Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vis os dit "rugerum"!  (Læst 16671 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Vis os dit "rugerum"!
« Dato: 04 Marts , 2012, 13:30 »
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se hvordan der ser ud, der hvor I ruger, klækker og opfostrer jeres kyllinger  :)

Det har fx. allerede givet gode ideer videre at Marianne har vist en lille film af de franske kyllinger med ophængt vandautomat, for ikke at glemme den fixe foderautomat af mælkekarton...og den gode "reklame" for den vidunderlige kyllingemor som Erling Rønnest producerer  ;)
Hvor har I jeres rugemaskine og klækker (hvis I har sådan én). Hvor bli'r de sluset hen kyllingerne når de er klækket?

Er det i stalden, garagen, stuen eller soveværelset *f

Jeg håber nemli det kan inspirere mig og andre til hvordan man kan indrette sig med kyllingemødre i alle mulige afskygninger... tilbehør, bundlag osv!

Jeg ville gerne selv ha startet med et billede, men da der er en heeel uge til klækning endnu, har jeg ikke fået det hele på plads  ::)

Jeg glæder mig sådan til at se hvad I går og sysler med  ;D

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2012, 13:49 »
Kigger lige med her hvis det er i orden  ;D
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

karina dj

  • Gæst
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2012, 13:53 »
Det var i hvert fald det der var meningen...men pas på! Du kommer med stor sikkerhed ikke udenom selv at havne dér, hvor det er dig, der viser billeder  ;D Man bli'r simpelt hen bare grebet af det her  ::)

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2012, 13:56 »
Rigtig god ide Karina  /o . Vores rugemaskine står i vores baggang, og der skal de også klækkes i . Jeg regner med at lægge noget i bunden så de små kan stå sikkert og for at lette rengøring.  ;D Når kyllingerne er klækket og tørre skal de over i stalden under en varmelampe. Der har jeg sat en Palle op med sider, flamingo i bunden og masser af aviser. Der kommer et billede senere. Det har jeg ikke taget endnu  ::) jeg ved ikke om jeg skal lave halvdelen af pladsen overdækket, for at holde på varmen og mindske kuldebroer.
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2012, 14:01 »
Det har jeg gjort de gange jeg har sat små kyller i stalden med lidt kølig udetemperatur. Somregel stabler jeg 3 pallerammer og lægger et tæppe over halvdelen. Så fiser al varmen ikke ud, tilgengæld skal man osse passe på det ikke bliver for varmt  ;)

Ønsker mig i den grad en kyllingemor med termostat, så er jeg sikker på jeg kunne spare mere end ½ af elregningen  ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2012, 15:22 »
Jeg har rugemaskine og kyllingemoder i vores værksted. Jeg klækker i den lille blå, hvis altså ikke, kyllingerne skal stammeopdeles, så bliver det i rugemaskinen.
Jeg forsøger så vidt muligt at have en skruk klar, hver gang jeg har kyllinger, der klækker, kyllingemoderen er "Plan B".
Jeg har droppet mælkekartonautomaterne, og i stedet hængt en lille foderautomat op, for der var al for meget spild med mælkekartonerne. Kyllingerne skrabede maden ud i bunden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2012, 15:43 »
Jeg har lavet (øh nånej Adam) høje skillerum til den lille blå, og det fungerer perfekt til stammeopdeling  /o

Billeder Marianne, billeder  ;D Er det et indendørs værksted med indendørs temperatur? Der var noget med en lænestol, så helt køligt er der vel ikke eller?  ;)

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #7 Dato: 04 Marts , 2012, 16:23 »
Har et stort værksted som er blevet brugt de sidste par år.Et bord som rugemaskinen står. Pladsen under bordet er så lavet med trådlåger. Så kan kyllingerne jo gå der /o. Men i år har jeg så en stor pige som ikke rigtig bruger hendes værelse. Så nu har jeg sat rugemaskinen derind. Så kan jeg sidde i en lædersofa og holde øje med den.. Det er sku luxus :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #8 Dato: 04 Marts , 2012, 17:15 »
Mine kyller går i et stort gnaverbur og så er varmelampen nede i selve buret og ledningen op igennem, i starten lader jeg foder og vand stå tæt på lampen så kyllerne kan finde den, og sætte en papplade på midten af buret så de ikke kan fare vild i den anden ende.
Efter nogle dage fjerner jeg den, så alle kan fise rundt på den store plads.
Buret har stået i værkstedet, hvor der ikke er varme på, men heller ikke træk, og jeg mister ikke kyllinger faktisk, stort set aldrig.
Jeg synes de kyllinge skabe jeg har set er for små til at der kan være ret mange, eller i hvert faldt ikke ret længe
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #9 Dato: 04 Marts , 2012, 17:33 »
Vores værksted er ikke varmt. Det er isoleret, og vores fryser står der. Der er ca 15-18o varmt lidt afhængigt af udetemperaturen, men det er rigeligt varmt til at sidde med udetøj på på den spisestuestol, der står foran vores "kyllinge-TV".
Om vinteren er der meget pakket derinde, for det er også der mine subtropiske planter overvintrer.

Vinduet bag rugemaskinen er nordvendt, så der kommer aldrig direkte sol på rugemaskinen.
Jeg skal nok prøve at tage et billede af min rodebutik.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2012, 19:18 »
Hej...

Mine rugemaskiner står indenfor.... men de bliver snart flyttet ud i hønsehuset.... Kyllingerne kommer i en af de 4 kyllingemødre jeg har lavet i et specielt isoleret ruge/kyllingerum....


De sidste 2 billeder er løse kyllingemødre...

Den store er magen til Mariannes og den lille har Johanne købt.....
« Senest Redigeret: 04 Marts , 2012, 19:41 Fra Erling Rønnest »
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #11 Dato: 04 Marts , 2012, 19:37 »
Wow, Erling. Hvor fine.  /o Sælger du ligefrem kyllingemødre ?  <D
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #12 Dato: 04 Marts , 2012, 19:44 »
Wow, Erling. Hvor fine.  /o Sælger du ligefrem kyllingemødre ?  <D


Det skal lige siges at de 4 kyllingemødre skal med et snuptag laves til 2 store mødre.....

Jeg laver kyllingemødre efter ønske og bestilling...
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #13 Dato: 04 Marts , 2012, 20:39 »
Juhuuu, Karina! Dejligt med en tråd, hvor jeg har et billede lige til at putte ind ;D

Vi har et væksthus, som er alt for stort til kun at huse mine pelargonier og oliventræer ::) - så det er da nærliggende at det skal være rugeri. Det fungerer super /o



Længst til venstre ses min rugemaskine fra Hemel, ved siden af den en blå matador, og til højre en Erling Rønnest kyllingemoder.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Vis os dit "rugerum"!
« Svar #14 Dato: 04 Marts , 2012, 21:37 »
Har ikke lige nogle billeder, men rugemaskinen og klækkeren står i stalden, hvor der er 12-15 grader lige for tiden. Der er både vind og vandtæt, så det er fint fint ;)

Når kyllingerne klækker forsøger jeg at få dem under en skruk, hvis det er det jeg har og har så samtidig en varmelampe kørende, hvis de er mange kyllinger, eller som med de franske, hvis det er meget meget vigtige kyllinger, hvor intet må gå galt ;)

Flokkene her er sjældent større end 20-25 stykker, så de går i palle rammer, hvor jeg lægger havehegn henover. Med tiden når de bliver større fjerner jeg pallerne og lukker dem ud i hele deres gård, hvor de så har fri adgang. Jeg har så stadig en lampe hængende, for efterhånden bliver kyllingerne jo i mange forskellige aldersgrupper, sidste år havde jeg seks forskellige aldersgrupper gående sammen, men efter sjette-tiende uge er der ingen problemer her ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.