Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: blod i æg  (Læst 6118 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
blod i æg
« Dato: 10 Marts , 2012, 13:20 »
AADDRRR!!! Der var en stor mørk blodklat i et æggene fra i går. Jamen jeg har ingen hane, æggene kan ikke være befrugtede. Er hønen syg? Eller er det bare en ulækker, men hændelig hændelse fra hønsenes verden?

Nuij hvor jeg synes det er klammo >:(

Er der nogen der ved noget (det er der garanteret /o)
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: blod i æg
« Svar #1 Dato: 10 Marts , 2012, 20:00 »
Du kan læse svar her, selv om jeg ikke forstår denne her "De æg, vi spiser, er ubefrugtede æg. Det er dem ægproducenterne leverer, fordi de holder længere end befrugtede æg"... ???

http://samvirke.dk/mad/artikler/nej-blodpletten-aegget-stammer-hanen.html
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2012, 14:40 »
Blodpletten kommer, når æggeblommen forlader follikelen, Æggeblommen stødes ud gennem stigma, stigma gennemskæres som regel ikke af blodkar, men af og til hænder det, at et enkelt blodkar går på tværs, det revner og afsætter en større eller mindre blodplet på blommen. Det har intet med befrugtning eller ej at gøre.

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2012, 16:44 »
Tak for svar :)

Jeg forstår det faktisk ikke rigtigt helt alligevel, men hovedsagen er at hønen ikke er syg og at fænomenet er almindeligt (omend stadig mega klammo!)

mvh Lise
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2012, 17:12 »
tænk sig...jeg forstår slet ikke din åbenlyse afsky for den uskadelige blodklat i ægget :o

Det er ganske almindeligt friskt og sundt hønseblod...lige så friskt som resten af indholdet i ægget.

Jeg tænkte på dig i aftes, da jeg slog æg ud til en soufflè....i det ene æg var der to blodstykker...de fik lov til at indgå i retten....det blev det ikke til ..hmm.."ulækkert, mega klammo" soufflé af.

...men sådan er vi så forskellige ;)
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2012, 17:58 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Marts , 2012, 19:37 »
Nej, det kan jeg godt se.  :(
Undskyld.
Jeg synes selv det er så uopdragent og overflødigt når andre mennesker nedgør de fødevarer jeg vælger at spise og nu er jeg uforvarende selv blevet sådan en der disser det andre spiser. Til mit forsvar kan måske siges at jeg ikke selv spiser kød og ikke vidste at de æg med blodklatter i, kunne spises.
Men i hvert fald, ikke et ondt ord mere om dem :-X

Faktisk tak for den venlige reprimande, så kan jeg da lære at tænke mig om /o
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 11 Marts , 2012, 19:49 »
Hvis jeg skal bruge æggene til noget, hvor blodet vil kunne ses, kagecreme f.eks., fisker jeg blodklatten ud. Men er det til en gang frikadeller, generer det mig ikke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 11 Marts , 2012, 19:52 »
Det var dog et ualmindelig flot svar, du her kommer med Lise ..på min forhåbentlig ikke alt for "hårde"  klap lige hesten kommentar til din reaktion på blodpletterne ...det siger ret meget om dig *b

Når du ikke er kødspiser og oven i købet ikke har oplevet sådan en lille fejl i ægget før, så forstår jeg dig bedre ;) ...men igen ...du er vist en helt fin hønsetøs *p
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2012, 19:54 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14