Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nysende høne  (Læst 4076 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
Nysende høne
« Dato: 13 Marts , 2012, 08:30 »
Jeg har en høne som hele vinteren har nyst (der kommer jævnligt et skråk efterfulgt af en lille hovedrysten). Den er iøvrigt rask spiser fint og opfører sig som den plejer. Det er ikke blevet værre eller bedre og de andre i flokken har det fint. Skal jeg gøre noget ved det.
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Nysende høne
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2012, 08:41 »
Min Baby (stor faverolle) gik også og nøs og lavde sådan en "skråk" med hovedrysen i flere måneder fra sidste tidlig forår...hun var også frisk og spiste godt..rigtig godt ;)  Jeg lod hende være..dog under ekstra opsyn..men efterhånden begyndte hun også at boble fra luftveje...og måske lunger - hun lød som en rigtig snottet lille unge - almentilstanden var stadig fin.
Jeg valgte at give hende en Baytril behandling i 6 dage...og vupti var hun rask igen ...helt uden nys, hoste eller rallen

..og det har hun så været siden

Dette er blot en erfaring ;)

Pøj, pøj med hende
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2012, 14:37 »
Det kan da være hun skal have baytril. Er det noget man skal have ved en dyrlæge eller hvad er det for noget.
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2012, 14:43 »
Ja...det er antibiotika som du skal have hos dyrlægen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2012, 14:48 »
I deres anvisning vedr. brugen af Baytril står der at det ikke må anvendes til æglæggende høns. Altså at man ikke bå bruge æg der kommer fra en sådanne høne. Der står jo under tilbagehold: Må ikke anvendes til æglæggende fjerkræ ?
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2012, 15:35 »
Som det meste andet medicin vi giver til fjerkæ, så er Baytril ikke udviklet til disse dyr. Den mest almindlige medicin til høns er øksen..det gælder vist også her på forum.

Jeg betragter mine høns, som levende væsener med lige så meget værdi, som andre dyr jeg omgiver mig med....og derfor vægter jeg hønens ve og vel højere end hendes æg.

Dyrlægen anbefaler 10 dages tilbagehold på æg ved brug af Baytril og andet antibiotika
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2012, 15:38 »
Ok. Jeg læse bare en kopi af deres beskrivelse af medicinen og der står nævnt fjerkræ men at det ikke måtte bruges til høns som gav æg til konsum.

Men det ved dyrelægen forhåbentlig mere om end mig  ;)
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2012, 15:55 »
Ok. Jeg læse bare en kopi af deres beskrivelse af medicinen og der står nævnt fjerkræ men at det ikke måtte bruges til høns som gav æg til konsum.

Men det ved dyrelægen forhåbentlig mere om end mig  ;)

Det er også rigtigt.....men skal vi overholde loven...så må vi jo næsten heller ikke selv spise æggene fra vores høns  ;)

Et af de mest effektive og eneste bredspektrede antibiotika til fjerkræ er Baytril ...selv om det ikke er udviklet til høns, som jo lægger æg ofte.. Derfor ordinerer kloge og forstående dyrlæger medicinen til vores hobbydyr.

Man skal bruge antibiotika med omtanke og kun de rigtige steder...men man behøver ikke være hys ;) . Mange dyrlæger vil ikke medicinbehandle hobbyfjerkræ, fordi vores hyggedyr ligger under konsumdyr lovgivningen, som er meget striks...hvorved de kan risikere en stor bøde, hvis de udskriver et produkt som helbreder dyret, men som er forbudt at anvende til netop konsumdyr uden forudgående prøvetestning. En sådan prøve er dyr og i akutte tilfælde..som der er flest af.. er dyret dødt inden resultatet foreligger.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2012, 16:02 »
Mange tak. Jeg har lige haft mine høns i behandling med Tylan og de siger 30 dage på æg. Og der sgu da længe.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Marts , 2012, 07:39 »
Jeg har lige fået mine høns under behandling af baytril, fordi de er møg forkølede og dyrlægen vidste ikke hvor længe tilbageholdelse var på æg, så han sagde 14 dage, for at være på den sikre side.. :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 16 Marts , 2012, 07:48 »
Jeg har lige fået mine høns under behandling af baytril, fordi de er møg forkølede og dyrlægen vidste ikke hvor længe tilbageholdelse var på æg, så han sagde 14 dage, for at være på den sikre side.. :-\

God bedring til de snottede høns.

Tilbagehold på 14 dage er fint...man siger mindst 10 dage...og Mette..så får du bjergevis af sunde æg fra raske høns bagefter ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst