Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne spiser sit første æg  (Læst 2568 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CharlotteRA

• Bruger
Høne spiser sit første æg
« Dato: 25 Marts , 2012, 17:30 »
Hej Alle

Har læst et par tråde om ægspisende høns, men synes ikke at det helt kan sammenlignes med min, så derfor vil jeg høre jeres erfaringer..

Jeg har en hønseflok som har lagt æg i et par måneder,-

Igår, lagde jeg mærke til at min Engelske Araucana (der ikke har lagt æg før) var meget interesseret i hønsehuset, og det endte da også med at hun lagde sig på reden - så jeg ventede spændt på mit første turkise æg - men efter lidt, kom hun løbende ud fra huset - med sit grønne, itu, æg i næbet !
Hun lå derinde alene, så det har ikke været en af de andre der har ødelagt det...

Jeg tænkte, at det måske var gået i stykker lige da det var kommet ud (ved at hun har trådt på det eller lign) og det var derfor at hun havde spist det..

Men idag var der endnu et æg i reden som var ødelagt - eller - blommen og hviden lå pænt i reden som hvis man skulle lave et spejleæg, og skallen lå uden for hønsehuset...
Det der er mærkeligt, er bare, at det er et af de brune æg - så altså ikke et Araucana`en har lagt og ødelagt, men en af de andres...

Går ud fra at det er den, da jeg nu har fået æg i flere måneder, uden dette problem - og igen, hvorfor begynder den ligepludselig på det, efter at den har lagt sit eget første æg? ..

Men, er hønen "ødelagt" ?
Vil den fortsætte med at ødelægge sine egne æg, og nu, også tage de andres æg?
Eller skal den bare lige vænne sig til "æglægger-rollen"?

Det der også er mærkeligt, er, at blommen/hviden lå i redekassen med 3 hele æg - så det er jo ikke såen at den ødelægger alle æg den ser (det kan selfølgelig også være at de andre æg er blevet lagt efterfølgende)

Jeg prøvede også at ligge et helt æg foran dem, på græsplænen, men de kiggede lige et øjeblik på det, også Araucana`en, og så gik de igen...

Kan det være "varme" nylagte æg, den ikke kan stå for?

De har og har altid haft, kalk stående, så det kan den jo heller ikke mangle....

Nå men, Skal jeg af med min kære E. Araucana, eller vil det måske gå over?
Eller skal jeg ombygge "hele" huset, og så lave nogen forsvindingsredekasser ? (Problemet er bare at de ikke bruger "redekassen", men i stedet et hjørne i huset hvor der ligger noget halm)

På forhånd tak

Charlotte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høne spiser sit første æg
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2012, 19:11 »
Jeg har hørt, at det skulle kunne lade sig gøre at vænne høns af med den uvane vha. såkaldte næbringe, de købes hos America. Jeg har også hørt, at uvanen smitter meget hurtigt til andre høns, og når først de har fået smag for æg, vil de have flere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline CharlotteRA

• Bruger
Sv: Høne spiser sit første æg
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2012, 21:52 »
Indtil videre krydser jeg fingre - efter 2 dage med "ægspiseri", var der kun hele æg i reden idag (og et fra den engelske araucana) - så håber at det går (er gået) over :-)