Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk?!?  (Læst 5255 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karoline

• Passiv bruger
Skruk?!?
« Dato: 09 Marts , 2012, 10:26 »
Hej i kloge mennesker ;D

Jeg tror minsanten at min araucanahøne har lagt sig skruk *o
Hun ligger det meste af dagen í den samme rede. Det er kun om formiddagen hun lige kommer ud til de andre for at få lidt guf.

Det er første gang for mig (hun har ang været en god skruk og kyllingepasser før hun flyttede hjem til mig). Så her kommer lige en masse spørgsmål ::):
- Er det for tidligt på året (læs:for koldt) til at hun får lov til at ruge på æg?
Hvis nej:
- Kan hun blive liggende i hønsehuset sammen med de andre høner (har ingen hane)? eller skal hun flyttes?
Hvis ja:
- Hvad gør jeg så for at få hende til at stoppe med at skrukke?

Karoline (som nu ønsker sig små hyggelige nuser Orpington- og maran-kyller ::) ;D)
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skruk?!?
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2012, 10:47 »
Du kan sagtens give hende æg nu. Jeg har en lille "dotte", der går med godt 20 kyllinger nu.
Mine skrukker ligger i hønsehuset sammen med de andre. Jeg mærker rugeæggene og tager de friske æg hver dag. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2012, 08:07 »
Man skulle tro, det var mig, der havde startet denne tråd ;) Min araucana blanding lader til at være skruk... Ligger selvfølgelig i den rede, hvor ALLE æg normalt bliver lagt. Den lagde sig igår på to æg..men den er kun fra 1. spetember, er den ikke lidt ung eller er det ok?

KAN jeg evt flytte den til mit lille skrukhus eller er det dumt?

Skal man så give den æg eller kyllinger om 14 dage, når maskinen klækker? Jeg ville helst give den æg, hvis jeg kan finde nogle gode asap..

Ps. jeg har en hane.

Alle gode råd modtages - jeg håber ikke trådstarter bliver vred over mit indbryden  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Hønsene på Bakken

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2012, 08:54 »
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=23899.0

Her spørger jeg om det samme :)? Lidt nede i tråden er der en huske-liste. Måske det kan hjælpe lidt.
8 dejlige kyllinger - køn endnu ukendt
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Lille blandingshøne (Punky)
0.1 Brahma (Bakker)
0.2 Sussex (Maude - mor til 8 kyllinger, Vera - skruk!)
1.1 Dejlige katte (Misse og Bombom)
0.1 Hængebugsvin (Afrodite)

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2012, 09:12 »

Alle gode råd modtages - jeg håber ikke trådstarter bliver vred over mit indbryden  :-\

Selvfølgelig ikke! Vi må stå sammen med alle vores "dumme" spørgsmål ;)

Jeg har fundet rugeæg, som forhåbentlig kommer med posten idag eller i morgen, til min skruk....
Jeg havde ikke det store held med at finde rugeæg her på siden :(, men fandt lige dem jeg søgte på dba.

Jeg vil også meget gerne vide om man kan flytte skruk?? Min ligger også i alles ynlingsrede, og den er hævet over gulvet, så kyllingerne vil ikke kunne komme derop.
Overvejer at indrette vores ekstra kattebakke (m. "låg" og uden lem) til rugekasse.....men vil hun fortsætte med at ruge, hvis hun bliver flyttet?? Eller vil hun gå tilbage til den anden rede??
Jeg tænker at flytte hende lige så snart jeg får æggene.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2012, 09:34 »
Hvis det var min skruk, ville jeg give hende nogle af æggene fra maskinen og lade hende ruge dem færdigt, og så ville jeg give hende flere kyllinger fra maskinen, en høne kan sagtens passe 20-25 kyllinger, selv om hun ikke kan ruge så mange.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2012, 13:56 »
Tak for huskelisten - den er god ;) Men jeg tænker jo lidt det samme her... Flytte den rugende høne til det lille rugehus, som jeg jo havde stillet op til samme formål, men som ÅBENBART ikke er godt nok ;) Men så løber den nok bare tilbage til oprindelige hus med rede..eller? Og kan jeg evt bare lade den ligge herude i "det store hønsehus", og så tage den risiko, at de andre vil forsøge at mænge sig ind i reden? Her til middag havde min lille hvide dværg mænget sig derind...tja, det er jo den rede, den normalt lægger æg i... Åhh jeg er frustreret  :-\

