Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Parrer ænder sig kun i vand?  (Læst 6823 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Parrer ænder sig kun i vand?
« Dato: 06 Marts , 2012, 08:07 »
Parrer ænder sig kun i vand??

Vi har jo de her 3 herlige Sachsen ænder, alle fra 2011.

Andrikken kravler rundt på især den ene and, men vender altid måsen modsat dvs. hoved mod hale, eller sidevers  ::)
Kun én gang havde han held til at vende måsen den rigtige vej, men kom ikke i nærheden af andens mås.

Kan det være fordi han er så ung og uerfaren, eller er det fordi de kræver vand for at parre sig??

De har en stor balje gravet ned med 150 L. vand i, men de hopper ikke i.
Planen er på sigt at de får en noget større balje/dam at plaske rundt i.

Nogen bud??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

karina dj

• Gæst
Sv: Parrer ænder sig kun i vand?
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2012, 08:51 »
Mine ænder bruger aldrig vandet til parring, og det der lyder som en nybegynder det der  ;)

Han skal lige lære det, og jeg er sikker på de klarer den uden vand når han når så langt  ;D Når gæs kan uden vand, kan ænder vel osse...

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2012, 09:04 »
Tak Karina  /o   

Vi må håbe han finder ud af hvordan det foregår hen ad vejen, og ænderne har tålmodighed med ham  ;D
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2012, 10:06 »
Tror de fleste med kaniner osse har opdaget at ivrigheden ta'r over og så får man da ikke lige set efter hvad der er for og bag *f

Offline alma

• Bruger
« Svar #4 Dato: 06 Marts , 2012, 10:17 »
Vores ænder hygger sig både i vand og på land, selv i fodertruget hvis lysten melder sig der  ::)
Malene

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2012, 10:28 »
Åh jeg har lige fået dagens griner over de ænder  ;D

Må hellere tilstå at ænderne har fået navne : Hans, Gertrud og Birthe <G

Hans, Birthe og Gertud er alle ved den store balje. Birthe gør sig til overfor Hans, som straks hopper på nakken af hende (dvs siden)….. ved siden af står Gertrud som nu også gør sig til, og befippet bliver Hans som straks kurtiserer Gertud mens han står ovenpå Birthe  <H

Hans bliver yderligere opstemt og i hans ophidselse er han ved at falde hovedkulds i vandet -  Alt dette mens han stadig står på Birthe  ::)

Midt i al tomulten….. plup…. Hopper Gertrud i vandbaljen for første gang  *o   Virker nærmest til at blive lidt forskrækket over det, og alle 3 styrter ned til yndlings busken  ::)

Hold nu fest de er god underholdning  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2012, 18:16 »
Jeg har tre løbeænder, og det er også fantastisk meget grin, man kan få af dem! Vi har kaldt dem Rip, Rap og Rup. Rap er andrikken, han siger 'hraaap' hele tiden.

!g
For øjeblikket har jeg en gås, Åse, som lægger æg, og hun bliver tosset, når hun opdager at ænderne er gået ind i 'det allerhelligste'  dvs. gæssenes natbur! Forleden løb hun rundt efter Rip og holdt fast i hendes vinge, hvorefter Rap kom farende og bed sig fast bag i gåsen!!! Et syn for guder og i hvert fald for os, som stod og kiggede ud af køkkenvinduet...  *g
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Marts , 2012, 18:40 »
vores moskusandrik vidste hellere ikke hvad vej skulle han vende, anden kå tålmodigt mens han både  forsøgte sig forlæns og baglæns... til sidst fandt han ud af hvad der skal til ;)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Marts , 2012, 19:32 »
Åh jeg er glad for at høre han ikke er den eneste der har lidt svært ved det  ;D

Tror ænderne er begyndt at mobbe ham.... de spæner efter ham baskende med vingerne, står nærmest og hopper foran ham mens de "bopper".... og knægten ligner ét stort spørgsmålstegn  ;D
De er også begyndt at "ordne" hinanden, når han nu ikke kan finde ud af det, så ællinger er nok ikke på tapetet foreløbigt  ::)

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Marts , 2012, 19:34 »
Hov, jeg vil så sige at jeg kun har set de bliver "opstemte" og kurtiserer omkring vandet, så jeg fornemmer vand spiller en rolle for dem i forhold til parring.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Marts , 2012, 09:02 »
Opgiver min teori om vand, da andrikken BESTEMT ikke bryder sig om at blive våd  ;D

Ænderne bruger lystigt baljen nu, til stor gru for andrikken  ::)   Han forsøger forgæves at træde på dem, når de ligger i baljen og han står på jorden.... det hænder han falder i vandet Oh Skræk og Ve.... den stakkel skynder sig op, løber ned til det lille vandfad og trøster sig  *g

Ænder må siges at være god humor  8)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 Marts , 2012, 09:09 »
mine moskusænder parre ikke i vand baljen..men på jorden..og he he andrikken er ved at lære det :-) men blev da ret chokeret første gang jeg så det...min stakkels hun and var jo helt flad under ham  ;D
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 Marts , 2012, 09:15 »
He he den unge svære kærlighed  ;D

Hvis ellers ænderne holder sig på jorden, så tramper han også rundt på dem, dog kun når de er ved vandbaljen, ellers ikke.

Han kan dog ikke helt overskue hele to ænder på én gang, så mens han tramper på den ene - napper han i den anden  ::)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin