Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønemor  (Læst 2587 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisjensen

• Bruger
Hønemor
« Dato: 03 Marts , 2012, 17:38 »
Hej!
Jeg må lige høre jer kloge folk om noget:
Vi har haft hyggehøns længe, men for første gang har vi nu både en skrukhøne (dværg-wyandotte) + to aktive haner!
I starten kom hønen til at lægge sig ind på de forkerte æg i nabo-redekassen, så de første æg er nok døde. Men efter at hun fandt ud af at holde sig til samme kasse, har hun fået 2 nye æg - og jeg har "snydekigget" med lommelygten: der er helt sikkert noget der banker inde i disse to æg! :D
Nu er det sådan, at vores hønsegård ikke er kattesikker. Det er normalt ikke noget problem, for hønsene er ligeglade med om katten kommer ind til dem. Men kan en hønemor beskytte kyllingerne mod en kat?
Og kan hun godt holde to kyllinger varme nok hvis de bliver klækket midt i marts? :-\
Vi har mulighed for at beholde dem inde i hønsehuset, hvis det er nødvendigt.

Mange hilsner fra Lis

6 wyandotter, 2 australorps og tre gamle Rhode Islands, som ikke bliver slagtet, fordi de er så søde og tamme...

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Hønemor
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2012, 17:53 »
Jeg tror ikke du behøver at være bekymret om nogen af delene. ;)
Mine katte har aldrig taget en kylling, selv om de kan gå ind til hønsene.
Og 2 kyllinger kan hun nemt have under sig, og holde varme.  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Lisjensen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2012, 18:04 »
ok - tak for det  :)
Jeg håber at hønemoderen er i stand til at sætte sig i respekt! Man skal vel ikke forvente noget af hanerne i den retning?
Venlige hilsner Lis
6 wyandotter, 2 australorps og tre gamle Rhode Islands, som ikke bliver slagtet, fordi de er så søde og tamme...

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2012, 18:16 »
Neej, det har jeg aldrig set.  ;)
Er det en omsorgsfuld hane, så vil han være med til at lære kyllingerne at finde mad.  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2012, 07:50 »
Tillykke Lis, det bliver hyggeligt og spændende.  :D
Jeg har en lille dotte, der lige netop nu har over 20 kyllinger, de er nu ca 10 dage gamle, og hun holder dem fint varme i et lille uisoleret træhus.
Katte er ikke et problem, så længe kyllingerne er små, det kan være et problem, når de bliver lidt større og ikke holder sig i mors skørter, men modigt går flere meter væk. Hvis der så er en jagtlysten kat, er de ubeskyttede.  /d
Nogen haner er med til at beskytte kyllingerne.
http://youtu.be/2xQ_o3VvN9c
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisjensen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2012, 16:08 »
- hvor er de bare nuttede! :D
Jeg håber virkelig, at det lykkes med vores to æg! (Helst alle 4, men jeg tror, at de to ældste æg  har været forladt for længe, og det bevæger sig ikke inde i dem)
Du siger noget: det er jo  ikke bare,  når de er helt små, at de er sårbare! Jeg havde tænkt måske at holde dem inde i hønsehuset lige i starten og så lade dem komme ud, når de blev lidt større. Men der er de jo så i særlig risiko. Vi bor et sted med mange katte, så nu bliver jeg helt nervøs. Det er jo også synd, hvis de slet  ikke kommer ud og oplever foråret sammen med mor! Vi må vist overveje en overdækning af hele hønsegården - eller nøjes med "ledsaget udgang" - under overvågning. Tak for jeres svar! /o
Mange hilsner Lis

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2012, 16:16 »
Hej   :)

Det lyder lidt miner øre at æggene ikke er lige gamle da de kom ud til skrukken?

Måske er det mig der har misforstået noget,  det ved jeg ikke
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Lisjensen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 04 Marts , 2012, 20:00 »
"Skrukken" har ikke lagt æg i et stykke tid, så de æg, hun ligger på nu, er sandsynligvis ikke hendes egne.
Det er nok svært for høner at udruge "egne" æg i et hønsehus, hvor der indsamles æg dagligt. Men hvis en høne har et hemmeligt sted, hvor hun kan gemme æg - og hun så blver skruk, så kan det nok godt lade sig gøre  :)