Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er min høne helt rask?  (Læst 4434 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønsefan999

• Passiv bruger
Er min høne helt rask?
« Dato: 04 Marts , 2012, 10:28 »
Hej, jeg har tre høns, og jeg er lidt bange for at den ene er blevet syg. Måske er det alderdom, men de er højest 2 år... Måske har det noget med racen at gøre.
Nå, lad mig komme til sagen. Min høne er begyndt at virke meget stille, og vil meget gerne sidde stille så langt oppe af hækken som muligt. jeg har holdt øje med hende i noget tid. her er hvad jeg har fundet ud af. (tror jeg nok... jeg er ikke helt sikker)
Hendes kam er begyndt at blive helt hvid nogen steder. som om der ikke kommer blod rundt ordenligt, eller at den er ved at tørre ud.
Hun ser meget sløj ud, og det er sjældent at jeg ser hende græsse med de andre to.
Hun sidder oftest bare og slapper af. Alle tidspunkter på dagen, alle steder hun kan komme til, og når det regner, lunter hun hen til et tørt sted og sover vidre. jeg tror detter er pga. alderdom.
Hun har tyndskid, jeg er ikke sikker på at det er lige så tyndt som dierra, og der er ingen orme i afføringen.
Hun hoster ikke.
...

Nogen der ved om hun er sløj af en sygdom?  :'( Eller er det alderdom? Eller er jeg bare over-påpasselig?   :o

Offline hønsefan999

• Passiv bruger
Sv: Er min høne helt rask?
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2012, 10:34 »
Her er endu et billede

Offline hønsefan999

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2012, 10:38 »
endu et billede, denne gang hvor man kan se kammen:

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2012, 11:11 »
Hej benjamin
Din høne er ikke ved at dø af alderdom, den er syg men det er svært at sige hvad præcis den fejler. Men hvis det var min høne der hang på den måde som på billederne ville jeg aflive den med det samme.

Rasmus

Offline hønsefan999

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2012, 11:28 »
Tak for det rasmus... så kan jeg udelukke alderdom.
Men jeg vil gerne - til det yderste - undgå at aflive mine høns...  :-[
Er der nogle med andre forslag?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2012, 11:29 »
Kammen har bare fået frost, så det er ikke et symptom på den anden og alvorligere sygdom som hønen helt klart har.
Jeg er også af den overbevisning, at hvis hun har haft det sådan længe, så er hun alvorligt syg og bør aflives. Så kan I jo eventuelt "lukke hende op", og se om i kan finde årsagen til sygdommen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2012, 11:37 »
Ja, hun ser syg ud - og opfører sig jo også sådan. Så enten så gør du en ende på hendes lidelser eller også søger du hjælp hos en dyrlæge. Og han kan måske heller ikke redde hende. Hun er i sin bedste alder og det er i hvert fald ikke alderdom, der gør hende sådan. Det kan være orm, men der skal du også have medicin fra en dyrlæge - og det koster. Hun kan også fejle så meget andet eller have spist noget, der sidder fast et sted i kro/kråse/tarme. Hun trives i hvert fald ikke som det er nu. Synd for både dig og hende men sådan er det at have ansvar for levende væsener. Der skal også træffes ubehagelige beslutninger af og til. Glæd dig over at hun i det mindste har haft en god tid hos dig.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Er min høne helt rask?
« Svar #7 Dato: 04 Marts , 2012, 12:53 »
Tjek lige grundigt for utøj, en af mine høns holdt op m at lægge æg og sad betænkeligt ofte som din høne på billedet. Det endte med at jeg fandt ud af at hun og et par mere i flokken havde nordiske fuglemider. Små bitte sorte mider der giver fjerene et meget støvet udseende, og når
man ser nærmere på huden omkring gatten ses skorpeagtige forandringer. Behandling frontline spray og stald chok. Jeg blev trods alt meget glad da jeg fandt ud af det, så kunne jeg da GØRE noget! God bedring!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline hønsefan999

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Marts , 2012, 11:20 »
Tak, alle sammen! Jeg ville ikke have min høne slagtet, så jeg har gjordt, hvad jeg kunne... jeg har givet hende toastbrød med hvidløg, og andre sunde ting med vitaminer i. Og så en god og kærlig pleje, mindst 1 gang om dagen. Dorte, der er ikke utøj på hende, har kigget hende overalt. Men igår fik hun det tydeligt MEGET bedre, og idag tror jeg hun er rask! Hun render rundt med de andre to høns og spiser gras og korn, drikker vand, sandbader og slapper af som normalt... :)
Så hun blev rask igen, uden at skulle mødes med øksen :D

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #9 Dato: 10 Marts , 2012, 12:02 »
Det var godt at høre, Benjamin! Godt arbejde! /o
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker