Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingehus  (Læst 814 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mommark

• Passiv bruger
Kyllingehus
« Dato: 25 Marts , 2012, 22:29 »
Moin
vi fik udnyttet det gode vejr og byggede et kyllingehus inde i hønsegården med egen lille udegård til kyllingerne. De bor ellers i vores drivhus i en trækasse under en varmelampe. Men det er nu blevet alt for varmt om dagen, så nu må de ud. Om aftenen bliver de så båret tilbage under varmelampen i drivhuset. Nu kunne jeg altså godt have brugt en skruk høne., men det må jeg jo så håbe på næste gang at vi har kyllinger. Det var altså bare sjovt at se hvordan de små kyller( næsten 3 uger) fiser rundt i deres lille udegård og bare nyder livet.
Mvh Laila

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Kyllingehus
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2012, 23:01 »
Lyder rigtig dejligt.... Ikke for at spolere idyllen men er dit drivhus rotte sikret ?
Jeg fik taget to vagtler fra mit drivhus af en infam rotte. /1
Kyllinger vil være en lækkerbisken for rotter... :-[

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2012, 23:07 »
Hej
drivhuset er lukket og kyllingerne er inde i en trækasse, der er 1 m høj. Men hvis at de vil ind, så kommer det det nok et eller andet sted. Jeg har af og til også rotter i hønsehuset. Vi har en fælde med gift i. Den står så hønsene ikke kan komme til. Vi bor på landet og der er rotter ved alle bondegårde. Vi har haft kommunen ude og vi kan ikke gøre mere end, at vi gør nu. Så nu håber vi bare at der ikke sker noget, Men jeg er nu mere bange for, at der kommer en ræv .
Mvh Laila

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2012, 23:12 »
Nogle gange er det at være opmærksom alt man kan gøre. /o

Sidste år flyttede jeg også rundt med store og små kyllinger alt efter vind og vejr....

Ohhhh at være en høneMOR...  ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2012, 23:59 »
Vi har en fælde med gift i. Den står så hønsene ikke kan komme til. Vi bor på landet og der er rotter ved alle bondegårde. Vi har haft kommunen ude og vi kan ikke gøre mere end, at vi gør nu.

Det er en 'ommer'.

Fælder med gift, ser jo ud som om man gør noget ved problemet. Desværre er rotterne så smarte at de, hvis de er etablerede på ejendommen, hurtigt finder ud af at de 'lækkerier' der lægges i kasserne skal undgåes.

Jeg er enig i at det er svært at undgå rotter helt ved bondegårde. Men her er vi nået så langt at der ikke er herboende rotter. Kun tilkommende strejfere. Det mest effektive middel mod rotter er, efter min erfaring, at bruge trådfælder. http://www.landogfritid.dk/p/371/rottef%C3%A6lde-tr%C3%A5df%C3%A6lde

Problemet kan så være at få aflivet bæstet efter at have fanget det i fælden. Det gøres her ved at skyde det med et luftgevær.
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2012, 07:52 »
Jeg bruger også trådfælder, og kan lige tilføje at fælderne bliver mere effektive med tiden - en nyindkøbt trådfælde har åbenbart en fæl lugt (sikkert af fabrik og maskinolie eller noget). Når først fælderne har stået i vind og vejr i et års tid, så er de meget effektive  /o

Af ideologiske årsager bruger vi ikke gift på matriklen, da jeg synes at selv rotter har krav på en human aflivning.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2012, 07:57 »
Moin Erik,
Da det er Kommunen, der sætter giftkasser op her hos os og de gårde som er her, går jeg ud fra at de ved hvad de gør.  Skadedyrsbekæmperen fra kommunen mener ikke, at de vænner sig til giften, fordi at der går så lang tid fra at de har spist den, til at den virker. Så skulle  rotterne ikke kunne se en forbindelse. Der udover har vi også de trådfælder, som du nævner. Nu har jeg ikke et luftgevær og er heller ikke sikker på, at jeg kunne ramme..... Men vi har heldigvis en nabo, der er jæger.
Jeg er nu ikke hysterisk på grund af rotter. Jeg har boet i København, der var der nok flere rotter end, at vi har her.
Hvad lægger du som lokkemad i dine rottefælder?
Mvh Laila