Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er wyandotter svage?  (Læst 7250 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MetteLarsen

• Passiv bruger
Er wyandotter svage?
« Dato: 03 Marts , 2012, 19:01 »
Jeg er hønseejer på tredje år og er fustreret over mine høns' helbredstilstand. Da vi skulle starte op læste vi bøger og satte os godt ind i det med høns, og udfra det vi læste var wyandotterne robuste og ikke følsomme for frost. Dem valgte vi i dværg udgaven.
Siden har vi flere gange suppleret op og selv opfostreret kyllinger. Jeg synes bare hele tiden der er en der er syg eller svag. Og vi gør alt for dem, og når vi ser tegn på svaghed konsulterer vi både med jer herinde og dyrlægen. Vi synes også at de har det godt, bor godt, får god mad og har masser plads.
Det vi har haft er forkølelser, halsbetændelse, hævede øjne, underudviklet kylling, tynd mave og orm. Hvad er erfaringerne herinde, er det alligevel en lidt svag race, har vi været uheldige og hvilke race kunne man måske så overveje?
Venlig hilsen Mette

0,9 dværg wyandotter, 0,2 orpington/italiener blanding, 0,3 sort maran, 0,4 Batman, 0,1 katte, 0,2 marsvin, 1,0 New forest pony og ? antal fisk

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Er wyandotter svage?
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2012, 19:10 »
Det lyder da ikke for heldigt, men jeg tror nu bare, at I har været særdeles uheldige.. Jeg fornemmer, at mine wyandotter er utrolig stærke  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2012, 19:21 »
Når I har suppleret op, har I så købt dyr nogle andre steder end de første? Det kunne godt være indavl. Men det kan også være så mange andre ting - men måske er I bare uheldige. Tror ikke, det er racen som sådan.....
Hvordan er deres hus og hønsegård eller går de frit? HVAD fodrer I med? Har I mange vilde fugle på besøg i hønsegården?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline MetteLarsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2012, 19:42 »
Hønsene er fra to forskellige steder. De har hønsehus og en fast indhegning. Derudover lukkes de hver dag ud i haven, hvor de er indhegnet med et lavt hegn. De har altid adgang til æglægningspiller og får derudover lidt puttekorn. Så får de en gang imellem lidt frugt og hønseguf. Jeg tænker at der cirkulere et eller andet, og når en høne er lidt svag bluser det op i den. Jeg ved det ikke, tænkte bare at der måske var noget som havde noget feedback på vores problem.
Venlig hilsen Mette

0,9 dværg wyandotter, 0,2 orpington/italiener blanding, 0,3 sort maran, 0,4 Batman, 0,1 katte, 0,2 marsvin, 1,0 New forest pony og ? antal fisk

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2012, 19:43 »
Kan det trække for meget i jeres hønsehus? det kan ingen høns tåle  ;)

Offline MetteLarsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2012, 19:47 »
Deres hus er tæt og isoleret. Vi har små riste i toppen af døren og så er der selvfølgelig deres hønselem. Her om vinteren lukker vi lemmen om natten.
Venlig hilsen Mette

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2012, 19:48 »
Undersøg hønsehuset for træk. Træk er moget af det værste for hønsene. Jeg har selv 1 wyandot i stor og den virker sund og robust.
I mit gamle hønsehus, blev mine høns syge og forkølede hele tiden og jeg aflivede dem tilsidst. Jeg er siden blevet klogere og har fundet ud af, at der var for meget træk i hønsehuset og det var sandsynligivs årsagen.
God bedring med dine høns. Wyandotter er en dejlig race.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2012, 19:54 »
Jeg kan kun nikke genkendende til Mettes problemer. Jeg har også haft wyandotter i sølvrandet..jeg syntes også der var en del problemer med bla. forkølelse og andre ting..
Wyandotter er smukke, men nu bor de ikke i min stald mere. Jeg har kun de mest hårdføre til at gå. Da der i min stald både kan sne og blæse lidt ind.

Vil måske sige at de mest hårdføre dyr man kan få tit er en krydsning..

Det kan man tit erfare når man opvokser mindre kyllinger. Der er sjældent noget galt med en rigtig dejlig krydsningskylling  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2012, 20:02 »
Jeg kan også nikke genkendende til det.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 04 Marts , 2012, 08:21 »
Jeg har haft dværgwyandotter i næsten alle de år, jeg har haft høns, jeg oplever dem som særdeles robuste, det er sjældent/aldrig, at de fejler noget, det samme gælder for øvrigt mine dværgmaraner.
Jeg tænker altså også træk, når jeg læser din tråd. Prøv at gå ind i hønsehuset og tænd et stearinlys, så kan du se på flammen, om der er træk.
Alternativt har du bare været ufattelig uheldig. *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2012, 10:06 »
Jeg har wyandotter.både små og store.Der er ingen der har været syge siden sidste sommer hvor vi fik de første af dem.Jeg er sikker på der altid vil være dotter her, så længe der er høns på matriklen.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 Marts , 2012, 16:34 »
Vi købte nogle Wyandotæg i august, da vi pludselig fik en skruk, og de andre høns holdt pause med æglægningen.
De har klaret vinteren fint og uden problemer, selvom de ikke har isoleret hønsehus, men kun godt læ.
Det er de store af slagsen.