Ingen problem at lade den ruge nogle æg fra maskinen færdig..de mangler 14 dage igen, men hvad med hanen???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2012, 14:11 »
Da jeg havde rugehøne lå hun sammen med de andre. For at forhindre andre høns i at gå ind og lægge deres æg imellem hendes, havde jeg et net sat foran hendes redehul. Om morgenen tog jeg det af og satte hende lidt ud. Hun pillede lidt guf, sked og gik ind igen hvorefter nettet kom på igen. Så lå hun i fred og ro til jeg kom fra arbejde og gentog proceduren. Når kyllerne klækkede blev nettet fjernet helt for så var der ingen problemer mere. Det var en gammel hønsemand der sagde jeg skulle gøre sådan for at give hende ro og de andre ikke skulle jogge rugeæggene itu. Det virkede fint.
Hvordan mærker i æggene så i kan adskille ruge- og friske æg?

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2012, 14:20 »
Da jeg havde rugehøne lå hun sammen med de andre. For at forhindre andre høns i at gå ind og lægge deres æg imellem hendes, havde jeg et net sat foran hendes redehul. Om morgenen tog jeg det af og satte hende lidt ud. Hun pillede lidt guf, sked og gik ind igen hvorefter nettet kom på igen. Så lå hun i fred og ro til jeg kom fra arbejde og gentog proceduren. Når kyllerne klækkede blev nettet fjernet helt for så var der ingen problemer mere. Det var en gammel hønsemand der sagde jeg skulle gøre sådan for at give hende ro og de andre ikke skulle jogge rugeæggene itu. Det virkede fint.
Hvordan mærker i æggene så i kan adskille ruge- og friske æg?

Altså, jeg har læst, at nogle blot laver en ring på ægget med en blyant - derved kan man let genkende rugeæggene fra de daglige æg, men jeg ville da helst flytte hende om muligt..
Mette

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #9 Dato: 13 Marts , 2012, 14:25 »
Hende jeg har til at gå nu med 8 kyller har ruget der hvor hun valgte at ligge.Der var godt nok en enkelt der tillod sig at droppe et æg hos hende dagen efter jeg havde givet hende 7.Men jeg tænkte den fik lov at ligge.Det gav fuld hus.Syv store og en dværgdotte  :)
Da alle kyller var tørre satte jeg hende over i et hjørne så hun kunne ha overblik over de små og passe på dem.Satte mad og vand så hun ikke behøvede vandre ret meget rundt.Hun er nu flyttet ned i et bur sammen med årets første hold kyllinger.Og det går fint.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #10 Dato: 13 Marts , 2012, 14:27 »
Et lille X eller prik med blyant.Jeg ville ikke flytte hende med mindre hendes kasse kan komme med.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Marts , 2012, 15:27 »
Hvis den kan flyttes, kan du jo evt. i stedet sætte en anden redekasse samme sted, så de andre kan lægge æg deri sålænge.
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Marts , 2012, 17:11 »
Ja, kassen kan sagtens flyttes med..det er en trækasse, hvor der har været spanske appelsiner i  ;) Men jeg frygter lidt, at hvis jeg flytter hende nu med kasse og det hele..over i det lille skrukhus, at hun så i morgen vil gå tilbage i det store fælleshus igen, hvor ejg har sat en anden kasse op TIL DE ANDRE...men det er da en risiko, ik? Nu hvor jeg endelig har en skruk, vil jeg jo helst ikke skræmme livet og skrukheden ud af den  :-\
Mette

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 13 Marts , 2012, 19:00 »
Jeg lader altid mine ligge i hønsehuset, æggene er mærkede med en tyk blyantstreg rundt om "ækvator",  jeg fjerner dagens friske æg hver dag. Fordelen er bl.a., at kyllingerne vokser op som en del af flokken.
Hanen har aldrig været et problem, han lader til at forstå, at en skruk ikke gider, og han er som regel ret omsorgsfuld overfor kyllingerne og finder føde til dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 13 Marts , 2012, 20:56 »
Min erfaring er, at det ikke betaler sig at flytte en skruk, før kyllingerne er klækket. De gange jeg har flyttet en skruk, har hun altid søgt tilbage til den gamle rede. Derfor flytter jeg først, når kyllingerne er klækket :)