Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til rugemaskine - igen  (Læst 3611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Hjælp til rugemaskine - igen
« Dato: 17 Marts , 2012, 23:37 »
Jeg købte i efteråret en rugemaskine hos det tyske firma HEKA.
Allerede ved den første rugning røg potmetter, så jeg ikke kunne styre temperaturen. Der blev indkøbt et nyt og vores elektriker satte det i maskine. Så kørte maskine godt en måneds tid. Men nu er den allerede gal igen. Når jeg ingen æg har i maskine kan jeg sagtens holde temperaturen på 37,8. Men så snart der kommer æg i ryger den på på 39-40 grader..og jeg kan ikke skrue længere ned  :( :(
Æv. da overvejer om der skal en helt ny styring i maskinen. Hvad vil sådan en koste, og kan det betale sig. Jeg bruger kun maskinen til at klække i, men den er vigtig for mig..så jeg ikke skal klække i den anden maskine jeg har.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp til rugemaskine - igen
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2012, 08:01 »
Rikke, der må da være garanti på maskinen. Jeg købte hos Hemel i Tyskland sidste år, en af vendemotorerne stod af, og de sendte straks en ny. Jeg har to års garanti på min.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2012, 08:11 »
Er bange for at garantien ikke er der mere, nu hvor vi selv har "pillet" ved maskinen.
Jeg blev enig med mig selv at det vare nemmere og billiger at få den lille potmetter skiftet, end at skulle sende maskinen retur til HEKA.
Men kan da godt se at det ikke var så smart nu  :(
Men tænker på hvad sådan en styring kan koste, men kan da ringe og høre Thisted America..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Wahanna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2012, 09:14 »
et potentiometer koster ikke voldsomt og er faktisk nemt at skifte... vis du kender en der har en lode kolbe tror jeg ikke der skal meget over taelse til for at få ham til at skifte den...  de kan købes i alle elektronik butikker for priser på omkring en 10-15 kr.

men når det så er sagt...

du bør nok over veje om ikke du skal sætte en tempratur PID controler til at styrre tempraturen i ruge maskinen i stedet for det styring du har nu - det er faktisk ganske nemt...

jeg har netop bestilt 3 stk hjem fra china - men skal kun bruge et par af dem selv - den sidste kan blive din for 550 kr (america thisted vil have 1200 for en tilsvarende)- så behøver du aldrig at tænke over om den styrrer tempraturen korrekt længere...

er du intresseret må du godt kontakte mig pr pm

0.1 Breton
1.9 Fasan
2.5 lys Sussex

Listet i prioteret orden :)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2012, 09:35 »

men når det så er sagt...

du bør nok over veje om ikke du skal sætte en tempratur PID controler til at styrre tempraturen i ruge maskinen i stedet for det styring du har nu - det er faktisk ganske nemt...

jeg har netop bestilt 3 stk hjem fra china - men skal kun bruge et par af dem selv - den sidste kan blive din for 550 kr (america thisted vil have 1200 for tilsvarende)

http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

Er det sådan en du mener ?

Jeg har samme maskine som Rixen og bøvler desværre med samme problem. Pisse irriterende, og ikke lige det man forventer når man køber nyt, stort og dyrt.
Min bror , som er elektriker, kommer og installerer den jeg linkede til en af de nærmeste dage.
Den America har til 1200,- er vist til større maskiner.
« Senest Redigeret: 18 Marts , 2012, 12:52 Fra Lene, Rungsted »

Offline Wahanna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2012, 09:51 »
den jeg mener er america vare nummer 781a - og ja den er udviklet til store ruge maskiner men virker også perfekt til mindre træ rugere da den er intiligent og justerer sig selv til de maskiner de siddere i - det er ikke nøjagtig den model america thisted har men en der fylder mindre og virker som om den er af bedre kvalitet

der med følger 1 stk føler - 1 stk solidstate relæ og selv følgelig selve controleren - i de 550 kr ..
0.1 Breton
1.9 Fasan
2.5 lys Sussex

Listet i prioteret orden :)