Min ene Sussex er skruk, og har været det i snart en måned. Hun ligger trofast på reden, uanset om der er æg eller ej (vi henter hver dag). Hun kigger ud i hønsegården eller i haven til de andre én gang om dagen i kort tid, og så vender hun tilbage til reden. Hun ligger der også om natten, så vidt jeg kan vurdere.
Det er mit første hønsehold og min første skrukhøne, men jeg tror hun er særdeles klar og at hun ikke vil forlade æggene. Men er det ikke for tidligt på året at lade hende ruge kyllinger ud?
Hvis vi gerne må begynde at samle æg til hende, hvor mange kan hun så klare at ruge, ca? 8-10 stykker?
Vi vil lave et lille kyllingehus + gård til hende og kyllingerne da de andre går frit ind og ud af hønsegården og det synes jeg ikke de små kyllinger skal fra start af (katte, rovfugle og andet farlig).
Vores håb var, hvis det er forsvarligt i forhold til kulde osv, at bygge sussex (der bærer navnet Vera) et lille fint og trygt eksil med hus, gård, støvbad osv osv, og når det er klart så begynde at samle æg så hun kan komme til at ruge. Er det en ok plan?
Vi har ikke rugemaskine (og vil ikke have det), og ikke mulighed for at have høne og kyllinger indenfor i hus el.lign...
Venlig hilsen nybegynderen