Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Grønt til kyllingerne  (Læst 11760 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Grønt til kyllingerne
« Svar #15 Dato: 22 Marts , 2012, 13:44 »
Skræpper, altså dem der ofte ses i en vedvarende eller blot fler-årig græsmark i omdrift, så æder får dem hvis der er lidt småt med andet græs.

Herregårds-skræpper som nogen også kalder Hestehov, så kan jeg se at der er myriader af mine vinbjerg-snegle i dem. Men munkene havde jo også Hestehov (den røde) med sydfra som foder til deres vinbjerg-snegle, som var deres eneste kød i fasten.

Hestehov er forøvrigt en rigtig smuk og dekorativ plante, især lige nu hvor de står i fuld flor. Jeg har dem den alm. Røde samt Hvid og Gul.
Bierne er helt tossede med disse blomster, da de indeholder rigtig meget pollen og nektar, så Hestehov er en god starter til bifamilierne først på året.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #16 Dato: 22 Marts , 2012, 18:01 »
Fintrevet gulerod blandet med rasp så det blir lidt mere tørt.Så er der fest :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline ssi

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 24 Marts , 2012, 09:30 »
tak for svar Lis,

Kom desværre her til morgen op til 2 flade og blodige æggeskaller :(

Jeg har prøvet at afskærme min rugehøne og reden lidt mere, da det må være sket da hun er gået ud for at spise. Øv altså.

Har været ved at lave mange foranstaltninger her til morgen og kan simpelthen ikke finde ud af, om jeg skal tage de daggamle kyllinger fra (når de kommer) og sætte i en papkasse inde i hønsehuset. Hvad gør moren hvs jeg gør det? Bliver hun "almindelig" æglægningshøne igen hvis ikke hun har kyllingerne og vil det være synd for hende? Ih hvor jeg spørger, men bliver klogere hele tiden så det holder nok på et tidspunkt :)

vh
Susanne

Offline jesper1707

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 24 Marts , 2012, 09:37 »
Vil lige sige at mine 50 høner, de æder alt grønt og det er ikke fint hakkede.
blommen bliver bare så god, grønkål skulle giv god smag  :D

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #19 Dato: 24 Marts , 2012, 09:41 »
Jesper, der er ingen tvivl om at høns (men hvad med kylling?) æder "langt" græs hvis de tilbydes det.
Men pas på, det kan klumpe og stoppe, og kan let give sur kro.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #20 Dato: 24 Marts , 2012, 10:31 »
tak for svar Lis,

Kom desværre her til morgen op til 2 flade og blodige æggeskaller :(

Jeg har prøvet at afskærme min rugehøne og reden lidt mere, da det må være sket da hun er gået ud for at spise. Øv altså.

Har været ved at lave mange foranstaltninger her til morgen og kan simpelthen ikke finde ud af, om jeg skal tage de daggamle kyllinger fra (når de kommer) og sætte i en papkasse inde i hønsehuset. Hvad gør moren hvs jeg gør det? Bliver hun "almindelig" æglægningshøne igen hvis ikke hun har kyllingerne og vil det være synd for hende? Ih hvor jeg spørger, men bliver klogere hele tiden så det holder nok på et tidspunkt :)

vh
Susanne

Jeg kan ikke se hvem der har svaret dig, på hvilket spørgsmål, men jeg ville da aldrig tage hønens kyllinger fra hende, og hun vil sikkert også protesterer hvis hun kan høre sine kyllinger pippe, ellers vil hun sansynligvis lægge sig igen for at ruge.
Når de andre høns ikke kan dy sig for at vade rundt i hendes rede, så må du flytte hende og hendes afkom, så de kan være i fred.
Du kan eks.vis trække et hegn omkring hende og reden og lidt plads, og så lade dem gå der, til hun og børnene er kendt med flokken.
Du kan også flytte hende væk fra den rede de andre så gerne vil lægge æg i, og så give hende sin egen plads et andet sted.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ssi

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 24 Marts , 2012, 16:29 »
Hej Ina,

Jeg flyttede hende og reden - under voldsomme protester!
Jeg har lige kigget til hende - og der lå hun med æggeskal på næbet og hul på et af æggene hvor en lille død kylling lå i... øv altså :(

vh
Susanne

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #22 Dato: 24 Marts , 2012, 16:38 »
Ja, det desværre set før, at ved stres og forstyrrelser, bliver hønen til en kannibal :(

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #23 Dato: 24 Marts , 2012, 16:51 »
Hej Ina,

Jeg flyttede hende og reden - under voldsomme protester!
Jeg har lige kigget til hende - og der lå hun med æggeskal på næbet og hul på et af æggene hvor en lille død kylling lå i... øv altså :(

vh
Susanne

uhh det var jo ikke så godt, den stakkels kone er blevet stresset af alt det virak.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 26 Marts , 2012, 13:59 »
Hvordan lærer I kyllingerne at spise grønt?

Er de bare vilde med det fra starten af, eller skal de lige lære at spise det??

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #25 Dato: 26 Marts , 2012, 14:00 »
Hvordan lærer I kyllingerne at spise grønt?

Er de bare vilde med det fra starten af, eller skal de lige lære at spise det??

De er vilde med det ;). Bland det grønne op med lidt undulatfrø og lidt madolie, så bliver der kamp om at komme til fodertruget :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 26 Marts , 2012, 14:02 »
Tanja - gider du ikke lige komme og forklare de her kyllinger det  ;D

De kigger mistænksomt på det, og skynder sig så over til deres almindelige kyllingefoder  ::)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #27 Dato: 26 Marts , 2012, 14:04 »
I Fredags købte jeg en pose friske spinat blade. Skar nogle i fine stykker og serverede det for de 14 Kyllinger og tro mig det tog dem 5 min at tage sig mod til det med da de havde haft næbet i sagerne så gik det stærkt og de nærmest sloges om at komme til. Og det får de nu 2 gange om dagen og det er sjovt at se dem kaste sig over godterne.  /o
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #28 Dato: 26 Marts , 2012, 14:04 »
Tanja - gider du ikke lige komme og forklare de her kyllinger det  ;D

De kigger mistænksomt på det, og skynder sig så over til deres almindelige kyllingefoder  ::)
Næææ, er der kommet kyllinger? Billeder tak! :D

Prøv at pikke i skålen med din finger. Hvis kyllerne er daggamle tror de, at det er et næb, der viser dem hvad de kan spise ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 26 Marts , 2012, 14:10 »
Jaaa der er kommet små kylleryller  <L      Jeg er bare ikke så gode venner med det her forum og billeder... kan sqisme ikke hitte ud af at oploade i tråden??

Mht. kyllingerne og grønt, så fræser de over for at kigge når jeg laver "finger" tricket, for så skuffet at gå igen... satte skålen ned i morges, og har nu tilsat olie, for at se om det måske kunne lokke dem til at spise  ???
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin