Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger 28 grader  (Læst 1308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrid T.

• Bruger
  • Små ællinger - Rouen ænder
Kyllinger 28 grader
« Dato: 24 Marts , 2012, 15:13 »
 /o Så fik jeg hønsebesætningen øget med 6 agerfarvet dotter - spændende om det er høns eller haner.

14 dage gamle og de ligger ude i hønsehuset i en flyttekasse med sundolitplader ovenpå og et par af siderne, men øv jeg kan ikke få graderne til at stige til 38 grader med min glødepære  :'(  /d  (jeg skulle ellers låne en varmelampe af én men den var gået i stykker for dem).

Råd søges! Der er nok lige varmt nok i drivhus  :o

Nu skal de have kyllingestart foder, men hvor længe? og hvad er det næste foder.
:o
vh Ingrid T.

0,1 New Hampshire & 0,2 Sussex & 4.2 kyllinge dotter & 1.1 Rouen ællinger

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Kyllinger 28 grader
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2012, 15:34 »
Så skal du nok sænke pæren længere ned mod gulvet, så varmen har mulighed for at blive højrere dér hvor kyllingerne er.. Hvis de skal blive i hønsehuset natten over, så er det specielt vigtigt, at de kan holde varmen, når de ikke er ældre  ;)

En varmelampe inkl pære koster i Land og Fritid 220,- inkl alt!!

De kan godt fortsætte på startfoder, men ellers skiftes så småt allerede nu til kyllingevoksefoder.. Dette kan de fortsætte på, indtil de er halvvoksne, hvor de kan få korn og øvrigt støøre foder, som de store høns spiser.

Pøj pøj med dem :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marita

• Bruger
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2012, 15:41 »
Hej Ingrid.

Jeg studsede over, at du skriver, du ikke kan få temperaturen til at stige til 38 grader. Det lyder meget varmt, synes jeg. Ifølge denne vejledning om kyllinger, skal der - når de er to uger - være 28-30 grader.  Det er så også det, du har skrevet i din overskrift, så de 38 er måske en slåfejl?  Jeg brugte denne vejledning, da jeg skulle have kyllinger i kyllingemoder de første gange:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37

Offline Ingrid T.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2012, 15:59 »
Hej igen

Tak for hjælpen .... jeg har fået at vide at der skal være 38 grader og jeg har lige nu sat pæren 2 cm længere ned, problemet bliver bare at så kan de ikke ligge nedenunder for så er pæren meget tæt på. Jeg er lidt bange for om en glødepærer kan sætte ild til halmen ( de ligger på savsmuld med halm ovenpå).

Skal jeg mon tage dem ind i nat?
vh Ingrid T.

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Kyllinger 28 grader
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2012, 16:23 »
38 er for meget, det er jo mere end i rugemaskinen! Du må vist lige prøve at læse i linket i en af de forrige tråde! Men tag dem evt ind t natten. Mine nyklækkede står i 2 sammenbastede bilkakasser i køkkenet. Kyllerne larmer noget men de skal sørme ikke fryse! PS. Mit bedste argument er at jeg går på krykker de næste 5 uger
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Ingrid T.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 24 Marts , 2012, 16:28 »
Hej Ingrid.

Jeg studsede over, at du skriver, du ikke kan få temperaturen til at stige til 38 grader. Det lyder meget varmt, synes jeg. Ifølge denne vejledning om kyllinger, skal der - når de er to uger - være 28-30 grader.  Det er så også det, du har skrevet i din overskrift, så de 38 er måske en slåfejl?  Jeg brugte denne vejledning, da jeg skulle have kyllinger i kyllingemoder de første gange:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37

Billedet på linket med den skrukke høne og hendes kyllinger, hvad kalder man den farve som hønen har.. den er vild flot
vh Ingrid T.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Marts , 2012, 16:54 »
En slags hvedefarve ville jeg tro..
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Høns i haven

