyldigt hvilken race du starter med, blot de hører til de lidt tunge af slagsen (så de ikke flyver) og at du kan lide at se på dem. Så der er jo masser af muligheder. Desværre er udstillingssæsonen slut for nu, men der kommer jo dyrskuer til sommer (hvis du kan vente så længe  ;)). Ellers er det jo bare at komme ud og besøge nogle hønsefolk, som du siger, og så købe en lille flok kyllinger at starte på. Jeg er sikker på, du kan finde nogen der vil have besøg og vise deres dyr frem  /o
Mvh Marianne

Offline Mama Tuck tuck

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 April , 2012, 16:14 »
Hejsa :)
Ja det er bedst du kigger så meget du kan og finder den race der passer til dig...
Jeg ønsker dig held og lykke. /o

Mvh Tamy
Vores lille farm består af racerene
1.9 stor tværstribet Plymouth Rock,
Fodbefjerede dværge ( Sabelpoot )
1.5 Guld sort porcelænsfarvede
1.3 Isabel porcelænsfarvede
2.5 Sølv sort porcelænsfarvede
2 Hunde , 1 Hest, 2 Katte.
Jeg er vild med høns... Hilsen Tamy :-)