Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: regler for import/export af fjerkræ og æg til avl?  (Læst 6208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
regler for import/export af fjerkræ og æg til avl?
« Dato: 05 Marts , 2012, 08:14 »
Hej nu vil jeg lige prøve at lufte den her på forum, jeg har prøvet at finde ud af fødevarestyrelsens regler for at sende æg/ kyllinger til udlandet (uk) til avl og ligeledes at jeg ville få sendt enten æg eller dyr til blodfornyelse hos mig. Er der andre herinde der har viden eller erfaringer herom???
Det virker nemlig desværre umuligt. Jeg har stor kochin og de er ikke til at finde her i dk som rene- der er nogle få opdrættere i kochin klubben der har de store dyr, men der skal jo noget nyt blod ind for ikke bare at indavle og bygge videre på andres arbejde. Der må da være andre her på forum med samme problem? hvad gør i?? har hørt om en stor udstilling i holland...... tror vist man kan fragte dyrene hjem i bil over grænsen uden problemer der?? men det er jo temmelig langt at køre efter høns...... og så ved jeg stadig ikke om det ville være ulovligt. :o
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

thorleif

• Gæst
Sv: regler for import/export af fjerkræ og æg til avl?
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2012, 08:32 »
Jeg vi ikke tro at der ikke findes nog Cochin i Danmark, slig at du ikke behoever at importere friskt blod? Folk ser ud til at tro, at hvids man bare koeber nyt blod, saa er alle problemer loest, men ved systematisk og vel planlagt avl, kan man sikkert opnaa gode resultater. Hvids nyt blod virkeligt behoeves, saa er nog det enkleste at importere aeg, og ruge dem ud. Ifra det Europeiske feldes-skab til Danmark er der saa godt som ingen kontrold, men hvids man skal goere det helt lovligt, saa kreves der kun en simpel attest for op til 30 dyr/aeg til hobbybrug. I UK kan denne faaes ifra http://www.defra.gov.uk/animal-trade/eu/
Bare faa exportoeren til at fylde den ind, og sende den isammen med aeggene.
Jeg vil tro at Foedevaremyndighederne i Danmark ikke kender reglene veldigt godt, og de "finder op" sine egne regler, og det forvansker situationen endel, saa det enklete er nog at goere det privat, og u-offisieldt, altsaa "smugle" dem ind.
Norge og Sverige har egne regler.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2012, 13:05 »
Jeg mener ligesom Thorleif, at der trods alt er så stor en population af Kochin i stor i DK, hos mange forskellige seriøse opdrættere, at det er ganske unødvendig at hente blodfornyelse fra udlandet.
Med en forstandig avlsplan kommer man langt, også hvis man vælger modellen at køre sine egne blodlinier, uden indkøb fremadrettet i måske 10 år, måske mere. Så til den tid henter man igen 3-4 meget gode kokke ind fra forskellige seriøse opdrætter i DK.
Kun hvis man vil have nye farver-varieteter ind, og man ikke gider eller evner at lave disse selv, kan der måske være fornuft i at hente sådan en ny farve udenlands.

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2012, 19:07 »
Hej
jeg skrev til veterinærtilsynet. Det er dem, man skal have fat i hvis at det er levende dyr.  Svaret var: hvis at hønsene er til udstilling, altså kæledyr og man spiser ikke deres æg !!!!!(det kan man jo så påstå) så må de tages med ind uden papirer.  Derudover skal det være i en så lille mængde, at det ikke ser ud som om, at du laver handel med dem. Jeg ringede derind og snakkede med dyrlægen . Da jeg sagde, at jeg selvfølgelig ikke spiser æggene men puster dem ud og gemmer dem til påske ....grinede han bare og sagde; rigtig svaret !
Hvis at æggene spises eller hønsene for den sags skyld. Så er det levnedsmiddelstyrelsen man skal have fat. Og så er det et helt andet spørgsmål- Så skal der være prøver af moderdyr osv. osv.
Det blev så ikke aktuelt for mig da jeg fandt mine høns i DK.
Mvh Laila

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2012, 19:21 »
tak for jeres hurtige svar.
mit problem er at mine nuværende dyr alle stammer fra åge schmidt fra kochin klubben- jeg købte rugeæg og fik 3 haner og 5 høner. der er en hane som jeg gerne vil beholde og 2 jeg gerne vil sælge.....men hvis jeg beholder ham må jeg jo sælge alle hønsene for at undgå 1 gangs indavl..... og jeg kender ikke til andre der har guld/sortbåndet eller rene sorte kochin uden at de jo nok også kommer fra åge?? jeg havde 2 hvide høner men har mistet dem begge nu- en til sygdom og 1 til ræven og min gamle sorte hane herman har set bedre dage efterhånden. han har haft kalkben og lider stadig af dårlige ben, desuden har han haft blodsprængninger i fødder og kam grundet kulde, så han har fået lidt klumptæer. han går da rundt men jeg tror hans parringsdage er ovre desværre for han har været og er en super dejlig hane
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2012, 20:24 »
Åge blodfornyer også godt og grundigt ::). Han har været hos mig og hente en stor og kraftig Orpington hane til at blodforny sine store Kochin med /o.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2012, 07:56 »
@ Louise

Hvis det er gode og sunde dyr, så kan du sagtens avle med dem du har-
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2012, 08:00 »
hej rudy, nu spørger jeg nok dumt- men så er de jo ikke længere renracede? mine kochin fra åge er rigtig flotte, men de er jo ikke så runde i formen som jeg godt kunne tænke mig- har du set jens ole`s de gule? det er jo den form og fodbefjering jeg gerne vil have, de skal jo helst være nogle runde fodbolde :-)
det er derfor jeg gerne ville finde nogle rene kochin der kan give mine det...  er jeg helt galt på den? mvh
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2012, 08:03 »
hej lene
hvornår betragtes det da som indavl så?
jeg tænker at hvis jeg bare vil have dem til husbehov- evt spise kyllinger så kan det jo være ligemeget, men hvis jeg gerne vil prøve at gøre noget for racen- hvornår vil det da være indavl?
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2012, 08:36 »
Lige så snart man parre beslægtede dyr med hinanden, så bliver det jo indavl eller linieavl.

Men indavl forstærker også de gode sider, så indavl er ikke altid af det onde, ihvertfald ikke hos fjerkræ.

Jeg har hørt om nogle som havde de samme stamme Landhøns i 25 år uden at der blev tilført nyt blod.

Det er heller ikke sikkert at dine høns er 100 % i familie med hinanden, for skulle de alle være fra samme hane og høne.

Du skal bare bruge de bedste typemæssigt og sundeste dyr hele tiden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 06 Marts , 2012, 09:26 »
hej rudy, nu spørger jeg nok dumt- men så er de jo ikke længere renracede? mine kochin fra åge er rigtig flotte, men de er jo ikke så runde i formen som jeg godt kunne tænke mig- har du set jens ole`s de gule? det er jo den form og fodbefjering jeg gerne vil have, de skal jo helst være nogle runde fodbolde :-)
det er derfor jeg gerne ville finde nogle rene kochin der kan give mine det...  er jeg helt galt på den? mvh

Har set Jens Ole´s Gule Kochin, og ja, de er meget fine i typen. Men det er Åge´s også, i alfald dem han har stået med på Landsudstillingen :)  Du kan sagtens ændre typen på dine egne Kochin, det tager såmænd ikke ret lang tid. Jo større tillæg (ungdyr af sortere i) du har, jo hurtigere går det. For det der skal til er at næste generation er bedre end forældre-dyrene på det der ønskes forbedret. Sådan lidt grovt skitseret :) Og til denne øvelse vil lindieavl være perfekt.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2012, 05:03 »
Høns har ikke store problemer med indavl bare sålænge de er sunde og raske. Derfor hvis du avler rigtigt med dine dyr vil du kunne nøjes med to stammer og holde den kørene i adskillige år uden at du behøver blodfornyelse. Så det vigtige er ikke hvor du finder nyt blod, men hvordan du skal gøre for at undgå at have nyt blod ind på stammen hele tiden.
Jeg foreslår du starter med det du har og ser hvordan det går. Så kan du sidenhen vurdere hvorvidt du behøver blodfornyelse.
Jeg sender et par artikler til dig du måske kan bruge til noget. :)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2012, 07:09 »
tusind tak for jeres mange hurtige svar og for den gode hjælp  /o
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 Marts , 2012, 13:26 »
Du kunne tjekke denne hjemmeside: http://www.brutei.com/

Jeg ved dog ikke om, de sender til DK.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.