Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp - har en problemhøne  (Læst 4611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
Hjælp - har en problemhøne
« Dato: 08 Marts , 2012, 09:14 »
God formiddag folkens på forum :D

Jeg fik for nogle uger siden en ny(brugt) redekasse til fire med skuffe, da jeg fandt ud af nogen af mine høns lage æggene på gulvet OG spiste dem.
Alle går der i - på nær én som stadig vil ligge sige æg på gulvet. Har prøvet at tvinge hende i en redekasse men uden held - man hopper bare ned på gulvet igen og lægger æg.
Ægget lagt - én kommer ind og siger haps lækkert!

Så er mit spørgsmål om jeg skal tage mig sammen og kappe hovedet af hende eller skal jeg tvinge hende i en redekasse og lukke til hun har lagt ægget?

Har holdt øje med hende i 14 dage nu og er ved at gå ud af mit gode skind af frustration....

Flere tips modtages med kyshånd  ;D

« Senest Redigeret: 08 Marts , 2012, 09:16 Fra AnnJ »
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Hjælp - har en problemhøne
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2012, 09:33 »
Jeg ville nok vælge at hugge hovedet af damen..ægspiseri er meget svær at komme af med. Du kan også risikere at den ægspisende høne, får lært andre af dine høns den samme unode..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2012, 09:38 »
Enig...

det, eller anrette alt muligt på gulvet (papkasser og andet rod) så hun ikke synes det er hyggeligt at ligge der og lægge æg. De er jo temmelig stædige med hvor de vil lægge deres æg, men man kan jo være heldig at snøre dem  ;) Gi hende andre alternativer og sørg for at ødelægge den mulighed hun VIL ha  ;D

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2012, 09:45 »
jo så må jeg i gang med øksen i weekenden... :'(

Det er der jo ikke noget at gøre ved ;)

Tak for jeres svar :D
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2012, 15:04 »
hm..jeg håber, at du er sikker på, at det er den samme høne som lægger æg uden for redekassen og så selv efterfølgende spiser ægget...ellers bliver du ved med at have problemet, når hun nu er blevet dømt til døden for ikke at overholde dine regler.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2012, 15:11 »
Som jeg har forstået det æder alle hønerne æg, HVIS de ser det ligge på gulvet...og de spiser dem ikke fra redekassen!

Derfor skal hønen der lægger æg på gulvet "væk", for den næste der kommer ind og opdager det ligger på gulvet æder det  :-\

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2012, 15:40 »
Såååå faldt tiøren ::) tak Karina ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2012, 15:42 »

Derfor skal hønen der lægger æg på gulvet "væk", for den næste der kommer ind og opdager det ligger på gulvet æder det  :-\

Det er ikke den høne der ligger ægget som spiser det - Hun går ud/væk, i mens står en anden høne klar, hvad jeg har opdaget af.
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2012, 15:45 »
Det er ikke den høne der ligger ægget som spiser det - Hun går ud/væk, i mens står en anden høne klar, hvad jeg har opdaget af.

Nu kommer jeg så til at tænke på...hvis du fjerner hønen, som lægger æg på gulvet.....så finder de andre måske frem til spisekammeret i redekasserne...så skal alle jo af med hovedet
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 08 Marts , 2012, 15:48 »
Har du mon mulighed for at finde ud af, hvem æggespiseren er? Det er hende, der er problemet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Marts , 2012, 15:53 »
Nu kommer jeg så til at tænke på...hvis du fjerner hønen, som lægger æg på gulvet.....så finder de andre måske frem til spisekammeret i redekasserne...så skal alle jo af med hovedet

Dette kan ikke lade sig gøre da det er en forsvindingskasse eller hvad nu de hedder.

Det er sådan én noget ligene den her, bare med fire redekasser

http://www.harald-nyborg.dk/p2831/forsvindingsrede-m-3-rum
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 08 Marts , 2012, 15:56 »
Har du mon mulighed for at finde ud af, hvem æggespiseren er? Det er hende, der er problemet.

Det kunne da godt tænkes at jeg kunne  ;)
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 08 Marts , 2012, 16:17 »
Suk...jeg synes godt nok, at det er synd for hønen, at hun skal lade livet for ikke at bruge redekassen :'(..det kunne jo komme med tiden. Hendes æg mister du jo alligevel, hvis du afliver hende.

Nu har du heldigvis forsvindingskasser, men jeg synes klart at du står med et større problem ved at have konstateret, at en eller flere af dine høns er æggespisere, hvis de kan komme til et æg.

Høns er jo forskellige, og her syntes mine, at jeg skulle arbejde for de æg, de lagde sidste sommer. Alle på nær èn valgte forskellige "hemmelige" steder i haven at lægge deres æg, som jeg så kunne gå rundt og samle ind, da jeg havde lært stederne at kende. Da sommeren var slut brugte alle igen redekasserne.

Det jeg vil sige med det her Ann er, at hvis du ikke fjerner synderen altså æggespiseren, så kan du hurtigt komme til at stå med problemet igen
« Senest Redigeret: 08 Marts , 2012, 16:23 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 Marts , 2012, 16:32 »

Det jeg vil sige med det her Ann er, at hvis du ikke fjerner synderen altså æggespiseren, så kan du hurtigt komme til at stå med problemet igen

Det vil jeg give dig helt ret i, men jeg ved jo ikke om det er bare den ene eller om der er flere ægspisere...men man må jo tage chancen engang imellem :D

Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 08 Marts , 2012, 18:01 »
Det er en skam, at vi bor så langt fra hinanden, for her måtte din høne gerne være
Med venlig hilsen
Helle Kjelst