Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingen rejser sig ikke  (Læst 6633 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mommark

• Passiv bruger
Kyllingen rejser sig ikke
« Dato: 08 Marts , 2012, 18:41 »
Hej
den ene af den kyllinger som blev klækket i går rejser sig ikke op. Den virker ellers stærk nok. Hvad kan det være? de andre ser fine ud.
Skal jeg aflive den?? Den spiser og drikker.
Mvh Laila

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kyllingen rejser sig ikke
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2012, 19:18 »
Prøver den slet ikke? Hvis den ellers ser OK ud og spiser og drikker ville jeg da give den endnu et par dage. Nogle kyllinger er MEGET trætte efter arbejdet med at komme ud af ægget. Og måske er den klækket sidst?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2012, 19:35 »
Hej
ja den er klækket sidst.
Den bevæger sig fremad med vingerne. Jeg giver den at par dage.
MvhLaila

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2012, 19:58 »
Jeg have en sådanne sidste år og vi hjalp den på benene nogle gange og efter en dags tid gik det af sig selv, i starten lidt usikkert og efter et par dage kunne vi slet ikke se forskel.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2012, 20:16 »
Hej
det lyder bare rigtig godt. Så håber jeg at det bliver til noget. Som sagt er der kun 5 kyllinger så de må gerne overleve. Men jeg prøver at fp fat på flere. Det ser jo ikke ud af meget under varmelampen med 5 stk.
Mvh Laila

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2012, 07:11 »
Men det er OK med en lille eksklusiv flok på fem, der hvor det er et problem, er når man bare har en enkelt kylling, for den vil kalde og kalde. Nu har du trods alt en fin lille flok. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2012, 19:26 »
Hej
desværre trækker den sit slæber højre ben efter sig og kommer ikke op og stå. Hvis at den ikke er kommet op i morgen bliver den aflivet. Øv øv. Men den kan jo ikke overleve i en hønsegård hvis at den kun kan sidde på sin rumpe. Så nu er der kun 4 kyller tilbage
Mvh Laila

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2012, 20:21 »
kan den have et spagatben ?  så kan du jo forsøge at rette det, men det er der andre der ved mere om end jeg  :)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2012, 22:29 »
Hej
jeg tror, at du har ret. Har søgt på det her i forummet og vil prøve at rette det op.
Mvh Laila

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2012, 23:05 »
- det kunne sagtens lyde som spagatben. Når den nu er nogle dage gammel skal du regne med at snor/piberenser skal sidde lidt mere end 1 - 2 døgn.... husk at tjekke ofte om der er noget der strammer. Spagatkyllinger har jeg haft flere af, især hos Maran. De rettede sig ALLE med en snor! /o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2012, 23:58 »
Det lyder helt sikkert som spagatben.

Det har jeg prøvet flere gange og med held fået rettet benene til.

'Behandling' skal sættes i gang så hurtigt som muligt. Behandlingen er ganske enkel. Brug en piberenser eller en bomuldstråd, eller lignende. Bind 'emnet' fast til benene, så disse ikke kan bevæges mere væk fra hinanden end hvad der ville være tilfældet for en kylling normalt. Ved øjeblikkelig indgriben (max 8-12 timer efter klækning) lader du 'bindingen' sidde 24 timer, ved senere indgriben må du prøve dig lidt frem, men har det ikke hjulpet efter 48 timer er du nok kommet for sent i gang.

Kyllingen vil næsten helt sikkert 'tumle' noget rundt og have svært ved at holde balancen, hvis den overhovedet finder ud af at stå op, mens den er til 'reperation', men det skader ikke kyllingen. Det vigtige er at benene holdes i den rigtige position i en given periode, til de fungerer som tiltænkt.
Mvh
Erik Andersen

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Marts , 2012, 07:23 »
Hej
jeg havde ikke en piberenser, så jeg brugte en lille snor. Kyllingen er ret lille i forhold til de andre. Normalt ville jeg nok ikke lade en svag kylling leve. Men jeg har plads nok til det og hvis at det ikke går kan jeg jo altid aflive den.  Det ser lidt mærkeligt ud. Den hopper lidt fremad og falder hele tiden.
Mvh Laila

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 10 Marts , 2012, 10:41 »
Man skal nok lige tilføje at snoren skal sidde så tæt på kyllingen som muligt, helt oppe øverst på låret, ikke nede ved fødderne.
Det er svært at få den til at sidde helt deroppe, men det kan lade sig gøre, og så kan kyllingen bedre stå.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 Marts , 2012, 11:11 »
Hej
så har jeg gjort det forkert. Men der ser alligevel allerede bedre ud end før.
Min mand henter  piberensere. Så prøver jeg at sætte den oppe ved låret. Tak for alle jeres informationer
MVh laila