Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nystartet hønsehold  (Læst 14962 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NøvlingMichael

• Passiv bruger
Nystartet hønsehold
« Dato: 18 Marts , 2012, 18:29 »
Hejsa herinde

Så har kæresten og jeg fået lavet hønsegård og et lille inderdørs rum i vores skur her i weekenden. Nu skal vi så bare have os alt det grej som det kræver at have høns ;) Det helt store spørgsmål lige nu er hvad vi skal bruge som bundstrøelse indenfor, sandkasse sand fra jem og fix(25 kr. for en sæk) eller tørvstrøelse? tørvstrøelse har læst meget lidt om herinde men, hvad prisen for det og er det bedre end andet?

Michael

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Nystartet hønsehold
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2012, 18:35 »
velkommen til.Som bundstrøelse bruger jeg sand, det er nemt og rive klatter væk fra og fluerne lægger ikke æg i det. Jeg kender ikke til tørvestrøelse eller priser på dette, men vil mene at sand var billigere og købe i en grusgrav.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline NøvlingMichael

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2012, 18:48 »
Tænker osse mest på sandet der. Hvad skal det være når vi henter et lille læs i den lokale grusgrav?

Offline KjeldTove

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2012, 18:50 »
Easy strø i DLGt er fintsnittet halm der er let omsættelig i urtehaven alletiders,strø som hønsene kan lide at skrabe i.

Offline NøvlingMichael

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2012, 18:55 »
Til keld: Easy strø hvad er prisen på det? Er det nemt at tage klatterne op fra?

Offline NøvlingMichael

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2012, 19:06 »
Så fandt jeg tørvestrøelse hos land og fritid.

Tørvestrøelse 275 L. "kun" 86,88 kr.

Vi skal jo ikke bruge ret meget til huset. Det er jo kun ca. 2,5 m2 stort.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2012, 19:45 »
Velkommen på forum, Michael :D
Held og lykke med jeres nye vanedannende hobby /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline NøvlingMichael

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2012, 19:55 »
Mange mange tak. Vi har i forvejen 11 kaniner herhjemme de 4 er dog unger. Vi vil alle vores dyr det bedste. Derfor er vi på div forums for vores dyr så vi alt kan lærer nyt om dem og vi kan hjælpe andre ;)

Michael

Offline NøvlingMichael

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2012, 20:08 »
Og jeg tror vi kommer til at bruge tørv og halm/hø. Halm og hø vi rigeligt af da vi har kaniner. Tørvet lyder som den helt rigtige løsning her må jeg sige. Så skal jeg vist bare igang med indkøb af div. mad plus tilskud, hvad skal jeg have købt mig? Rede/æglægnings kasser skal vi osse have købt, vi er faldet for mejlskov's 2-rums til ophæng. Vand- og madtrugs skal vi osse købe.

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2012, 21:05 »
Hej Michael. så krydses vores veje også på fjerkræ  :)

I hønsehuset har jeg grus, jeg startede med halm, men det var ingen succes, tilgengæld er et skrådt skidebræt under siddepindene til om natten et must, og her kan du med foredel strø sand, så er det nemmere i den daglige rengøring.

Sand er også intressant for hønsene til at "bade" i derfor har jeg også et lille område inde og ude, til dette.

Angående redekasser, så har jeg en med 3 rum, men det kunne jeg godt have sparet mig til mine 10 høns, for de er alle villige til at bruge det samme hul..og gerne på samme tid  ;D

Held og lykke med projektet, høns er nogle underholdene dyr  :)
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline NøvlingMichael

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2012, 21:32 »
Jamen hejsa "toto". Jamen vi glæder os helt vildt til vi finder nogle høns til det nybyggede projekt kan man vel kalde det nu.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2012, 22:07 »
@Michael

Velkommen til.

Er du blevet vaccineret? Mod hønsefeber.  ;) Ingen vaccine hjælper, så glem det.

Jeg bruger halm som underlag. Har gjort det nu i 13-14 år. Jo det kan godt blive lidt fugtigt, især om vinteren. Jeg skifter alt underlag hver 2.-4. uge alt efter årstid og vejr. Jeg sværger til halm da hønsene også har mulighed for at putte sig i dette underlag. Og min erfaring er at ikke alle høns værdsætter et arrangement af siddepinde.

Skidebræt under siddepindene er også en god ide. Så kan du forhindre en væsentlig del af klatterne i at komme ned i det bundlag du måtte vælge.
Mvh
Erik Andersen

Offline NøvlingMichael

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2012, 22:42 »
Der bliver lavet 2 siddepinde på ca. 135 cm, hvor stor afstand skal der være mellem dem? Og hvor langt mellem dem, vil sætte dem i forskudt høje?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 18 Marts , 2012, 22:46 »
Jeg tror jeg har ca 30 cm afstand mellem mine pinde og det virker fint.
Mvh
Erik Andersen

Offline NøvlingMichael

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 Marts , 2012, 22:49 »
Okay. Vi har ikke så meget plads at gøre godt med. Kunne mindre plads gøre det til wyandotter(stor) som vi gerne vil have os?