Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning - hvad gør en klog?  (Læst 2514 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Rugning - hvad gør en klog?
« Dato: 26 Marts , 2012, 07:47 »
Vores 2 ænder lægger trofast 2 æg nu hver nat, i deres hus i samme rede.

Er egentlig lige begyndt at pille æg fra i dag til udrugning i maskine, men vi kunne også godt tænke os at de prøvede at ruge et kuld selv, for det tilfælde at dem i rugemaskinen kikser.

Men vi er lidt usikre på hvordan vi griber det an mht. huset og ænderne imellem.

Hvis de får lov til at ruge på æggene i huset som også andrikken beboer, vil de så ikke smide ham ud når de først lægger sig på reden?

Og nu lægger begge ænder æg i samme rede.... skiftes de så til at ruge på dem, eller vinder den stærkeste retten til at ruge eller hvordan?

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Rugning - hvad gør en klog?
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2012, 12:11 »
Ingen der har nogen bud?
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2012, 20:05 »
Jamen jeg kan da hjælpe dig med nogen af dine spørgsmål.

Jeg kender ikke helt ruge egenskaberne hos sachsen ænder. Ruger de overhovedet?

Men de vil ihvertfald ikke smide andrikken ud, det er helt sikkert.

De vil helt sikkert heller ikke skiftes til at ruge. Så avancerede er ænder slet ikke. Hvis de lægger æg i samme rede og begynder at ruge ruge inden for samme periode så vil de lægge side om side. Ulempen ved denne situation er at når/hvis æggene ind imellem ligger imellem ænderne så kan de blive så kolde at de vil "gå til". Hvis alle æggene på et eller andet tidspunkt bliver kolde så ender du op med det "flotte" resultat af 0 ællinger.
I nogen tilfælde kan det dog gå godt.
Men inden at du bekymre dig for meget om naturlig udrugning så synes jeg du skal vente og se hvad der sker, altså om de overhovedet ruger og om de overhovedet ruger på samme tid.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2012, 20:37 »
Udover Moskus ænder har jeg haft Orpington ænder, og jeg mener at huske at Sachsen andens egenskaber ligger forholdsvis tæt på Orpington andens, og mine Orpinton ænder var ikke gode rugere. Det de forsøgte at lave blev altid noget roderi, som ligner det jeg ser beskrevet med forsøg på fælles rugning.
Jeg syntes bedst om en kasse hvor den rugen een and. Syntes der give bedste resultater.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2012, 09:18 »
Mange tak for jeres svar :)

Efter hvad jeg har kunne læse mig til, så er der lidt delte meninger om Sachsen ænder kan/vil ruge, så det må næsten komme an på et forsøg.

Hvilket min mand ville blive meget glad for - rugemaskiner er unaturligt ifølge ham ;D ::)

Jeg var blot usikker på om den rugende and ville smide de andre ud af huset, for så rendte vi ind i lidt plads problemer.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin