Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: KYLLING!  (Læst 7610 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 24
KYLLING!
« Dato: 11 Marts , 2012, 13:27 »
Vores skruk har udruget den sødeste lille wyandotte-kylling i dag  :D Det er første gang, vi prøver det og jeg er helt stolt på hønens vegne! ;)
Men kyllingen er fra de æg, som jeg ikke troede blev til noget, fordi hun i starten lagde sig ind i nabo-redekassen, og ikke passede ordentligt på æggene.
Efter et par dage blev hun "redefast" og så gav jeg hende et par nye æg, men tog ikke de "gamle" væk.
Så nu ligger hun på 4 æg, hvor af de yngste er 2 dage yngre, og det ene klækkede i dag.
 Hvad gør man så? Den lille ny drøner allerede rundt om mor i redekassen  - og spiser undulatfrø - men hun bliver bare liggende på æg??

mange hilsner fra Lis
6 wyandotter, 2 australorps og tre gamle Rhode Islands, som ikke bliver slagtet, fordi de er så søde og tamme...

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Sv: KYLLING!
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2012, 14:50 »
Jeg ville lade hende være en dag eller to mere, derefter fjerne æggene og nyder synet af skruk og kylle :-) Evt få fat i et par daggamle kyller mere.

Tillykke med det nye medlem
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: KYLLING!
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2012, 18:22 »
Hvis der kun er to dage i mellem, kan du være heldig, at hun bliver liggende længe nok. Eller vil hun forlade reden, selv om der er æg, der er på nippet til at klække. Det er derfor, det er så vigtigt, at alle æg lægges under hønen nogenlunde samtidig. Måske er rugetiden blevet lidt forlænget på de æg, der har været uden varme en tid, så måske er der reelt kun mellem 24 og 36 timer i mellem klækketiden.
Skulle hønen forlade de sidste æg, kan du måske være heldig at klække dem ved at lægge dem pakket i et let fugtet håndklæde under en varmepude eller under en lampe med en rigtig glødepære, der afgiver varme. Temperaturen skal være knap 38o. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 24
Sv: KYLLING!
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2012, 18:33 »
 Ok - tak for det! "Enebarnet" er i hvert fald i fin trivsel - men finder sig nok ikke i at blive i redekassen ret længe! ;)
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2012, 18:35 Fra Lisjensen »
6 wyandotter, 2 australorps og tre gamle Rhode Islands, som ikke bliver slagtet, fordi de er så søde og tamme...

Offline Lisjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 24
Sv: KYLLING!
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2012, 20:33 »
OK - vi har nu fået FIRE kyllinger i løbet af de sidste 4 døgn, så alle 4 æg blev udruget på trods af lidt forskel i alder på æggene. Men "lillebror" blev klækket i nat/morges og da havde hønemor altså besluttet at tage sig af de 3 "store". Så den lillebitte måtte løbe med så godt han kunne  :(  Da jeg kom hjem fra arbejde lå han kold, forladt og livløs i et hjørne.
Jeg tog ham ind og varmede ham i hænderne og efter nogen tid begyndte han at trække vejret.
Nu tænker jeg at holde ham inde i varmekasse i et par dage, så han lige finder sine ben at stå på - og så sætte ham tilbage til moderen og de tre søskende, under opsyn...
Kan man det?

mange hilsner fra kuvøse-moderen
6 wyandotter, 2 australorps og tre gamle Rhode Islands, som ikke bliver slagtet, fordi de er så søde og tamme...

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Sv: KYLLING!
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2012, 20:42 »
Ja det kan lade sig gøre oglyder som en rigtig hønemor  /o
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: KYLLING!
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2012, 20:53 »
Måske er han allerede klar i morgen, du kan måske sætte ham under skrukken i morgen aften, for han vil helt sikkert være ked af at være alene og pippe helt vildt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 24
Sv: KYLLING!
« Svar #7 Dato: 14 Marts , 2012, 21:00 »
Jeg håber, at det går i morgen!!
Vi har også en ny skruk, som lige har lagt sig for 5 dage siden. Jeg har overvejet at liste lillebror ind under hende, men tænker så at hun måske går fra æggene - eller at hønmor ikke vil have ham, hvis han lugter af en anden høne..

