Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gåseæg i king suro 20?  (Læst 6164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nygaard14

• Passiv bruger
Gåseæg i king suro 20?
« Dato: 10 Marts , 2012, 20:47 »
Er der nogen som har erfaring med at udruge gåseæg i sådan en maskine?
Og i så fald hvordan vender i æggende? Alm hønseæg står jo op, men det er gåseæggene da for store til eller hva?

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Gåseæg i king suro 20?
« Svar #1 Dato: 10 Marts , 2012, 21:05 »
Jeg har ikke erfarring med gåseæg, men med hønse og vagtelæg, og her har den været super duper  /o Jeg ville umiddelbart sige, at de godt kan stå op i maskinen.. Jeg har flere gange haft to lag hønseæg, dvs ovenpå hinanden ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline nygaard14

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2012, 10:51 »
Æggene kommer helt op og røre der hvor varmelegmet sider det kan da ikke være godt eller hva

Offline Marita

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2012, 11:02 »
Kan du ikke lægge dem ned i stedet for at have dem stående?  Det gjorde jeg med andeæg, da jeg brugte samme maskine, og det fungerede fint, bortset fra at der ikke er plads til så mange.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2012, 12:22 »
Hmm...det duer selvfølgelig ikke!! Kan du lægge dem ned, dem der er i midten, hvor varmelegemet er ovenover, og så stille de andre op, dem der er længst ud mod langsiderne?  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Marts , 2012, 21:22 »
Gåseæg skal da ikke stå op under rugning - skal da lægge ned som alle andre æg under rugning!!??

Mvh.

Lars
Lars

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Marts , 2012, 21:25 »
Gåseæg skal da ikke stå op under rugning - skal da lægge ned som alle andre æg under rugning!!??

Mvh.

Lars

Under en høne ja, men i en maskine "plejer" man at stille dem oprejst!!
Mette

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Marts , 2012, 08:14 »
Jeg har da altid haft den opfattelse at de skulle lægge ned lige som de gør under en høne eller gås - hvor står det beskrevet nærmere? Nu er jeg godtnok blevet nysgerrig!!

Lars

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Marts , 2012, 10:16 »
Der står skrevet i flere bøger, at hvis man praktiserer maskinudrugning er dette den mest effektive måde..det gør industrien ihvertfald også, men hermed ikke sagt, at de IKKE kan ligge ned :-)
Mette

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 12 Marts , 2012, 10:30 »
Der er 2 systemer. I de fleste motorrugere er der rullebakker, og rugeæg ligger.
I nogle maskiner er der vuggevender, og her står rugeæg op.
Hvad der er bedst, har jeg aldrig kunnet finde valide undersøgelser af, men hvad der er naturligst siger sig selv /o
Dog må det være OK med at de står op mht. resultat, da fjerkræ industrien i deres store rugemaskiner til mange mange 1000 rugeæg, har dem stående.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 12 Marts , 2012, 10:35 »
Jeg tror industrien har dem stående, fordi det giver en bedre udnyttelse af pladsen, for os andre betyder det jo ikke så meget, om der kan være lidt flere æg.
Jeg har heller ikke kunnet finde nogen undersøgelser, om der skulle være forskel, jeg er også ret sikker på, at der næppe er forskel, for så ville industrien selvfølgelig ikke have dem stående på højkant.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Marts , 2012, 13:47 »
Nå, der kan man bare se - og hvilke ende skal så være øverst? den runde ende går jeg ud fra?

Mvh.

Lars
Lars

Offline Sunkist82

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 Marts , 2012, 13:56 »
Hmm, gåseæg må da ikke ruges ud stående? de skal altid ligge ned, da strengen ellers springer inde i ægget?
Der findes heller ikke vendevugger til gåseæg, kune til andeæg, hønseæg osv. Gåseæg er den eneste slags æg der skal ruges ud liggende. Ihvertfald efter den bog jeg har omkring rugning. Har selv gåseæg liggende i min maskine.
Hvis der er nogen der ruger gåseæg ud stående, hører jeg da meget gerne om det, da jeg aldrig har hørt om det før.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 12 Marts , 2012, 19:44 »
Det kan siges ganske kort, Gåseæg skal ALTID ligge ned også under opbevaring og transport, de tåler ikke at stå op som f.eks. hønseæg og andeæg.