Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Apropos høns, der pludselig forsvinder !  (Læst 1257 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sylvester

• Passiv bruger
  • Hans & Saxo
Apropos høns, der pludselig forsvinder !
« Dato: 19 Marts , 2012, 12:35 »
Jeg har i flere omgange haft den kedelige oplevelse, at høns pludselig forsvinder fra min have.
Jeg har et dejligt hønsehus med en 16 m2 hønsegård, men hønsene har hele haven på 700 m2 til deres rådighed, for den er indhegnet og min jagthund SAXO passer på hønsene.
Men så blev det pludselig som i sangen med de 10 små cyklister!
En dag jeg kom hjem manglede der høns, men helt uden spor af ræv eller andet uvelkomment.
Ingen fjer - ingenting kunne forklare deres forsvinden ud over en flyvetur som i "Flugten fra Hønsegården"
Jeg har derfor vænnet mig til dagligt, at holde mandtal.
Og så var det lige, at jeg igår kom ud i haven for så at konstatere, at en af mine to dejlige Gøgespættede Maraner manglede.
Jeg mærkede vreden gå igennem min krop og jeg var klar til at gennemse alle naboernes skraldebøtter for fjer.
Så jeg gennemsøgte haven endnu en gang og iførte mig så varmt overtøj for at gå min rundtur.
Men så stod hønen pludselig der foran mig og kiggede på mig som om den havde et vigtigt budskab?
Der bredte sig en dejlig ro i min krop, men også en stor nysgerrighed.
Jeg gennemgik endnu en gang hegnet hele vejen rundt og fandt ikke en brist.
Til gengæld 5 høns, der ivrigt var begyndt at plukke en kompostbunke fra hinanden.
Hvorfor så ikke sprede hele kompostbunken ud over køkkenhaven?
Jeg har 3 trillebøre og de var lagt i vinterhi hen over kompostbunken.
Hvad fandt jeg under den ene trillebør?
10 flotte brune æg, hvoraf et stadig var varmt !
Og straks vidste jeg så, hvad det var den Gøgespættede høne ville fortælle.
Nu bliver det så spændende, hvad der er i æggene for jeg ved jo ikke helt hvor gamle de er.
Men de kan næppe være mere end et højst et par uger fra det første er lagt og så er de vel spiselige, når de har ligget udendørs?
Eller har hønen mon ruget på dem og holdt dem varme?
Jeg er jo kun en amatør!
Hans
1,0 SAXO, Gammel Dansk Hønsehund på 2½ år.
Alle høns er slagtet
Tomt hønsehus 3m2 og hønsegaard 16m2 plus 12000m2 hønsehave

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Apropos høns, der pludselig forsvinder !
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2012, 15:28 »
Hvor dejligt!
Hvis kun det ene æg er varmt, er hønen ikke begyndt at ruge endnu. Du kan jo lade hende ruge dem ud, når hun er klar. Det er sandsynligvis flere høns, der har lagt æg i reden, sådan gør de som regel, og når de så finder det passende, vil en af dem ruge. Kan det tænkes, at en af dine sort/kobber haner fra tidligere har befrugtet dem?
Ellers kan du sikkert sagtens spise dem, men du kan jo for en sikkerheds skyld lige slå dem ud i en lille skål inden du bruger dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sylvester

• Passiv bruger
  • Hans & Saxo
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2012, 15:54 »
Tak Marianne,
Det er helt sikkert, at der befrugtede, for de 5 haner er yderst aktive overfor alle hønsene, så faderen kan være både fransk og svensk. Jeg er rimelig sikker på, at det er samme høne, der har lagt dem alle, for de er meget ens og mere brune i forhold til æggene fra de andre høns. Samtidig kan jeg konstatere, at den anden svenske høne lægger sine æg i hønsehuset. Det var kun det ene æg, der var varmt og hønen forlod reden, da ægget var lagt, så jeg vil gøre som du foreslår. jeg slår dem ud i en skål og for sig selv og så bliver der spansk æggekage ud af dem alle.
Hans
Alle høns er slagtet

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2012, 16:04 »
hvor var det en dejlig historie fra hverdagen med høns /o blev helt glad af at læse den endte godt
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2012, 16:15 »
Det lyder nu ogsa godt med en spansk æggekage  /o
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2012, 21:01 »
bruger du ikke saxo til og finde bortkomne høns?? Jeg bruger min korthår når de er stukket af og gemmer sig, det er han god til /o Desværre har hønsene ikke fattet at de skal sidde stille når han kigger på dem :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Sylvester

• Passiv bruger
  • Hans & Saxo
« Svar #6 Dato: 20 Marts , 2012, 23:15 »
Jo det gør jeg da, men der har ikke været spor at gå efter. De 5 høns er forsvundet over et par uger og som dug for solen. Ikke skyggen af spor af nogen art - just gone! Og i øvrigt, har jeg selv haft 2 korthår og været medlem af korthårsklubben
Alle høns er slagtet

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2012, 08:19 »
Hvem ved Hans, måske dukker der pludselig skrukker op med en flok kyllinger på slæb - det er set før *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2012, 21:57 »
de gamle danske hønsehunde jeg har haft stiftet bekendtskab med har alle haft en fortrinlig næse, så de må virkelig være væk hvis ikke han kan finde dem
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk