Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det første æg  (Læst 1533 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kate

• Passiv bruger
Det første æg
« Dato: 15 Oktober , 2008, 17:10 »
Så fik jeg det første æg fra en af mine silkehøns  :) Et lille bitte et på 32 gram. Det var gået lidt i itu i toppen, og der var en del blod på det. Er det normalt ? Altså det med blodet ??

med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Det første æg
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2008, 17:11 »
Blod er meget normalt det er der også somme tider på nogle af mine unge høner der lige er begyndt :)... Ved ikke havd det skyldes men har set det tit ;).. er der meget blod? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2008, 17:14 »
Det må være et jomfru æg  ;D

Jeg har engang haft en høne der havde det med at ligge et kæmpe æg en gang imellem. Så var der ofte blod på.. Stakkels høne tænkte jeg !
Men tillykke med ægget Kate <I
MVH Lene

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2008, 17:23 »
Tillykke Kate, jeg går også og venter på at mine silke skal begynde at lægge æg, men 32 g er da et stort æg, mine blomsterhøne som jo er en del større end silke de startede med at lægge æg på 30 g, og deres æg skal veje 60 g.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2008, 17:29 »
Takker, så er jeg mere rolig  ;D  <E

Jeg har ventet længe på ægget, og har spurgt dem hver dag hvor det blev af  :D

Nej det er ikke meget blod, men alligevel, vi får at se når det næste kommer, hvis det ikke er fra den anden som ikke har lagt noget endnu  :P

Det med jeg synes det er lille, er fordi jeg er vant til æg fra mine Isa Brown og de er jo pæn store...
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Lisa

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2008, 20:45 »
Hej Kate
Hvornår er dine høns fra? (altså den som lige er begyndt med æglægningen).
Jeg har gået og håbet på, at mine orpingtoner kom i gang med æglægningen inden vinter (de er fra marts), men har efterhånden affundet mig med at det nok først bliver til foråret.
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2008, 21:35 »
Grunden til at der kan være blod på de første æg er at kanalen æggene kommer igennem lige skal udvides. Derfor kan store æg også fremkalde blodning.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Oktober , 2008, 08:11 »
Hej Lisa

Tommy mener at de godt kan være fra april, men "vi" ved det ikke.... Kan også være tidligere. Nu ved jeg jo ikke hvilken en der har lagt det.

Jeg har lagt mærke til at hanen (Carlos) er mest vild med dalmatineren (Gabrielle), men ser nu mindst ud.

Den vildt farvede (Lynette) er den mest tamme.

mvh
Kate
med venlig hilsen
Kate

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 16 Oktober , 2008, 10:41 »

Desperate havehøns   ;D ;D ;D

Har du lige så mange intriger i din hønsegård som hos de desperate husfruer ?

Rigtig gode navne Kate !
MVH Lene

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Oktober , 2008, 10:56 »
Jeg håber ikke der er så mange intrier, men man ved jo aldrig  ;D

Jeg ved at gabrielle kan være lidt ude efter Lynette selvom hun er mindre  :D

Nu vil jeg snart tage fri fra arbejde og smutte i Nordsjællands fugle paradis, blev lidt nysgerrige da du havde skrevet om det !
med venlig hilsen
Kate

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 16 Oktober , 2008, 11:18 »
Rigtig god tur ;)

Hils den flinke indehaver fra hende hønsenørden med de 2 søde drenge ;)

Det er en smuk tur derop.
Vi blev enige om at det ligger derude hvor lars tyndskid har madpakke med  ;D ;D
MVH Lene

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 Oktober , 2008, 15:53 »
Jeg fik dog ikke hilst ham.. Da jeg var taget afsted da din bensked kom. Men det er et hyggeligt sted :-) Vi fik set de store skildpadder han havde gemt i privaten for vinteren...

Meget sjovt med hans møbler som han havde importeret for mange år siden og kunne bruge dem nu...

Dejlig tur derop og jeg kunne finde det !
med venlig hilsen
Kate

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #12 Dato: 16 Oktober , 2008, 22:18 »
Hej

Silkehøns er som regle 6 måneder når de begynder at lægge æg alt efter hvor godt de bliver fodret, nogle af mine var kun 5 måneder da de startede, de havde så også fået kyllinger foder hele tiden og der er lidt krudt i det, at der kan være blod på de første er ikke unormalt, det forsvinder som regel til det næste æg.
De første silkeæg vejer omkring de 30-35 gram men det vil ændre sig, som hønne bliver ældre, min unge høner som der har lagt æg i et stykke tid, ligger æg som vejer 40-45 gram hvilket er hvad man ønske de skal efter standarten, så de bliver lidt størrer.

Min gamle høner ligger æg på 45-55 gram.

Tommy

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 Oktober , 2008, 07:14 »
Super tak Tommy  :)
med venlig hilsen
Kate