Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg med skade  (Læst 2380 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
Rugeæg med skade
« Dato: 21 Marts , 2012, 19:39 »
Jeg har årets første rugeæg i maskinen, og opdagede ved den seneste lysning (ca. 10 dagen), at der faktisk var en ikke ubetydelig skade på et af æggene. Udover et fint lille spind af krakkeleringer, var der et lille mikroskopisk hul ind til ægget, men bortset fra en relativ stor luftlomme, så ser det ud som om at fosteret vokser fint derinde.

Selvfølig bør jeg kassere det, og da jeg har rigeligt med æg, så er det ikke fordi et æg fra eller til gør mig så meget, men modsat har jeg det lidt med ikke at ville blande mig i naturens gang, hvis den ellers går (og jeg skal heller ikke afvise at min nysgerrighed er vakt, for at se om det bliver til noget).

Hvad er jeres erfaringer, kan et skadet æg blive til en færdig kylling?
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugeæg med skade
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2012, 19:53 »
Ja det kan det.Ved min sidste rugning kom der er sund kylling ud af et æg som smuttede ud af min hånd ved 2. lysning.Skallen krakkelerede i den tykke ende men der blev ikke hul.Jeg tjekkede ægget de næste dage og den så ud til at ville leve så den fik chancen.
:)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2012, 22:08 »
Du kan lappe hullet ved at dryppe lidt smeltet stearin på, eller kan du risikere, at fordampningen bliver for stor.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2012, 06:40 »
Du kan lappe hullet ved at dryppe lidt smeltet stearin på, eller kan du risikere, at fordampningen bliver for stor.

Det var da en god idé, det må jeg prøve:-)
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn