Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æder egne æg  (Læst 7604 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
Æder egne æg
« Dato: 06 Marts , 2012, 15:44 »
Hej folkens.
En af mine hønsestammer er begyndt at æde deres egne æg.  >:(
Jeg når ikke at hente dem ind før de er hakket hul i og indimellem helt spist. Jeg kan ikke finde synderen, hvis der er en. Har kun set dem gøre det en' gang, og der var et alle der gik amok i et æg, og jeg skyndte mig at fjerne det + al halm omkring.

Da det sker hver dag og vi ikke når at få mange æg længere inden de er spist, ser jeg ingen anden udvej end at følge dem til huggeblokken.  :'(

Men vil nu alligevel lige høre om der sku være noget at gøre?
Anja Østedgaard

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æder egne æg
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2012, 15:52 »
Emnet har lige været oppe at vende den seneste uge: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=22538.msg217387#msg217387
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2012, 16:23 »
Nu har jeg ikke lige læst den anden tråd men hvis du kan få fat i nogen porcelæns æg så kan du ligge disse i rederne og selfølgelig fjerne de rigtige æg så tit du kan. Det kan sommetider få dem til at stoppe når de ofte ikke har succes med at hakke i de kunstige æg.
Der var også nogen der engan snakkede om at puste æggene ud, fylde dem med dijon sennep og lægge dem i rederne igen. Jeg har dog aldrig prøvet sidstnævnte men kunne da forstille mig at det ikke var særlig rart at spise ren dijon sennep.
En anden årsag kan også være at dine høner er kommet i enten kalk- eller D-vitamin mangel. Hvis det er tilfældet så kan æggene blive meget tyndskallede hvorefter de nemt går i stykker og hønsene derfor æder dem.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2012, 16:29 »
Jaeh du har nok ret.. Jeg har også siddet og læst nogle gamle tråde om emnet. Har da fået lidt ideer..

Problemet er bare at de ikke lægger æg i reder, de bliver bare lagt rundt omkring hvor det passer dem. Så forsvindingsreder og kunstige æg hjælper nok ikke meget :(

Anja Østedgaard

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2012, 16:33 »
Så ville kunstige æg måske NETOP hjælpe. Høns vil gerne lægge æg der hvor der i forvejen ligger æg. Så prøv at lægge nogen æg ind i redekasserne, enten kunstige eller almindelige, og se om det ikke kan få hønerne derind, når de skal af med dagens æg.

Danny

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2012, 16:37 »
Prøvede dengang jeg fik hønsene. Der lå hvide golfkugler i redekasserne, men næ nej, det gad de ikke. Men sku måske prøve igen..  :-\
Anja Østedgaard

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2012, 16:56 »
Hvor kan man få fat i de der kunstige æg?
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2012, 17:12 »
Foderstoffen/land og fritid.. Jeg er netop igang med at lave nogle selv. Af trylledej. De er i ovnen lii nu. Og så maler jeg dem hvide og lakerer dem bagefter.. Det må vel være lige så godt som dem af plastik? En anden ide er hvide golfkugler.
Anja Østedgaard

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2012, 17:40 »
Prøv at give dem noget foderkridt
jeg har en arbejds kollega som har set på discovery
at der skulle være et stof i foderkridt som de mangler når de spiser deres egne æg om det er rigtig ved jeg ikke men det er da et forsøg værd  :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2012, 18:20 »
Hvis det ikke lykkes med trylledejen så er en anden mulighed at tage nogen "almindelige" æg, puste dem ud og derefter fylde dem med gips.

Til de dovne (jeg findes helt sikkert i denne gruppe) kan man købe 5 gummiæg for ca. 40 kr.

Danny

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 06 Marts , 2012, 18:53 »
Især på denne årstid, hvor der er brug for hver en rugeæg, tilsætter jeg altid foderkridt i blødfoderet, som forøvrigt også består af meget soya pga. dets høje protein-indhold. For lidt protein ingen eller få æg /d
Mine høns tilbydes samtidig skaller i mit hjemmeblande foderblanding.
Skulle uheldet være ude hos mig, har jeg engang købt 100 gibs-æg hos America, os så smider jeg 4-5 stk. ind i hver avls-stammerum. Det dæmper også interessen for at hakke i æg, når hønsene hakker i gibs-æg uden susses/et lækkert måltid.

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #11 Dato: 06 Marts , 2012, 20:44 »
Jeg drysser foderkridten hen over tilskudfoderet og i strandskallerne  :)
« Senest Redigeret: 06 Marts , 2012, 20:50 Fra preben r »
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 Marts , 2012, 20:49 »
Rudy, hvad består dit blødfoder af?::)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #13 Dato: 16 Marts , 2012, 23:27 »
Nu hvor det er ved at være påske vrimler det med stearinæg i bakker, mon de kan bruges som kunstige æg???
Mine nye orper spiser desværre deres æg :-\
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 17 Marts , 2012, 00:45 »
Jeg har desværre samme oplevelse med Orpington. Jeg har aldrig haft problemet før.
Men jeg har taget 1.2 fra for at lave lidt 'rene' rugeæg. Hvis jeg ikke tilfældigvis tilser hønsene lige efter at et æg er lagt er der ikke nogen æg at finde, men med jævne mellemrum konstaterer jeg, at der ligger æggehvide i bunden af redekassen. Ingen skaller eller blomme, blot en klat æggehvide. Så ikke den store tvivl om at de har haft et lille festmåltid.  >:(
Mvh
Erik Andersen