Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål ang. Ægge-LU.  (Læst 9636 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Spørgsmål ang. Ægge-LU.
« Dato: 14 Marts , 2012, 14:13 »
Jeg var så heldig at modtage, det grønne blad i går - og så en lille fin annonce på side 30 ang. Ægge-LU i Silkeborg.

Men jeg har nogle spørgsmål, som jeg ikke rigtigt synes bliver besvaret i bladet eller i standarten.

1. Må man gerne vaske sine æg? Jeg har tit nogle blodpletter på skallen af mine æg.
2. På side 9, i det grønne blad skrives der at æg til udstilling i Danmark, helst skal være 3-4 dage gamle... Men må de gerne være ældre?
3. Må man "selv" bestemme, hvilket æg der skal slåes ud? Bare så at man slår det nyeste æg ud i stedet for et gammel et.

Håber I kan hjælpe mig!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål ang. Ægge-LU.
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2012, 14:41 »
Så vidt jeg husker står der i standarden, at æggene skal være uvaskede. Du må i hvert fald ikke vaske dem.
Æggene må gerne være ældre, men et af æggene bliver slået ud, og indholdet bliver også bedømt, og der er STOR forskel på friske og gamle æg. Du bestemmer ikke selv hvilket æg, der slås ud, du skal have 8 æg med, så hvis der er gamle i mellem, er der stor risiko, for at det bliver et af dem.
Men prøv da at være med, det er rigtig sjovt, jeg har selv været med to gange, første gang blev jeg endda Danmarksmester *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2012, 14:46 »
Tak for svaret, Marianne.

Men må jeg f.eks. gerne knuppe blodpletter af med mine negle eller fingre?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2012, 16:10 »
Det tænker jeg, men det vil trække fra, hvis æggene er ridsede og hvis den hinde der er uden om ægget er ødelagt.
Det står helt præcist beskrevet i standarden i kapitlet "Bedømmelse af racefjerkræ" side 24-26.
Om renhed gælder at man kan få max 10 points, men hvis ægget er vasket kan man få max 6 points.
Du kan få max 20 points for indholdet, så det er altså en femtedel af alle points, og her vurderer de blommefarve og blommens facon, de to slags hvider, både den lide tyktflydende og den mere tyndtflydende.
Blodpletter på æg er en A-fejl = 0 points.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2012, 17:32 »
Hmmm, må ud og troede med øksen, så jeg kan få nogle æg uden pletter.

Tak for hjælpen, Marianne.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Marts , 2012, 16:34 »
Øksesnakken har hjulpet. Ud af de 3 æg jeg fik i dag, var 2 af dem helt perfekte... dog vejede en lidt for meget og en vejede lidt for lidt, tror jeg...

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 23 Marts , 2012, 15:27 »
Hvad med racer som ikke er godkendt til udstilling? Har de fineste små serama æg, det ku være skægt at tage dem med :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 Marts , 2012, 19:16 »
Du kunne måske prøve at kontakte Carsten Blohm, han står for selve udstillingen...

Opdatering ang. mine æg:
4 æg pr. dag pt.
Dog er de tit meget beskidte og fuld af l*rt.

Hvis jeg vasker dem, skal jeg så lige sige det inden de bliver bedømt?

Offline Willy Littau

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 Marts , 2012, 19:46 »
Når man bedømmer æg - ud over at de vejes og man vurderer udseende, skalfarve, form på æggene - er de ens i form og er formen korrekt - ikke smal og spids - så slår man et æg ud og vurderer indholdet. Man vurderer den tynde hvide og de tykke hvide og blommen - blommefarve og form. Et ældre æg har ikke nogen tyk hvide - det hele er blevet tynd.
Prøv at slå et friskt æg ud på en underkop og et 8 dage gammelt æg - så kan du se forskellen.
Æg fra racer som ikke er anerkendt kan ikke udstilles - en gang imellem glemmer man det lokalt.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 Marts , 2012, 20:03 »
Hvad med det, at man vasker æggene, der står at man maks kan få 6 point under et af punkterne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 26 Marts , 2012, 20:58 »
Hvor mange æg lægger din frizzle-høne om ugen, Johanne? Har du fået flere seramahøner?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #11 Dato: 08 April , 2012, 13:19 »
Så er det snart, sidste tilmelding til Æg-udstillingen i
Silkeborg er den 15/4 2012, så husk at tilmelde dine æg

DFFR laver et møde om aktuelle emner, der vises måske billeder fra forskellige udstillinger rundt i Europa. alle er velkomne.

Ønsker du bespisning på udstillingen, så er der

Morgen buffet
3 stk. håndmad og en fr. brød med ost
Eftermiddagskaffe og kage

kun kr. 100

mad bestilles på tlf. 26246157 eller mail dcblohm@fiberpost.dk

med venlig hilsen
Carsten Blohm

mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.