Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Temp. til udrugning  (Læst 1414 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mommark

• Passiv bruger
Temp. til udrugning
« Dato: 20 Marts , 2012, 07:10 »
Moin,
min lille blå America var  i går oppe på 37,8. Så lagde jeg æg i og så røg den ned på 36,2. Her til morgen var den kun kommet op på 37,3. Er det normalt, at det tager så lang tid at blive varm igen?
Hvor følsomme er æggene egentlig i de første dage? Er lidt nervøs, da det er mit første forsøg med udrugning. Men på den anden side tænker jeg. at det måske i naturen heller ikke er så nøjagtigt? Heldigvis har jeg fri i dag , så kan jeg holde lidt øje med det.
Mvh Laila

karina dj

• Gæst
Sv: Temp. til udrugning
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2012, 07:19 »
Det er rimelig normalt for den...gi den lidt mere tid, og hvis den ikke kommer op, justerer du lidt. Men husk at hver gang du åbner låget så slipper varmen ud, så jeg anbefaler hvis du ikke allerede har det...at termometeret ligger nede i maskinen. Husk du ikke kan stole på det termometer der sidder under låget.

En anden vigtig ting er placeringen, men det har du vist fået at vide i en anden tråd...så hvis det rum den står i blir koldere om natten eller du lufter ud, så får du altså noget at slås med  :-\ Temperaturen skal være stabil, desværre.

Det er derfor du med tiden (hvis hønsefeberen sætter sig for alvor) indser at det er for meget arbejde og ærgrelse og du blir nødt til at ha "dyrere model"  ::)

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2012, 07:37 »
Moin
tak for dit hurtige svar.
Maskinen står i gæsteværelset og temp. er der helt stabil. Jeg har ikke puttet vand i maskinen men har stillet en stor skål med vand ved siden af den, så at luften i rummet ikke er helt tør. I maskinen har jeg et digitalt termometer/hygrometer og jeg har lagt det sådan, at jeg ved hjælp af en lommelygte kan se temperaturen igennem låget uden at skulle tage det af.
.Der skulle jo nødig fise noget af varmen ud....
Ja, jeg ville da også gerne have haft en bedre model, men da jeg er under uddannelse er vi nede på kun at have en indtægt, så det må vente lidt. Er meget spændt på den første lysning
Mvh Laila

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 20 Marts , 2012, 08:55 »
Super Laila, så har du da gjort dit allerbedste  /o

Jeg har tit skulle stille på temperaturen efter at ha' lagt æg i, men nogle gange tror jeg at jeg har været for utålmodig...

Den lille blå dér, tror jeg er en god én at starte med, fordi man lærer så meget ved alle de spørgsmål man bliver nødt til at stille. En rugemaskine der klarer det hele for én lærer man jo ikke ligeså meget af  ;)