Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har brug for lidt hjælp  (Læst 3056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ann&Jesper

• Passiv bruger
Har brug for lidt hjælp
« Dato: 07 Marts , 2012, 10:00 »
Hjælp...
Hvor langtid går, der ca fra de små kyller begynder at pip til de er ude af skallen?
Er så bange for de døer undervejs.
« Senest Redigeret: 07 Marts , 2012, 10:39 Fra Ann&Jesper »
1.4 gul orpington
0.1 sort orpington
0.1 sort/blårandet orpington
0.3 legbar orpington
0.1 hvid orpington
0.1 arucana
0.3 sorte dværg silker
1.1 jumbo vagtel
0.1.9 engelsk bulldog
1.0 kanin
1 mand
2 piger

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
Sv: Har brug for lidt hjælp
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2012, 10:11 »
da jeg havde æg under en skruk kom de ud dagen efter de var begyndt at pippe.. men det kommer jo an på hvor lang tid de har været ruget på eller i maskinen.. der er rigtig mange har inde der ruger ud med maskiner og de må kunne hjælpe dig der :-) /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2012, 10:39 »
Som jeg skrev i Shout så kan der gå 24 timer + - hvis rugeforhold og fugtforhold ellers har været i orden, det er hårdt for en lille bitte kylling at arbejde sig ud af ægget, og den tager pauser undervejs, når den endelig har fået kæmpet sig hele vejen ud, så er den træt, og ligger "død" indtil den har energi til at afprøve sine ben, og få den karekteristiske floffi dundragt når den er helt tør....
Sid på hænderne, der er ikke noget du kan gøre, hvis du piller, skader du mere end du gavner.  /o de skal nok komme
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ann&Jesper

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2012, 10:41 »
Når kan der godtnok gå så langtid, men hvor er det bare en dejlig lyd, med de små pip :-.) Man kan da ikke blive andet en glad.
1.4 gul orpington
0.1 sort orpington
0.3 legbar orpington
0.1 hvid orpington
0.1 arucana
0.3 sorte dværg silker
1.1 jumbo vagtel
0.1.9 engelsk bulldog
1.0 kanin
1 mand
2 piger

Offline Ann&Jesper

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2012, 10:43 »
Tusinde tak Ina, skal nok holde fingerne for mig selv, men man får godt nok lyst til, at pille lidt..
1.4 gul orpington
0.1 sort orpington
0.3 legbar orpington
0.1 hvid orpington
0.1 arucana
0.3 sorte dværg silker
1.1 jumbo vagtel
0.1.9 engelsk bulldog
1.0 kanin
1 mand
2 piger

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2012, 10:48 »
Ja det gør man, men det skal være i yderste konsekvens, man komme nemlig meget nemt til at rive de små blodkar i hinden over, og det tager faktisk en del tid for kyllingen at suge blommen op og få lukket for alle de små kar, derfor den lange ventetid..... selvfølgelig kan noget gå galt undervejs, men det er svært at gøre noget fornuftigt, det der var fornuftigt den ene gang, var ualmindelig dumt næste gang, derfor er det bedst at lade naturen gå sin gang  :D mere erfarne hønsefolk, hjælper somme tider lidt til, men det kræver at man har fået sat sig ind i hvordan processen er inde i ægget under klækningen ...
forlad maskinen og kom hjem i morgen, så er der kyllinger... /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2012, 18:32 »
ja som den store pillefinger jeg er kan jeg jo kun advare om at forsøge at hjælpe dem ud.....  jeg har fået skadet et par kyllinger på den måde desværre. jeg synes også der plejer at gå ca 1 1/2 døgn med pippen og så begynder de jo så småt at komme ud og pippe endnu mere for at opmuntre de andre til også at komme ud  :D
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2012, 18:48 »
Jeg gider ikke forsøge at pille kyllinger ud af skallen, for skulle man være heldig at få den ud, så er der stor risiko for at man får et skravl til kylling under opvækst.
NB: Altså forudsat at man har ruget med korrekt temperatur og korrekt fugtighed, for hvis dette ikke er i orden, så er det jo ikke kyllingens skyld men rugemaskine operatøren :)

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2012, 22:13 »
lige præcis rudy- mine første maskine kyllinger var nogle skravl- jeg kunne ikke holde fingrene for mig selv og halvdelen endte jeg med enten at måtte aflive fordi de ikke kunne stå og holde balancen eller senere fordi de var for skravlede og blev syge. desuden var det en gammel rugemaskine og temperaturen var umulig at styre, så der var også nogle grimme tæer og dobbeltkamme... puha  :'(
jeg er derfor meget glad for min lille america thisted motorruger der bare holder temperaturen perfekt  /o
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!