Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp, ægtyve!  (Læst 6684 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
hjælp, ægtyve!
« Dato: 10 Marts , 2012, 20:07 »
er der ikke nogle der har funden en løsning på hvordan man holder krager og måger fra sine æg?

bliver snart idiot af at mine moskus ænder ikke kan få lov til at holde deres æg for sig selv. der bliver dagligt hugget æg fra deres reder. også selv om de skal ind i et mørkt hus for at hente dem.

får jo aldrig nogle ællinger i år hvis ikke de kan få deres æg i fred. øv nogle møg fugle. det plejer at være et problem, men de plejer først at komme senere så jeg når at få et par hold ællinger uden problemer.

ænderne går ved et vandhul ca 100 meter fra huset og her har fuglene så fint fred til at gøre hvad de vil. var det her i haven ville hundene bla. holde dem væk, men det er jo ikke muligt dernede.
min kæreste som har jagttegn kan slet ikke nå mere end ud for døren før de så er fløjet, det er også prøvet.

kan snart ikke se anden løsning end at enten indhegne ænderne i mindre inghegning med net over (ikke nemt med et stort vandhul de gerne skulle kunne komme i.) eller også skal jeg flytte dem hjem i haven og det er jeg jo ikke meget for når vi nu har lavet så fint til dem dernede.

kan man mon lave noget som skræmmer ægtyvene væk?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline claus74

• Bruger
Sv: hjælp, ægtyve!
« Svar #1 Dato: 10 Marts , 2012, 20:19 »
Frugtnet(det billigste) over en del eller hele deres område.

Men er du sikker på, at det er fugle, der tager æggene denne gang.

Det kunne jo være andre væsener.

Jeg har fået fjernet frostramte æg af rotter inden jeg selv nåede at fjerne dem. Men evt måren...den er vel også sulten i ny og næ

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 10 Marts , 2012, 20:33 »
hvis det er mågerne plejer noget der blafrer og kunne hjælpe. Dog skal det ikke blafre konstant da de så vænner sig til det. Evt kunne i prøve med et flag eller noget sat lige omkring huset. Aner ikke om det ville virke, men det var da et billigt forsøg

S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 10 Marts , 2012, 21:13 »
Jeg vil tro at det er kragerne. Jeg har mit bøvl med kragerne her. Min dam begynder 10 m fra huset, så noget tættere på, men alligevel kan jeg ikke holde det skab væk.

For et par år siden havde jeg 32 moskusældinger. To hold der klækkede med et par dages mellemrum. Ca halvdelen var gule, eller overvejende gule. Og de forsvand én efter én i løbet af den første uge. De var jo lette at spotte mod den mørkere baggrund. Og jeg var ikke i tvivl om at det var kragerne der var synderne.

Kragerne er ganske udspekulerede og jager 2-4 stk sammen. 1 sætter sig højt i et træ hvor der er godt udsyn og holder vagt, mens de øvrige går på rov.

min kæreste som har jagttegn kan slet ikke nå mere end ud for døren før de så er fløjet, det er også prøvet.

Og det forklarer så hvorfor kæresten ikke kan komme på skudhold. Der er ikke noget galt med kæresten, blot metoden han griber det an på.  ;)

Jeg har ikke opskriften på hvordan man kommer problemet til livs. Men diverse skræmmeforanstaltninger kan måske reducere problemets omfang.

Mvh
Erik Andersen

Offline Egon Lund Nielsen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2012, 00:23 »
Jeg havde samme problem for et par år siden - to år i træk - krager og skader stjal alle mine andeæg - troede jeg.

Jeg læste om andres erfaringer på nettet, derfor lavede jeg helt nye andehuse med vindfang, trappe og jeg skal komme efter dig - det hjalp ikke en dyt !!!!

Pludselig en morgen ligger der et pindsvin i én af rederne - der var synderen !