• Gæst
« Svar #7 Dato: 24 Marts , 2012, 17:52 »
Du har sikkert fået at vide der skulle være 38 grader i rugemaskinen. Men det er jo ikke det samme som en kyllingemoder.
Jeg har kun 28 grader i min kyllingemoder. Og det virker fint.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 24 Marts , 2012, 20:57 »
De  75 Orpington kyllinger jeg har der klækkede i går, de har 30-32 gr. C. og de skal sættet et par gr. C ned om ugen, indtil de er ca. 5 uger alt efter hvordan vejret er til den tid.
De har ikke godt af 38 gr. C som 2 ugers, det er en voldsom varme.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 24 Marts , 2012, 21:05 »
14 dage gamle og de ligger ude i hønsehuset i en flyttekasse med sundolitplader ovenpå og et par af siderne, men øv jeg kan ikke få graderne til at stige til 38 grader med min glødepære 

Hvis du forsøger at lave grill-kyllinger er de 38 grader for lidt og kyllingerne nok også for unge.  ;)

Når jeg har små kyllinger, bliver de ca 7 dage gamle sat ud i en hesteboks der er sikret mod rovdyr. Boksen er uopvarmet, men forsynet med en staldlampe (tror jeg det hedder). Denne sikrer en temperatur på ca 20-25 grader indenfor tragtens munding, hvor kyllingerne kan stimle sammen når de trænger til lidt varme. Og det fungerer udmærket.

Nogle gange klumper de sig sammen indenfor tragten andre gange ligger de i periferien af tragten. Så de regulerer selv efter behov for mere eller mindre varme.

Hvis kyllingerne er udruget i hønsehuset af en skruk vil de allerede efter en dag eller to rende med skrukken i hønsegården, og de vil i perioder rende frit rundt i hønsegården udsat for de udendørs temperaturer det danske vejr kan tilbyde på tidspunktet. Selvfølgelig med mulighed for at løbe hen og 'tanke' lidt varme fra tid til anden i skrukkens skørter.
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise Strømvig

• Passiv bruger
  • Nyder livet på landet!
« Svar #10 Dato: 24 Marts , 2012, 21:10 »
hihi grill-kyllinger ;D Den var god Erik.
Louise Strømvig
1.9.15 Sussex Lys Stor, 0.0.18 Orpington Gul/sort sømmet, 1.2.11 Wyandotter Stor guld blå/randet, 0.1 Labrador, 1.1.2 Chihuahua, 2.1 UdeKat (rottefangerne :)), 1.0 Traver, 0.2 New Forest. Godt man bor på landet :)

Offline Ingrid T.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 25 Marts , 2012, 12:44 »
God søndag .... tak for jeres svar  /o

Ja mine kyllinger har det vist meget varm, jeg har siden jeg måtte stå op hæve lampen flere gange og nu er det lykkes mig at få temperaturen ned på 32 grader. Mon det er forsvarligt nok at fjerne flyttekassen så de har mere luft og plads ???
For det kan godt tyde på at mine kyllinger har det mere varmt end anbefalet  :o .... (jeg fik fat i en anden termostat i går og sikke en varme der lige pludselig var).

De skal gå i en indhegning inde i hønse huset dog vil jeg sætte pap op i siderne således de ikke får deres hoveder ind i hønsehegnet.
vh Ingrid T.

Offline Ingrid T.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 25 Marts , 2012, 12:46 »
Jeg ville ellers lægge billeder ind af mit projekt kyllinger men kan desværre ikke
vh Ingrid T.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 25 Marts , 2012, 13:08 »
Der er jo en huskeregel i tilfældet kyllinger under varmelampe.

hæng lampen, i en højde du mener er rigtig, og se så hvordan kyllingerne gør, hvis de står på tå under lampen og pipper,eller klumper sig sammen i en bunke lige under pæren, så fryser de eller har det bare ikke varmt nok.
Hvis de lægger sig i en cirkel væk fra lampen, så er der muligvis for varmt, og hvis de ligger spredt under lampen, nogle under pæren og nogle til siden, og nogle sammen,så passer pengene, og de har det godt  /o
Der er dog ikke noget galt i at de ligger i cirkel,, bare de ikke trækker helt væk fra lampen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn