Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ´Nye ænder  (Læst 2561 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rap anden Rasmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
´Nye ænder
« Dato: 27 Marts , 2012, 12:23 »
Jeg har i lørdags fået 1 andrik og 2 hunner i fødselsdagsgave. Og for søren hvor er jeg glad for dem. Det er jo så meningen, at de skal få nogle ællinger, som vi senere hen kan slagte. De bor inde i et aflukke ved stalden, og kommer ud i dagtimerne i en aflukket fold med vandbassin gravet ned og fint hus osv.
Lige da de ankom lørdag, parrede hannen sig med den ene hun.
Mit spørgsmål er nu: Hvor længe går der før sådan nogle falder til ro/på plads og lægger æg? Og hvor længe ruger de? Er det ikke for koldt, at lade dem blive ude om natten endnu, de er ikke vant til det derfra hvor vi købte dem?

Håber på svar.

Vh Heidi.

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: ´Nye ænder
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2012, 12:34 »
Velkommen til dette skønne forum.  :)
Hvad er det for nogen ænder, du har fået ?
Ænder er jo fra naturens side skabt til at leve ude hele året, så ud med dem, og undgå svineriet inde.  ;)
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: ´Nye ænder
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2012, 14:00 »
Hej Heidi

Velkommen til forum og tillykke med ænderne :)

Vi er selv nystartede med fjerkræ, deribland ænder. Der gik 3 dage, så begyndte vores at lægge æg.

De elsker at være ude, og vil helst være ude hele tiden. Vi har dem dog i hus for natten, udelukkende pga. frygten for ræve.
Der skal dog rævesikres, og så får de lov at være ude hele tiden.

Så har I mulighed for det, ville jeg lade dem gå ude hele tiden og selv vælge om de vil ind eller ud.

Held og lykke med dem :)

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Rap anden Rasmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: ´Nye ænder
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2012, 15:01 »
Tak for svar  :D

Det er moskusænder vi har fået. Jeg var bare "bange" for, at de kom til at fryse, hvis nu det blev frostvejr igen. Men selvfølgelig, så er de jo vant til det fra naturens side.
Det er vel også dumt, hvis de gerne vil lægge æg, og man så tager dem ind og ud hele tiden. Det er da forvirrende for dem, eller hvad?

Der er stødhegn rundt omkring forneden når de er ude, så der burde ikke kunne komme ræve til dem, men alligevel er jeg jo lidt nervøs for, om den kan springe over eller noget. Jeg mener hegnet er 1.20.

Vh Heidi.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: ´Nye ænder
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2012, 15:17 »
Vores lægger også æg inde i huset, og går så ud om morgenen. De bestemmer selv om de vil være ude eller inde.

Lader man æggene ligge, så lægger anden sig på reden når hun synes der er nok til at ruge. Hun lægger sig ikke fra starten af, som jeg har forstået det :)

Vi bruger æggene fra dem i husholdningen, derfor fortsætter de trofast med at lægge æg dagligt :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: ´Nye ænder
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2012, 21:46 »
du kan sagtens lade dem blive ude, det foretrækker de.

de skal bare kunne komme i et hus.

det eneste du skal være opmærksom på er ved stærk frost at deres fødder kan tage skade. så der er det en fordel at have dem på stald med et godt lag halm. mine var på stald de par uger her i vinter med voldsom frost.
ellers går de ved et vandhul hele året med et par huse.



mine bruger faktisk kun deres huse i solskin, hvor de søger skugge og bruger dem når de ligger og ruger.

de lægger normalt fra 10-25 æg. og når de mener de har nok så ligger de sig på dem og ruger.  det tager mellem 32-36 dage for dem at ruge ud.


har selv en der ligger nu på 24 æg.


det er svært at sige hvornår de vil begynde at lægge æg. nogle gør det fra dag 1 fra flytning mens andre venter uger og måneder.

det er dog normalt de begynder nu og forstsætter flere måneder frem. havde så sent som i septemper sidste år hvor jeg havde to der lagde æg. den ene havde dog gjord det hele sommeren (krager hugger æggene så derfor forstsætter hun), mens den anden gik i gang igen efter et hold ællinger der var blevet store.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: ´Nye ænder
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2012, 22:01 »
Velkommen på forum, Heidi :D
Tillykke med ænderne og fødselsdagen <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rap anden Rasmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: ´Nye ænder
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2012, 10:04 »
Tak for alle de fine svar :D

Dejligt med sådan et forum, når man er helt ny (selvfølgelig også hvis man er garvet).

Så tror jeg bare, at jeg lader dem blive ude, for de syntes det er træls at skulle ind i stalden om aftenen /d.

Og så vil jeg vente og håbe på, at der kommer æg inden alt for længe, for hannen har trådt hunnerne i hvertfald 2 gange, for det har jeg set. Om det så er den samme eller dem begge der er trådt, det ved jeg ikke, da jeg ikke kan kende forskel ;)

Vh Heidi.