Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Farverolles, Orpington eller Kochin  (Læst 11750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Farverolles, Orpington eller Kochin
« Dato: 07 Marts , 2012, 08:58 »
Hvilken af disse racer ville i anbefale, hvis man ønsker en rolig, nem at gøre kælen/tam, ikke flyvsk hønse race, som også godt må lægge et par æg og ikke går skruk bare den ser et æg??

Eventuelle forskelle på dværg kontra stor som man bør være opmærksom på??

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Farverolles, Orpington eller Kochin
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2012, 10:06 »
Helt klart faverolles :D Kender dog kun til dem i stor.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2012, 10:08 »
jeg vil sige orpington :-) jeg har dem kun i stor så kender ikke dværg... men mine orpington er vildt roligt og kælende (det er nu mine børns) de kan bare tages op og kæles og de løber heller ikke væk hvis man kæler dem på jorden...

de er rolige og en ok æglægger :-) og så er de bare flotte
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2012, 10:11 »
Jeg vil også sige..helt klart faverolles...de har alle de egenskaber, du søger. Her hos mig, er det klart en fordel, at de ikke skrukker for et godt ord.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2012, 10:13 »
Jeps, Orpington i stor, dem kan jeg helt klart anbefale, siger ham der opdrætter Orpington i flere farver  ;D

Skal dog siges, at jeg i mit lange "hønse-liv" med racefjerkræ har prøvet rigtig mange andre racer /o

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2012, 10:13 »
Tak for jeres svar  :)

De må også gerne være i stor udgave, bare de ikke flyver over hegnet ind til naboen som kun er på ca. 1.20 m. til ene side og 90 på anden side  ???

Bliver Orpington høner ikke tit skruk, modsat Farverolles?

Er der nogen af racerne der lægger æg over vinteren, eller holder mindre pause?
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2012, 10:17 »
jeg har 3 orpington og de har aldrig været skruk ....så det vil jeg bestemt ikke sige at de gør :-) og flyve det gør de ikke ...de går og nyder livet og har den smukkeste klukken(sang)
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2012, 10:20 »
Jeg har orpington, og elsker dem! Har både dværg og stor, og de store er lidt mere rolige, men dem har jeg også haft længere tid, så de er meget håndtamme.  *b

Men som du skriver skal de ikke være skruk hele tiden, og det har jeg haft "problemer" med. Har haft en der har lagt skruk flere gange det sidste års tid. Men det er nu ved at være længe siden.

Du skal også tænke på at det kan være en fordel med en høne der er skruk indimellem, hvis du gerne vil have kyllinger  :D
Anja Østedgaard

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 07 Marts , 2012, 10:22 »
Det kommer jo meget an på om du har lys ved dem :) Lys og et godt foder = æg.

Der er ikke nogen af dem der vil flyve over 1.20 :) Men faverolles er nu mest rolig....
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Marts , 2012, 10:23 »
Men mine er overhovedet heller ikke flyvsk. :) Meget meget meget rolige.. Ind imellem liiiidt for rolige (læs dovne!). Haha... :D
Anja Østedgaard

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2012, 10:26 »
Det lyder til farverolles og orpington er lige dejlige.  Vælg den du synes bedst om :) Men vælg i stor race ;)
Anja Østedgaard

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2012, 10:29 »
Tak for jeres svar  :)

De må også gerne være i stor udgave, bare de ikke flyver over hegnet ind til naboen som kun er på ca. 1.20 m. til ene side og 90 på anden side  ???

Bliver Orpington høner ikke tit skruk, modsat Farverolles?

Er der nogen af racerne der lægger æg over vinteren, eller holder mindre pause?

Der er ingen af mine voksne Orpington der flyver over 80 cm hegn. Men det skal være den bamsede/runde type Orpington. For får man fat i "efterligningen" de smalle og lidt spidshalede, så flyver de over 120 cm. Men det er jo heller ikke rigtig Orpington standard-mæssigt.
Mht. æglægning, så få jeg masser af æg også om vinteren, men det kræver såvel lys som noget godt foder, som Bettina også påpeger.
Vil man undgå at Orpington ofte går i skruk, så undgå den Gule farve-varietet, da den skrukker rigtig meget. De øvrige farver er ikke værre til at blive skruk som så mange andre racer.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2012, 10:29 »
Ha ha, det er blevet til en helt battle mellem Orpington og Farverolles  ;D

Anja, du anbefaler at vælge store pga. de er mere rolige, ikke?

Farverolles var egentlig favoritten pga. de skulle blive helt enormt tamme/kælne og nysgerrigt følge i hvad man laver i haven, samt ikke skrukke for meget.

Men de er åbenbart ikke så nemme at komme i nærheden af når man bor på Sjælland, hvor Orpington bla. er noget nemmere, og lyder til at have samme kvaliteter??

Manden er ikke udpræget vild med hønse ideen, han elsker sine ænder, men har nu alligevel fået lov til at prøve at holde høns også ;D
Sikker på han bliver omvendt når hønsene først ankommer, som også var tilfældet med ænderne   ::)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 Marts , 2012, 10:33 »

Vil man undgå at Orpington ofte går i skruk, så undgå den Gule farve-varietet, da den skrukker rigtig meget. De øvrige farver er ikke værre til at blive skruk som så mange andre racer.
[/quote]

ej hvor sjovt endlig...mine er gule orpington raceren og jeg har aldrig haft en skruk orpington..men en skruk sussex :-)
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 Marts , 2012, 10:40 »
Jo jeg anbefaler stor race da de er mest rolige. Når jeg går ind til mine orper skal jeg passe på hvor jeg går, fordi de står helt op ad mig, da de ved det er mig der har lækkerbiskner med. Hehe. Og når min søster kommer på besøg går hun ind og kæler og klapper dem. Hehe. Det kan man da kalde tamme høns ;)

Og de har aldrig fløjet, de gider ikke engang flyve på pind, så de sover på gulvet i halmen.
Anja Østedgaard