Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af race  (Læst 6794 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Valg af race
« Dato: 18 Marts , 2012, 10:56 »
Jeg har modtaget dette fra et nyt medlem, Claus:
Citér
Jeg har et stykke mark i smørum hvor jeg er ved at etablere en frugtplantage , og jeg har leget med tanken om at lade
høns gå og afgræsse arealet .
Jeg vil så høre om du evt. kunne anbefale nogle hønseraser der er velegnet til sådan en åben indhegning ?
Jeg tænkte selv på store kødracer som også er gode æglæggere .
Måske går rovfuglene ikke på dem ??
Og hvis du kan anbefale høns som vil være egnede , ved du så hvor man kan købe evt. befrugtede æg eller kyllinger ?

Jeg har for mange år siden selv udruget Dorking , men kan ikke huske hvor jeg købte ægene ?
Må indrømme at jeg heller ikke kan huske om jeg brugte en maskine eller bare en varmelampe !
Mener det var en varmelampe !?  Kan det ikke passe eller kan det kun lade sig gøre med en maskine ?

Mange spørgsmål  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline melissariis

• Passiv bruger
Sv: Valg af race
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2012, 11:02 »
Jeg vil sige Danske Landhøns, når det er en åben indhegning, de er bedst til at undgå rovdyr.
Opdrætter af: Dværg Brahma, Isabella/perlegrå/båndet, hvid/sort columbia, hvid/blå columbia.
                   Mod. Eng. Dværg kamphøns, sort/sølv brystet og legbararvet.
                   Indiske dværg kamphøns og hvide Silkehøns stor

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2012, 11:08 »
Landhøns er nok ikke en kødrace.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2012, 11:31 »
Næ, men kødracer er ofte for tunge til at lette rumpen for farer ovenfra...det er jo ikke altid størrelsen det kommer an på for den sultne rovfugl ;)

Så det er svære krav alt ialt, en race de fleste med fritgående høns vel kunne tænke sig  ;D

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2012, 11:35 »
Nu ved jeg ikke, hvor stor hans plantage er. Men hvis det er mest græs, ville det måske ikke være bedre med gæs så?

Store kødracer som kan ligge æg, er vel Orpington, Jersey Kæmpe, Sussex, Maran, Australorps, New Hampshire, Croad Langshan osv.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2012, 11:41 »
Jeg tænker også gæs, men det er af hensyn til nedfaldsfrugten ...det er gæs vidst bedre til..noget med fornøjelse osv..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mayo

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2012, 14:30 »
Hej

Dorking ville være et godt bud. De er goder til at komme rundt på et stort arial, selv om det er en stor kødrace og jeg har ikke haft problemer med rovfugle. De lægger ca 140-160 æg om året.
Jeg mener at Thomas (Psycho her på forum ) sidste år leverede Dorking rugeæg, til en på Bornholm som ville have høns i sin frugtplantage.
MVH. Ole Justesen.
1,8 Sølvgrå Dorking.
1,2 Sortbroget Moskusand.

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2012, 14:34 »
Det passer der er én her på Bornholm der har dorking, men de går vist ikke i en frugtplantage, ikke i den skala i hvert fald  ;)

Jeg har fået lidt æg fra ham, og de er rigtig smukke at kigge på synes jeg... og så leverer de hvis æg til samlingen af smukke ægfarver  ::)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2012, 14:45 »
Det kan godt være at danske landhøns ikke er så store, men de er lige så store som de kyllinger du køber i butikkerne, og de smager dejligt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Claus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2012, 19:57 »
Hej alle sammen og tak for svarene !!
Har fundet ud af at Landhøns er hurtige , men er de hurtige nok til at undgå rovfugle ?
Og de store kødracer er nok for tunge i r.... til at slippe væk , men går rovfugle efter en høne på omkring 3 kg. ?
Ja måske er gæs nok det mest oplagte valg !!
Men er der nogen der ved om man kan kombinere både hønseracer og evt. både lade ænder og gæs gå sammen med hønsene ? .. Kan gæssene evt " beskytte " hønerne :-)
Og er der nogen der har erfaring med at udruge æg bare under en varmelampe ?? Hvis der skal en rugemaskine til , hvad koster sådan en fætter eller er det billigere at leje ??
Masser af spørgsmål ! :0)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2012, 19:59 »
Som reglerne er i DK, må man desværre ikke have hønsefugle og svømmefugle i samme indhegning /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 19 Marts , 2012, 09:09 »
Hvis du vil have gæs i en frugtplantage er det vigtigt at du beskytter træernes stammer, for gæs elsker at gnaske i alt, også træer, og de kan helt ødelægge unge træer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Claus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 Marts , 2012, 11:23 »
Hej Henriette , ja har hørt at gæs også går på unge træer , men træerne er allerede beskyttet med net . tak for svaret !
Marianne , også tak , var ikke klar over de ikke måtte gå sammen , hvad skulle faren være ved det ???
Der er snart så mange regler her i landet at man går kold inden man får sat noget i søen !!!
Men det kan vel klares med et mindre hegn for at adskille dem .

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 19 Marts , 2012, 11:30 »
Det er pga. ND (Newcastle Disease), i alle andre lande end DK må de gerne gå sammen, angiveligt skulle det være pga. højere risiko for smitte fra vilde fugle, da vi jo er et transitland for trækfugle, det er Nordtyskland, Holland og Belgien åbenbart ikke ???
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Claus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 Marts , 2012, 12:33 »
Det er forskelsbehandling ! :-)
Kan ikke helt se hvad det egentlig betyder om man har høns og ænder gående sammen eller adskilt , mhs til smitte og
trækfugle ??? men det skal man nok være klog til at forstå :))
Tak for svaret Marianne .
Ps.
Ved du hvad en rugemaskine koster ? eller kan man leje en et sted ?