Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 1-2 og måske snart 3 små kyllinger  (Læst 1020 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cathrine

• Passiv bruger
1-2 og måske snart 3 små kyllinger
« Dato: 16 Marts , 2012, 08:55 »
Som ivrig læser af forum kan jeg se det spænder vidt :). Mange beretter om klækningsprocenter på 95 og et væld af kyllinger, og så er der måske også flere som jeg, der virkelig glæder mig over 1-2 og evt tre nye kyllinger :). Vi pipper måske ikke så højt netop pga de andre mere erfarne, men da jeg virkelig fornemmer vi er velkomne "os i det små", får i min positive beretning med :)
Jeg startede rigtig godt med at låne en R-com20,(min egen blå fra Amerika Thisted var til rep), men sidst i anden uge glemte jeg at lukke maskinen efter luftning i godt 8 timer og kom ind og fandt rimelig kolde æg :'(. Jeg ved at jeg spurgte mig for herinde vedr luftning og fik det råd at undgå det, men andre erfarne rugere var ikke enige så jeg fortsatte desværrre med luftning og ja blev jo en doven høne der glemte æggene. :-[
Jeg valgte at starte maskinen igen, og tænkte det må også ske i virkeligheden, og måske vi kunne være heldig med datterens sussex æg, knapt så vigtig som mine egne maraner...Jeg lyste sussex æggene igen efter det og fandt 4 med liv i.
Igår morges skete miraklet så og vel at mærke to dage over tid. En dejlig stor sussex kylling trippede rundt i maskinen, tre timer senere så jeg for første gang en kylling klække og fik det filmet til resten af familien ::) og idag er der hul i æg nr. tre, med god aktivitet af den næste som er på vej. Så der er stor glæde, godt nok over en temmelig dårlig klækningsprocent, (maranerne viser ingen aktivitet) og måske de heller ikke bliver udstilligshøns men der kom nyt liv trods noget dårlige odds.

Offline alma

• Bruger
Sv: 1-2 og måske snart 3 små kyllinger
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2012, 09:12 »
Det var godt der kom lidt kyllinger ud af det alligevel, hvordan ser det så ud med dine Maranæg?

Det er fantastisk at se når de klækker  /o
Malene

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2012, 09:39 »
Maran æg kræver vildt meget fugt, når de skal klække. En avler jeg kender lægger dem i lunkent vand 4-4½ minut på 18. dagen. Da jeg besøgte nogle maran mavlere i Frankrig, fortalte de, at de klækkede ved en fugtighed på 80-90 %, lidt vildt i mine ører, men de har jo avlet dem i mange år, så de har vel erfaring for, at det er den bedste måde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2012, 09:51 »
Altid dejligt med en lille overraskelse og lidt kyllinger ud af det alligevel. Vores det første hold gik også galt i år, men der kom fem kyllinger ud af det alligevel. Så jeg ved det er en glæde når man ikke forventer noget.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2012, 10:35 »
Der er mange finurlighedder når man skal ruge kyllinger ud, hønen er ikke så simpel endda, og hun forlader da også sine æg ind i mellem for at passe sig selv, men jo længere hun kommer på klækketid, jo mindre forlader hun reden.
Jeg lufter slet ikke mine æg efter skema, jeg stikker hovedet ind i maskinen ind i mellem for at tjekke at der ikke er forurenede æg der stinker og ødelægger klimaet i maskinen, men jeg har også prøvet at der var slukket for min rugemaskine i næsten 24 timer, og der klækkede masser af kyllinger alligevel.
Jeg har også klækket kyllinger foran brændeovnen under et fugtigt håndklæde, da strømmen var gået i huset efter tordenvejr,, og der kom også en del kyllinger, så man skal ikke opgive ved lidt modstand.
Grunden til at dine kyllinger først kommer nu, kan være at de simpelthen er sat tilbage pga. for lidt varme undervejs.
Sæt fuld fart på fugten i maskinen luk låget, og lad den stå et par dage, med lidt held klækker der måske en maran
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Cathrine

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Marts , 2012, 10:42 »
Det er det der er skønt med alle i erfarne ;) i er straks klar med positiv opbakning og gode råd. Det gør processen som hønemor endnu bedre. Jeg har hævet fugten til 70% syntes ikke lige den vil gå højere op så nu venter jeg og ser. Men de to fra igår, kan de ikke godt komme ud nu (altså under varme selvfølgelig) eller ville i lade dem blive og vente på nr tre måske er klar i morgen? Og giver i dem så ikke lidt vand og evt noget fuglefrø eller kyllingefoder i maskinen???

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 16 Marts , 2012, 10:52 »
De kan nu godt tåle at være i maskinen, men når nu de er tørre og du har hævet fugten, så lad dem  komme ud, under varme, De mangler ikke mad eller vand, det har de med sig fra ægget, jeg lader mine kyllinger være i maskinen mellem 2 og 3 dage, og så er de superfriske. Ind i mellem er det godt at der er andre kyllinger i maskinen til at pippe så de der endnu arbejder i ægget kan høre det, men nogen siger det er en skrøne.

Jeg vil lige nævne, at du ikke skal lukke alle spjæld eller huller i maskinen, der skal jo kunne komme lidt ilt ind til de der kæmper, men du skal jo også holde på fugten, så du må lige vurderer hvordan de skal være indstillet, lufthullerne altså  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn