Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den rette diæt?  (Læst 9117 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Den rette diæt?
« Dato: 09 Marts , 2012, 07:12 »
Jeg har meget få æg i mit hønsehus. For få tænker jeg; typisk henter jeg ca. 4-5 æg om dagen fra 20 høns, ind imellem 7 æg andre dage kun 1 eller 2 æg. Det mærkelige er, at efter fældningen i efteråret væltede det ud med æg fra dem alle sammen. Op til 15 pr. dag fra ca. december til midt i januar, så knækkede kurven nærmest fra den ene dag til den anden :o.
  • 4 araucana = 0 æg pr. dag (de er tilgivet, de er i deres årlige 3 mdrs. æglægningspause)
  • 4  hvide blandingshøns fra 2009 og 2011 = ca. 3 æg om ugen
  • 10 marans fra 2010 og 2011 = 1-4 æg pr. dag
  • 2 "maraucana" fra 2011 = 1-2 æg om dagen (de er meget flittige)

I det andet hønsehus går der 5 araucana fra 2011 og de spytter æg ud. 3-4 pr. dag, og det samme gør de hollandske dværge med 1-3 æg pr. dag.

Mon hønsene i det store hus er for fede? Jeg har kigget efter utøj som de havde sidste år, og selv om nogle af maranerne er pillede på halsen, tror jeg ikke det er utøj, nok snarere unoder, men jeg frygter alligevel er der er skjult krible-krable et sted jeg ikke har fundet ???.

De får: 2 mål hvede, 1 mål tilskudspiller, ½ mål majs samt skaller. Derudover ret meget fed hønseguf i form af pålægsrester som leverpostej, pølse osv. Næsten hver dag og  ½ - 3 kg ad gangen ::).

Skal de på diæt? Og i så fald, med hvad skal jeg fodre dem? I den sidste uge har jeg lavet blandingen om til 2 mål piller, ½ mål hvede og majs som guf.

Måske er der noget andet i vejen, jeg kan bare ikke regne ud hvad. <A
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2012, 07:16 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den rette diæt?
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2012, 07:14 »
Selvom de godt kan lide alle de rester, så tror jeg ikke at de har godt af det, ihvertfald ikke i de mængder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2012, 07:29 »
Det kan da godt være, at dine høns er lidt godt i stand...ellers er det bestemt deres egen skyld...men tror du ikke, at problemet retter sig ,når de nu med forårets komme får større mulighed for at bruge noget energi på at skrable og "ordne" have??

Jeg kan kun tale for mine egne, men de trænger i aller højeste grad til at bruge nogle flere kræfter om dagen....og de går også ihærdigt i gang, lige så snart jorden ikke er hård.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2012, 07:48 »
Jeg gætter også på madresterne, som måske ikke har den bedste sammensætning sådan ernæringsmæssigt set.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2012, 08:10 »
Hvis de får så mange rester, kunne du så ikke fjerne hveden næsten i din blanding? Og så måske erstatte det med havre eller sort hvede?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2012, 08:13 »
Vores "gamle" høns på 2-4 år har netop haft en pause stort set uden æg men er ved at komme i gang igen. De unge har sprøjtet æg ud hele vinteren uden at lægge mærke til at det var mørkt og koldt ::). Jeg ved ikke om Maranerne kan blive overvægtige men har aldrig oplevet det med en Araucana og faktisk heller ikke dengang vi havde æglægningshybrider. Her er lækkerier fra køkkenet noget, der får fuld opmærksomhed i nogle minutter - så går de videre. Vores har adgang til en silo med korn og en silo med æglægningsfoder (tilskuds-) og det styrer de selv. Når det er tøvejr spiser de ikke ret meget fra siloerne, til gengæld er haven gennemkradset for kryb og spirer. Egentligt er der vel kun én måde at finde ud af det på: slagt én og se efter. Eller føl grundgt på et levende kræ. Brystbenet røber meget om foderstand.
Men jeg synes da at det ville være synd at tilbageholde de kulinariske lækkerier som de er så glade for bare for at få et par æg ekstra, Tanja /1
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2012, 09:02 »
Helt enig med Ankerine /o

Vi har jo lige som haft den oppe før..ikk`` søøøde Tanja /1 *e
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2012, 09:05 »
2 mål hvede, 1 mål tilskudspiller, ½ mål majs. Det er meget korn og især af de fedende slags.

Men igen hvad ønsker man af sine høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2012, 11:38 »
;D De elsker jo deres guf ;D. Og det er fedende, det ved jeg bestemt. Jeg tænkte mere på deres basisfoder - om jeg skulle give dem andet, i et andet forhold eller om det er ok det de får nu. I begyndelsen blandede jeg både byg, havre, piller, majs og hvede sammen, men det sidste års tid har de kun fået hvede, piller og majs, mest pga. tilgængeligheden.

Jeg var/er også lidt bekymret for om der mon kunne være andet i vejen. Utøj, sygdom... Ja hva' ved jeg. Flere af hønsene er nærmest helt grå i fjerdragten og kammen, og jeg tror ikke de lægger æg trods de ikke er fyldt 2 år endnu. Til gengæld stortrives de, så de får selvfølgelig lov til at være glade høns i gården, selv om de ikke bidrager med æg ;).

