Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål til rugemaskinen DEN LILLE BLÅ  (Læst 2322 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline steffenverlin

• Passiv bruger
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Spørgsmål til rugemaskinen DEN LILLE BLÅ
« Dato: 28 Februar , 2012, 17:27 »
Hej alle. Jeg er i gang med at ruge for første gang i år. Er 4 dage henne.
Sidste år rugede jeg kun japanske vagtler ud.
Der brugte jeg vand i starten, hvor jeg hældte det i siden af maskinen, hvor der er de der bøtter til vand. Men da rugningen startede så endte det med at 10. af mine kyllinger døde da de sad fast i ægget. Altså det havde knækket halvdelen af skallen, men så var det som om de havde opgivet og da jeg så kiggede til dem. Så var de døde.
Mit spørgsmål: i år skal jeg så starte med vand i siden ca 2 uger, og så holde med vandet? Eller skal jeg droppe vandet.?
De står i værelset ved siden af mit, der er vel ca 20 grader. og jeg har ikke et hydrometer til at måle fugtigheden. WHAT TO DO?

Steffen
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

karina dj

• Gæst
Sv: Spørgsmål til rugemaskinen DEN LILLE BLÅ
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2012, 17:37 »
Vi er mange med forskellige erfaringer med den lille blå...

Hvilke æg skal du ruge?

Det jeg gør, er at tørruge med 1 hul åben frem til første æg viser tegn på klækning...og SÅ gir jeg vand, lukker hullet og krydser fingre ;) jeg hælder vand i begge kar i bunden, og en slat i selve bunden hvis det ikke gir dug i maskinen indenfor nogle timer. Hvis det driver med for meget fugt på indersiden af låget åbner jeg så det kan slippe ud...

Jeg har endelig fået høj klækkeprocent efter jeg er begyndt at gøre sådan... men det er kun gjort med hønseæg!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2012, 18:02 »
Gør som Karina skriver med hønseæg.
Vagtelæg skal TØR-ruges.
Jeg vil anbefale dig at få et hår-hygrometer.
Jeg har også en madam Blå, men jeg bruger den kun til klækning, jeg synes, den er meget ustabil i temperaturen.
Den er perfekt til klækning, og dejlig nem at gøre ren.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2012, 19:41 »
jeg gør også som Karina. tørruge til 18 dag og så vand på 19 dag. Med andeæg næsten det samme emn de skal jo fugtes 1xdagligt så det må være fugtighed nok.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2012, 19:55 »
jeg gør også som Karina. tørruge til 18 dag og så vand på 19 dag. Med andeæg næsten det samme emn de skal jo fugtes 1xdagligt så det må være fugtighed nok.

Skal andeæg fugtes hver dag ved maskinudrugning  ???  Hvordan- hvor meget?
Jeg er bare nysgerrig  *e
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2012, 20:03 »
jeg gør det i forbindelse med udluftning(afkøling) og vending  jeg har godt nok vendemotor men det har jeg valgt ikke at sætte på, jeg eeeelsker at pille og mærke og have "hånd "om dem... ringtig hønemor ;D
så når tiden er inde(og helst samme tid hver dag) så åbner jeg maskinen,  tager et æg i hånden fugter med lunken vand og vender det samtidig så kommer den retur på plads... det kan sikkert gøres nemmere men sådan gør jeg og det fungerer for mig.  med hønseæg holder jeg fingrene mere væk...  kune vender og køler ned.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2012, 20:12 »
Marianne@ Hvad gør du fra du stopper dem i den blå? Tænker på fugtigheden og lukker du alle huller? Jeg har lidt større dødsfald i æggene når jeg klækker i madam blå....
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2012, 20:20 »
Jeg stopper alle huller Bettina, men jeg åbner lidt hvis det driver med vand ned af indersiden på låget. Og jeg kan næsten ikke vente med at proppe dem i... de mangler dog 14 dage i rugemaskinen endnu...det berømte ord... starter med T

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 28 Februar , 2012, 21:12 »
Jeg har lige klækket nogle af de mange æg jeg havde i den blå, og af 9 æg klækkede 9 kyllinger, det kan jeg jo kun være tilfreds med.
Jeg har alle huller lukket på nær 1, hvor ledningen til termometeret går ind, jeg lægger en våd klud i den ene side + vand i begge kar, og har en fugtighed på 70-75 % fordi det er maran-æg, og de kræver ekstra fugtighed. Jeg har et hårhygrometer liggende i den blå, så jeg kan følge fugtigheden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline steffenverlin

• Passiv bruger
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
« Svar #9 Dato: 28 Februar , 2012, 22:58 »
Tak tak tak :D

Jeg elsker altså bare denne side  /o
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Februar , 2012, 23:06 »
Jeg har kalkunæg i min den lille blå for tiden. Sidst jeg rugede noget ud i den, stod den på lidt over 37 grader, men nu kan den ikke komme højt nok op. Efter et døgn (uden æg) skruede jeg op, men den rokkede sig ikke. Købte et andeet termometer og lagde i. Det står på lige præcis 37 grader.  :(
Æggene føles en lille anelse varmere end mig. (hvis i forstår. ;)  ) SÅ jeg tror egentligt at temperaturen passer. Er dog MEGET spændt på hvor meget der kommer ud af det. Er ret træt af den maskine.

Har forøvrigt ikke fyldt vand i endnu. Hvis ellers hygrometeret passer så er der fugtigt nok deri.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 29 Februar , 2012, 06:54 »
Lene du kan tjekke dit hygrometer og kalibrere det, hvis det ikke viser korrekt.
Det er forventeligt, at det skal kalibreres før hver sæson.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 Februar , 2012, 07:30 »
Marianne hvordan er det man kalibrerer det?  :D
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Februar , 2012, 08:46 »
Ja det vil jeg da også gerne høre.  /o

Men jeg tror temperaturen er vigtigere så længe der ikke er gang i klækningen, men hvordan sikrer man sig at det passer? Jeg tror ikke rigtig de to termometre jeg har passer, men vil det hjælpe at købe flere at lægge i? Der er jo ikke for meget plads i forvejen o den lille.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 29 Februar , 2012, 08:58 »
Jeg har brugt sådan et digitalt termometer til mennesker, og kaster det lynhurtigt derind for ikke at slippe for meget varme ud  :D
Jeg ved ikke hvor præcise de er, men efter jeg fandt det gode sted i stuen til maskinen viser den regelmæssigt 37,8. Jeg ved ikke hvor præcist termometeret er, men der er kommet masser af kyllinger på den måde  :D Man skal lige huske at pille det ud igen, for ellers blir det temmelig usamarbejdsvilligt  ::)

Ville seføli hellere ha et kviksølvtermoter til at ligge dernede, som man kan tjekke oppefra... men jeg ved ikke hvor man finder sådan et henne mere  :-\