Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: mårsikret hønsehus og hønsegård  (Læst 5724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tylt

• Passiv bruger
mårsikret hønsehus og hønsegård
« Dato: 24 Marts , 2012, 09:52 »
Jeg forbereder ankomst af en lille orpington-flok, - vil meget nødigt opleve at komme ud og finde døde høns efter mår besøg  :-[
Hvordan sikrer man sig mod dette, - inden flokken flytter ind ???

Offline Rudy

• Bruger
Sv: mårsikret hønsehus og hønsegård
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2012, 10:12 »
Hej Mathilde.

Dejligt at høre at du glæder dig til at der er Orpington ungdyr klar til dig

Mht. sikring af anlæg og hus mod dyr som mår/ilder/mink, så er det faktisk end større udfordring en at ræve-sikre, efter min opfattelse.
Der skal i alfald ikke bruges hønse-vævet tråd (6-kantet), men voliere tråd (4-kantet). Jeg har oplevet mink med lethed bed sig gennem hønse-væv.

Ræven er meget lettere at sikre sig mod, syntes jeg. Og jeg har dog besøg af ræven næsten hver nat rundt ved mine gårde.
Jeg graver intet ned langs hegnet, hverken væv/tråd eller plader, eller lægger fliser.
Derimod sætter jeg strømførende hegn 10 cm fra trådvæv og ca. 10-15 cm i højden.
På denne måde holder ræven sig væk. Kan se i sneen om vinteren, at ræven går langs strømhegn. Den ved tilsyneladende hvad er er af ting og sager i dette strømhegn.
NB: Har i ca. 25-30 år ikke mistet høns til ræven, ved denne metode /o
Og der skal selvfølgelig lige sides at alle låger i husene lukkes ved skumring senest.

Offline Tylt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2012, 10:20 »
Tak for svar, skal man sikre loftet i hønsehuset med volierenet, - der kan sagtens være åbninger ved taget hvor mår kan passere ?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2012, 10:27 »
Enhver hul (og den behøver blot at være ret lille) kan der passere mår/mink...
Hvis vi tager udgangspunkt i voliere-net i udgaven minktråd, så har det maske-str. 1" x 1" altså ca. 2,6x2,6 cm. det er i alfald en størrelse som mår/mink ikke kan passere.
Så vurder tagets hullet/sprækker derudfra.
Men en anden grund til at de godt kunne tætnes (isolering og plade-afslutning) er at der så undgåes træk og kulde om vinteren.
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2012, 10:29 Fra Rudy. Schæferholm »