På et eller andet tidspunkt har et pindsvin sneget sig ind i indhegningen ved åben låge - desværre må det ha været en hun, for efterfølgende fangede jeg 7 pindsvin i en fælde - siden ikke nogen problemer med "krager og skader" - og det er ikke fordi, de ikke kommer til vores have, men det var åbenbart ikke dem, der gik i andehusene.

mvh Egon
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2012, 00:48 Fra Egon Lund Nielsen »

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2012, 17:46 »
tak for jeres forslag. vil først prøve at hænge noget  op som måske kan skræmme dem.

jeg er 100% sikker på det er krager. for vi kan stå fra køkkenet og se dem gøre det. (med kikkert) der lander ofte måger dernede også, men er ikke sikker på om de også hugger æg eller det kun er foderet.

hvis jeg skal indhegne så kræver det en mindre indhegning først, da den de går i nu er 400cm2 stor med en stor sø i midten.

hegnet er 90 cm højt så kan ikke bare sætte net over for så skal man kravle rundt derinde eller sende hundene ind og fodre  ;D

er forhåbentlig så heldig at jeg snart har en and der lægger sig på æg. hun har åbenbart kunne skjule æggene og har plukket dun i nogle dage nu.

jeg havde tænkt at lave en mindre indhegning når ællingerne kommer, bare lige de første 3-4 uger. så de ikke bliver taget af kragerne. men der ville jeg ikke inkludere søen da det vidst bliver for omstændigt at indhegne.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2012, 10:52 »
Jeg havde også problemer med skader, der ville hente æg hos mine Moskus ænder.
Men det der blafrer og blinker kan de ikke lide.  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline mldj

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2012, 11:01 »
@ Madsen
Du tror ikke det er katten der har en effekt?  ::)  ;D

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2012, 12:41 »
Den tror helt sikkert, at den kan tage noget af æren.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 13 Marts , 2012, 12:41 »
Tjah, nogle fastansatte katte har her løst problemet - og så naturligvis overdækning af selve hønsegården. Men kattene holder både to- og firebenede tyve væk fra lækkerierne. Til gengæld er vores kyllinger buret inde med mindre de har en hidsig mor ::)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #10 Dato: 13 Marts , 2012, 13:54 »
Kragerne  kan sagtens lære at gå ind hønsehuset og tage æggene. De også  kloge nok at kende en jagtriffel og flyve væk nå de ser en. Hvis du lykkes at  skyde en  hæng den op som skræk og advarsel, en hængt artsfælle, det er noget kragerne har respekt.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 14 Marts , 2012, 20:11 »
madsen:  tak, sådan noget vil jeg da prøve at lave inden jeg snart køber hegn. tjekkede æggene i går og i reden lå 22-23 stk. i dag var det så kun 20. så selv om de lægger æg hver dag er der forsvundet flere på den ene dag. tror så heldigvis andemor nu endelig har lagt sig, så kan hun da skræmme de krager væk, der vil derind..

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 14 Marts , 2012, 20:27 »
Krager må reguleres med fældefangst i marts. Det er oplagt at bruge æg som lokkemad.

America har kragefælder i deres sortiment.
http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=189&forwardtarget=indre&vhmenu=7&hmenu=5

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #13 Dato: 14 Marts , 2012, 22:24 »
Kan du spænde snor op på tværs af indhegningen med nogle cd-skiver på hver, så de kan danse og glimte i solen? Så kan du da dække et rimelig stort område uden at spænde net over. Hvis det ikke hjælper skal du nok se efter ikke-flyvende ægtyve i stedet.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 14 Marts , 2012, 23:04 »
En anden god løsning er at lave en form for tunnel som de skal igennem inden de når hen til indgangen på huset. Den kan både være lavet af net og/eller plader. Den skal min. være 1 meter lang. De steder jeg har prøvet det, er kragerne stoppet fra den ene dag til den anden.
Det var egentlig for at prøve at lukke kræene inde i hytten men efter tunnelen kom op så turde de slet ikke at gå ind i hytten mere.

Danny
Himlen bør altid være blå!