Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er ægget befrugtet??  (Læst 2503 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Er ægget befrugtet??
« Dato: 15 Marts , 2012, 13:46 »
Kan man på nogen måde tjekke om et æg er befrugtet før man giver hønen/anden lov til at ruge på det??
Uden maskine altså....

Vi har jo et par ænder, hvor den ene flittigt lægger et æg hver dag, som jeg så fjerner.
På et tidspunkt ville vi dog gerne have et hold ællinger, dog er andrikken ikke liiiiiige med på hvordan det dersens elskov fungerer, dermed ikke sagt at han kan have været heldig når jeg ikke har set det  ;)

Så kan man tjekke om æg er befruget, før jeg lader hende beholde æggene??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Sv: Er ægget befrugtet??
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2012, 13:53 »
Nej desværre ikke :D
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2012, 14:05 »
Som Helle siger så er det ikke muligt, men hvis du venter til anden gider ruge, senere på året, så får han det nok lært.
Ænder lægger 15-20 æg før den ruger, så hvis du gerne vil have den til at ruge, er det en god ide at lade æggene ligge, eller lægge kunstige æg efterhånden som du tager dem der skal ruges på, men vent til det bliver varmere, så er det mere naturligt for anden og så har andrikken nok fundet fidusen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2012, 14:15 »
Super, tak for svarene  /o

Pt. bruger vi æggene, så ingen problemer indtil videre. Var bare nysgerrig hvordan og hvorledes senere hen :)

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marita

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2012, 14:18 »
Vi ser heller aldrig vor campbell-ænder parre sig - eller det vil sige, vi har set dem forsøge på næsten samme måde som du har beskrevet i en anden tråd, hvor han prøver at hoppe op på anden, men hvor han tilsyneladende ikke rammer, hvor han skal.  Alligevel har det vist sig, at alle de æg, vi har i den rugemaskine vi bruger til andeæg, er befrugtet. Til min store overraskelse, vil jeg sige. Et eller andet må han så gøre rigtigt :)

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2012, 14:24 »
Åh det varmer mit hjerte at høre vores andrik måske ikke er helt fortabt  ;D

Han forsøger som regel at "ordne" begge ænder på én gang, dvs. står på den ene mens han trækker den anden i fjerene  ::)
Men dejligt at høre der er håb forude  8)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2012, 20:11 »
Du kunne jo også sælge/give, eksempelvis 10 æg, til en med en rugemaskine. Så ville du efter en uges tid, vide om de er befrugtet eller ej.

Danny
Himlen bør altid være blå!