Mange hilsner Lis
6 wyandotter, 2 australorps og tre gamle Rhode Islands, som ikke bliver slagtet, fordi de er så søde og tamme...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: KYLLING!
« Svar #8 Dato: 14 Marts , 2012, 22:54 »
Hvis du lægger kyllingen under den anden skruk, vil hun forlade æggene indenfor et par dage. Begge skrukker vil højst sandsynlig acceptere den.
« Senest Redigeret: 15 Marts , 2012, 11:06 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: KYLLING!
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2012, 10:26 »
Jeg ville liste den lille under hønen med kyllingerne, om aftenen i mørke.
Stik den ned mellem vinge og ryg,i din hule hånd, og slip den der, den skal nok finde en varm plads, og hun vil ikke reagere så meget bare du ikke stikker fingrende ned foran hende. Når den har ligget under mor en hel nat er der ikke noget problem, og hun kan ikke tælle, så den skal nok få lov at følge med, hvis bare den er frisk når du lægger den under hønen
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 24
Sv: KYLLING!
« Svar #10 Dato: 15 Marts , 2012, 14:06 »
En lille rapport om efternøleren:
Han pippede og kaldte helt vildt i morges, så jeg gik over til hønen med ham. Hun tog ham straks "ind i varmen", men da de senere skulle gå rundt i hønsehuset, kunne jeg godt se, at han virker meget yngre end de andre. (Jeg kom for sent på arbejde i morges  ;D)
Han render "bagefter" de andre tre - lidt vraltende -og tydeligt mindre  og han pipper  "vent på mig!", hele tiden. Det er lidt synd. Men jeg var lige hjemme og kigge i frokostpausen og da lå han da under sin mor...
Jeg kan ikke holde ud at være på job til kl. 18 i dag - vil ha' barselsorlov!!

mange hilsner og tak for jeres hjælp og interesse.

Lis
6 wyandotter, 2 australorps og tre gamle Rhode Islands, som ikke bliver slagtet, fordi de er så søde og tamme...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: KYLLING!
« Svar #11 Dato: 15 Marts , 2012, 14:20 »
Hvis bare du tjekker han er i seng i aften, så er han friskere i morgen, han er jo ikke så meget bagud, og bare han spiser og drikker med de andre, så kommer han efter det.  /o hvis bare han ikke bliver glemt et sted og bliver kold.
Kan du måske holde dem inde et par dage, til han har tjek på det
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 24
Sv: KYLLING!
« Svar #12 Dato: 15 Marts , 2012, 19:17 »
- ja, det var så lige præcis det, der var sket, da jeg kom hjem:
mor lå oppe i redekassen med de 3 "store" og Lillebror lå kold på gulvet lige neden for redekassen og kunne ikke finde ud af at hoppe op til mor (7 cm over gulvet). Han var dog ikke gennemkold og blev uden problemer anbragt under mors varme vinge.Nu går natten sikkert godt, men-men: nu er jeg lidt nervøs for, at han måske alligevel er lidt "retarderet"? Jeg har helt dårlig samvittighed over at bekymre mig så meget om en enkelt kylling... I må undskylde, hvis det er for meget!
Jeg kan slet ikke forestille mig at skulle aflive ham (han er så kær!!) , men på den anden side skal han jo heller ikke efterlades og dø af kulde..

Lidt trist hilsen :'(

Lis
6 wyandotter, 2 australorps og tre gamle Rhode Islands, som ikke bliver slagtet, fordi de er så søde og tamme...

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: KYLLING!
« Svar #13 Dato: 15 Marts , 2012, 19:28 »
Håber han kommer hurtigt efter det, den lille  :).
Dejligt at opleve når et menneske bekymrer sig om, selv et lille dyr. Det skal du bestemt ikke undskylde for.
Selvom vi evt. spiser dem senere hen, har de stadig krav på omsorg mens de er i live.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Lisjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 24
Sv: KYLLING!
« Svar #14 Dato: 15 Marts , 2012, 20:09 »
- jeg håber sådan, at han er frisk i morgen, så han bedre kan følge med!!
 Har heldigvis fri i morgen, så den fridag bliver tilbragt  i hønsehuset!
Hvis han nu er lidt "bagud",  ville I så aflive eller afhjælpe eller lade "naturen" gå sin gang? Og hvordan aflive sådan et lille kræ?

Lis
6 wyandotter, 2 australorps og tre gamle Rhode Islands, som ikke bliver slagtet, fordi de er så søde og tamme...