Og ja, ja, ja... De får lov til at guffe videre i snask fra kokkens køkken ;). I dag har de fået rullepølse, salami, skinke, kyllingepølse, stegte kartofler og salat ::).

Vi slagtede hanekyllinger i efteråret, og der var pænt med gult fedt på dem. Her er et billede af kråsen fra en af dem, men om der er mere fedt her, end på andre hjemmeslagtede kyllinger ved jeg ikke - gør I?

Og så lige et billede af min lille araucanaflok med dagens "platte" ;D ;D.

Venlig hilsen Tanja

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2012, 12:38 »
Det er værd at  prøve at sætte  hønsene tpå kur. Jeg  vil  fjerne majsen som første og  erstatte noget af hveden med havre, måske med sort havre. Dels at havre har mindre energi end majs og hvede, dels at  havre er ikke  så appetitlig som hvede og spises kun af sult.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2012, 14:13 »
Men jeg synes da at det ville være synd at tilbageholde de kulinariske lækkerier som de er så glade for bare for at få et par æg ekstra, Tanja /1
Jeg fik jo et gult kort af administrator på et andet forum for nylig, fordi jeg beskrev en burhønes liv. Jeg overtrådte " Punkt 5. Grafisk beskrivelse af dyremishandling, overgreb mod børn eller analogier til krigsforbrydelser" hvorefter mit indlæg blev redigeret, klippet og gjort stuerent af admin. Måske jeg også får et gult kort af Marianne og Finn, efter denne tråd? *f

Det er værd at  prøve at sætte  hønsene tpå kur. Jeg  vil  fjerne majsen som første og  erstatte noget af hveden med havre, måske med sort havre. Dels at havre har mindre energi end majs og hvede, dels at  havre er ikke  så appetitlig som hvede og spises kun af sult.
Tak for tip (og til Martin også), jeg må ud og købe lidt havre.
Venlig hilsen Tanja

Offline Lina

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2012, 15:25 »
Jeg fik jo et gult kort af administrator på et andet forum for nylig, fordi jeg beskrev en burhønes liv. Jeg overtrådte " Punkt 5. Grafisk beskrivelse af dyremishandling, overgreb mod børn eller analogier til krigsforbrydelser"

Interessant at information om burhøners forhold hører til i samme kategori som misbrug af børn  ::) Hvis bare politikerne slog lige så hårdt ned på den faktiske burægsproduktion, som administratoren af det der forum slår ned på beskrivelser af den ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 09 Marts , 2012, 16:02 »
Du ka' få en ostemad, ka' du, og så ka' du jo dele den med hønsene *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 09 Marts , 2012, 17:13 »
Ja, der er da ikke meget fedt på den hane-kråse!!! Og Araucanaerne er nærmest hulkindede :'(.
Nej, helt ærligt - hvis der skal vurderes noget som helst er det da vigtigt at vide, HVOR MEGET af din foderblanding der ryger ned per dyr per dag.... Resten er sikkert små insekter og grønne spirer. Voldsomt sundt og ikke spor fedende. Så måske ER der plads til lækkerier i deres daglige kostplan.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 09 Marts , 2012, 19:11 »
Du ka' få en ostemad, ka' du, og så ka' du jo dele den med hønsene *f
Ja, det snerper jo henad gult  :o  ;) ;D. Jeg har sådan set delt en ostemad med dem før - helt ufrivilligt. I sommer sad jeg på trappen og spiste en klapsammen rugbrød med ost, og straks stod flokken og tiggede rundt om mig. Jeg trak ostemaden til mig, sådan lidt mod højre, og imens jeg skældte de frække høns ud til venstre mærkede jeg et "haps - haps - haps" i højre side, og klemmen var stjålet ::).

Ja, der er da ikke meget fedt på den hane-kråse!!! Og Araucanaerne er nærmest hulkindede :'(.
Nej, helt ærligt - hvis der skal vurderes noget som helst er det da vigtigt at vide, HVOR MEGET af din foderblanding der ryger ned per dyr per dag.... Resten er sikkert små insekter og grønne spirer. Voldsomt sundt og ikke spor fedende. Så måske ER der plads til lækkerier i deres daglige kostplan.
Jeg tror jeg har regnet på det før, og mener at maranhusets beboer konsumerer ca. 110 g korn pr. dyr pr. dag, men det er meget længe siden, og jeg er slet ikke sikker på at jeg husker rigtigt.

Jeg vil selvfølgelig gerne have æg, for jeg "sælger en del til dekorationsbrug og æggepustning" og det giver lidt i kassen til foderet, men hønsenes deluxe-kost skal de ikke undvære. Det er en fornøjelse at høre dem klukke af fryd når de ser spanden med guf, når vi kommer hjem :D.

Interessant at information om burhøners forhold hører til i samme kategori som misbrug af børn  ::) Hvis bare politikerne slog lige så hårdt ned på den faktiske burægsproduktion, som administratoren af det der forum slår ned på beskrivelser af den ;D
Åh ja, ville det ikke været ret fantastisk?  :)
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2012, 19:37 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja