Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: I skole hos Moder Natur  (Læst 792 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LindaChristie

• Passiv bruger
I skole hos Moder Natur
« Dato: 20 Marts , 2012, 19:31 »
-og jeg som troede, at her i min 2. sæson måtte jeg da være mindst verdensmester.... 8) ;D

Her til aften ville jeg lige skærme de første 20 æg af fra de øvrige i rugeren - for de skulle gerne klække imorgen.
Og sørme ikke om kyllerne snyder mig - lystig pippen møder mig - og det ene æg er der hul i og klækningen fint igang.

Gad nok vide, om det er min fine nye rugemaskine der er mere effektiv - eller Moder Natur bare fortæller mig, at jeg langt fra er verdensmester i kyllinge-mirakler. Men summa summarum - jeg får kyllinger på 20. dagen.

Godt jeg kiggede til æggene - for vendingen var jo stadig aktiv - de små pusser skulle jo nødig få dårlige ben fra starten.

Hilsener fra hønemor.
Hønemor med en broget besætning:
8 Lys Sussex - 1,5
1,1 Huskatte
1,0 Grand Danois
1,3 franske væddere
6 franske vædder-unger
-og en stadigt varierende mængde af kyllinger!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: I skole hos Moder Natur
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2012, 19:41 »
Tillykke med kyllingerne <I
Det er meget almindeligt, at kyllingerne kommer allerede fra 20. dagen, tit starter klækningen på 18. eller 19. dagen.
Det er en god idé at stoppe med vendingen senest 19. dagen eller måske allerede 18. dagen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
I skole hos Moder Natur
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2012, 22:57 »
Tillykke Linda! Her er maranæggene lige vandet, lyst og opdelt i lyseste og mørkere æg. Vendingen stoppede idag, og fugten er sat op. Så her skrives 19. dag, og der var enkelte æg m lidt vippen i vandet. Nogle æg var desværre også med nogen væske/ hvide stadig så jeg må vist ruste mig m den berømte klækketålmodighed! Spændende hvad din klækkeprocent bliver!? Jeg håber at min bliver over 50 :)
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2012, 12:59 »
Jeg er lidt vild med, at på trods af, at vi kan en hel masse med teknik, så er vi stadig underlagt naturens gang og luner.
Tillykke med de små, jeg håber at det går godt på trods af æg-vending

Offline LindaChristie

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2012, 13:04 »
Ja det er helt skønt. I skrivende stund er 6 af de 20 æg klækket med fine kyllinger - og der er hul på de næste 6 æg. Så hu-hej hvor det går. Skal lige have løst lidt praktiske udfordringer mht. kyllingerne der drøner rundt på de andre æg - men det gør de vel også i reden?. Har dog skærmet af med en "pap-væg" så de ikke-klækkemodne æg ikke forstyrres af de nye kyllinger.
Og så er jeg spændt på, hvordan maskinen ser ud bagefter - jeg skal jo gerne have æg i igen - og har de andre æg der først klækker om nogle dage som jeg også skal tænke på at holde varme imens.
Hmm - det er ikke nemt at være hønemor - men skønt
Hønemor med en broget besætning:
8 Lys Sussex - 1,5
1,1 Huskatte
1,0 Grand Danois
1,3 franske væddere
6 franske vædder-unger
-og en stadigt varierende mængde af kyllinger!

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2012, 18:48 »
Uh har 24 stk. Maran som er begyndt at pippe. Har sat vand ind. Burde låse rummet hvor den står af, så jeg ikke kan pille!
Nu tilbage som Johanne Schiødt