Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem kan "slå" den?  (Læst 7723 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

• Passiv bruger
Hvem kan "slå" den?
« Dato: 28 Februar , 2012, 12:15 »
Har 7 silkehøns i bedste alder - går frit hele dagen i 1300 m2 stor have, får æglægningsfoder, skaller og grønt = 0 æg de sidste 3 uger!

Har i det hele tagen siden efteråret været temmeligt svingende i æglægning, men der er dog kommet ca. 1-3 æg om dagen, men nu 0?

Min veninde har høns fra samme "kuld" - i uge 7 præsterede hendes 3 silker 21 æg? Er mine bare godt dovne eller hvad?

Ægge-ærgelige Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

karina dj

• Gæst
Sv: Hvem kan "slå" den?
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2012, 12:21 »
Har hun noget lys i hønsehuset som du ikke har  ???

Det lyder godt nok som en ærgerlig rekord  ;) Jeg kan i hvert fald ikke slå den...det vælter ud med æg! Skal nok lade være med at træde i det  ;D

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2012, 12:47 »
Måske du har en ægspiser, enten i hønseflokken, eller udefrakommende - skade -rotte eller andet.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2012, 12:48 »
fede høns ligger ikke æg... har du fodret dem for godt måske? ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2012, 15:01 »
Foder og lys har betydning for æglægningen.

Men måske de lægger æg et sted eller flere i haven. Prøv evt. at holde dem indedøre nogle dage.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2012, 20:26 »
Hej Nanna.

Mine silkehøns ligge rigtig mange æg, også dem fra i sommer.

Så jeg tror lige som Lene, at de gemmer dem i haven.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2012, 21:57 »
Jeg tænker også haven, fandt 2 "reder" i lørdags med 17 sprængte æg og 9 hele i den anden! Har lagt en mælkejunge med halm i udenfor, og de sidste 2 dage har der så ligget et æg der. Så nu ved jeg da hvor jeg kan finde dem når kasserne indenfor nu ikke passer damen, de andre lægger deres inden kl 10 hvor de bliver lukket ud
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2012, 22:33 »
Uha. Jeg kan muligvis ihvertfald tangere den kedelige rekord.

For 5-6 uger siden tog jeg mine blå og sorte Orpington (1.3) fra for at få lidt rugeæg fra dem. De første par uger betød det ikke så meget hvor mange æg der kom da jeg skulle være sikker på at ikke andre haner havde materiale deponeret i hønerne, inden jeg begyndte at samle til rugning. Der kom ingen æg de første 2 uger. Så fik jeg et i begyndelsen af uge 3, efter at have taget dem 'fra'. Og siden har jeg ingen æg fået.

Jeg opdagede en klat æggehvide i redekassen (på gulvet) lørdag, så jeg har nu monteret en redekasse ca 0,5 m over gulvhøjde. Der er nærmest hermetisk lukket ind til den hesteboks hvor hønsene går, så det er ikke udefra kommende tyveknægte. Det må være hønsene der 'stjæler' æggene. De har endnu ikke taget den nye redekasse i brug, men håber at ægtyverierne stopper når det sker.

:(
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 29 Februar , 2012, 06:49 »
Jeg er bange for, at de vil fortsætte med af lægge æg på gulvet OG spise dem. Jeg har ikke prøvet det selv, men jeg har hørt fra andre avlere, at når først de har fået uvanen, er det nærmest umuligt at stoppe dem igen, desværre *t
Prøv f.eks. at læse her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=23076.msg210634#msg210634
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 29 Februar , 2012, 11:03 »
En af mine damer har valgt at lægge sit æg foran døren hvor alle senere tager opstilling og afventer at døren går op.
Når så 15 orpington vælter ud af døren, så følger æget med ud over brostenene, med en kedelig konsekvens, eller de når at træde det i stykker, inde på dørtrinet.
Uanset hvad så kaster de sig over det nu åbne æg, og det gør mig da vildt irriteret,,,, Så nu er der konkurrence mellem mig og hønsene om at nå at gribe ægget inden det går til.
De får ikke lov at æde det, for jeg kaster lynhurtigt nogle spåner idet, og vender det en gang,,, klodsede kræ
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Marts , 2012, 00:08 »
Umm, jeg må på jagt i haven... Igen, igen. Synes også, at hvis hønsene selv spiste æggene, så burde jeg da kunne finde små tegn - skaller, vådt materiale etc. Og med 7 høns så skal en udefra kommende ægge-spiser allegevel have travlt.

Tror ikke de er for fede - ser meget normale ud, synes jeg og pæne i fjerene.

Men, altså en tur rundt igen i morgen må der til!
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Alexander Patrick Harholt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Marts , 2012, 06:40 »
ja jeg havde i medio februar 22 høns der alle lagde æg samme dag, men det er vist også først gang det er sket, men som mange andre skriver så er lys og foder samt varme vigtigt, og du skulle da få æg nu, hvis du ikke kan finde dine æg så lyt efter når hønen fortæller hun har lagt et æg, så kan du sikkert finde det/dem, æggene er som regel lige i nærheden af hvor hun kæfter op, også en fin måde at sorterer i æg hvis du vil have rugeæg af bestemte høns.
Hilsen

Alexander

Hvid La Fléche

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 03 Marts , 2012, 09:32 »
Du finder ikke nødvendigvis rester, hvis hønsene spiser.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 Marts , 2012, 23:43 »
Kan en rotte slæbe af med et helt æg? Eller en mår, fritte eller hvad de alle sammen kan hedde? Har fået ca. Et æg om dagen de sidste 3-4 dage - tydeligvis fra dværgsilkerne som lægger æg i et hjørne af hønsehuset - ikke i redekassen.

Der er i hvert fald intet hemmeligt æg-bjerg i haven - det er jeg sikker på!
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 Marts , 2012, 07:30 »
Ina: det gad jeg godt se det. Du kaster dig over ægget når du åbner døren for høns.  ;D

Nanna: Kan det være en krage/skade der spiser ægget ? Tror ikke en rotte vil slæbe af med et æg? Og mink vil nok ikke nøjes med ægget.
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste