Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Matas insektspray i ny indpakning og nyt indhold  (Læst 10235 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bitten

• Gæst
Matas insektspray i ny indpakning og nyt indhold
« Dato: 08 Oktober , 2008, 14:21 »
Hej

Er der nogen, der kan fortælle mig, om den nye Matas insektspray også kan bruges på hønsene eller om de har kommet noget nyt farligt i?

Da jeg var i Matas, sagde ekspeditricen, at den var kommet i en ny og forbedret version..

Mvh Bitten

Offline Twilight

• Passiv bruger
Sv: Matas insektspray i ny indpakning og nyt indhold
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2012, 10:44 »
Dette vil jeg også gerne vide da der står på bøtten at den ikke må anvendes i fjerkræhuse!??

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2012, 11:04 »
Analysen af produktet skal lyde sådan her:

Pyrethin I+II = 0,4% w/w
Piperonylbutoxid = 2% w/w

Den må gerne bruges på høns! osse selvom der står at det må den ikke!

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2012, 11:05 »
Dette vil jeg også gerne vide da der står på bøtten at den ikke må anvendes i fjerkræhuse!??

Hvis det står på bøtten......... Er det så ikke svar nok? :P
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2012, 11:08 »
Det står på samtlige af bøtterne, og vi har alle herinde brugt produktet mod utøj i årevis uden at hønsene tager skade. Det er et middel udvundet fra selveste naturen selv, en blomst jeg ikke husker navnet på. Formålet er jo ikke at sprøjte dem hverken dagligt ugentligt eller det der ligner. Det anvendes når man opdager utøj på sine høns...

Men hvis I synes frontline giver bedre mening, så er det jo det i skal bruge :D Jeg vil vove at påstå insektsprayen er den mest uskadelige af de midler der findes mod utøj ;)
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2012, 11:10 Fra karina dj »

Offline Twilight

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2012, 11:23 »
Hvis det står på bøtten......... Er det så ikke svar nok? :P

Jo det kan man jo sige men når nu midlet bliver anbefalet herinde kommer man jo i tvivl. Men du må meget undskylde og jeg skal da nok holde mig fra at spørge til råds herinde en anden gang.

Offline Twilight

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2012, 11:24 »
Det står på samtlige af bøtterne, og vi har alle herinde brugt produktet mod utøj i årevis uden at hønsene tager skade. Det er et middel udvundet fra selveste naturen selv, en blomst jeg ikke husker navnet på. Formålet er jo ikke at sprøjte dem hverken dagligt ugentligt eller det der ligner. Det anvendes når man opdager utøj på sine høns...

Men hvis I synes frontline giver bedre mening, så er det jo det i skal bruge :D Jeg vil vove at påstå insektsprayen er den mest uskadelige af de midler der findes mod utøj ;)

Takker Karina

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2012, 11:25 »
Hej René.

Jeg brugte det selv, for en lille måneds tid siden - og det fungere fint.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #8 Dato: 22 Maj , 2012, 11:27 »
Jo det kan man jo sige men når nu midlet bliver anbefalet herinde kommer man jo i tvivl. Men du må meget undskylde og jeg skal da nok holde mig fra at spørge til råds herinde en anden gang.

Man bliver hurtig sur?? Sorry... Det var ikke sådan ment... skal nok holde mig fra at svare på dine spørgsmål mere :) Go' dag :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #9 Dato: 22 Maj , 2012, 12:17 »
hvis den ikk må anvendes i hønsehuse så prøv i gården, men der er måske forbindelser der går i ægene, så de er uegnede til meneskeføde,og fremprovokerer måske imunitet. men det er så en anden snak.

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 22 Maj , 2012, 12:40 »
Jeg er overbevist om at denne spray er ganske uskadelig i de mængder vi anvender dem i...

Men klart, skal du sprøjte 50 høns i rumpettet og selv sidder med næsen dernede imens, så kan det sikkert fremkalde hovedpine hos nogle... men det er vist ikke så underligt. Det ville du jo heller ikke gøre med hårspray, luftfrisker eller andet "uskyldigt"

Offline Twilight

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 Maj , 2012, 14:30 »
Jeg takker for svarene, mente også godt jeg kunne bruge det. Og det drejer sig kun om 7 høns så det er jo ikke alverden.
Holder mig fra at spise æggene i en periode hvis nu det går i dem.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 Maj , 2012, 14:40 »
Jeg tror bestemt ikke, at det går i æggene blot fordi man lige laver 7 pust i rumpen på sine høns eller i hjørnerne i hønsehuset en dag, hvor det blæser godt :-) Du kunne evt anvende det om morgenen inden de bliver lukket ud i gården..så når lugten eller stanken ihvertfald at forsvinde ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 22 Maj , 2012, 21:41 »
Midlet udvindes af krysantemum, det er dødeligt for insekter, men ikke for os andre. Det nedbrydes indenfor 24 timer, og findes derefter ikke som giftrester.
Selvfølgelig er det altid noget skidt at skulle behandle, medicin har jo også ofte bivirkninger. Men hvis man ikke behandler utøj hos sine høns, kan man risikere at de svækkes og dør, det kan især være fatalt for kyllinger.

PS Så synes jeg, vi alle bør holde os for gode til bemærkninger, som "så skal jeg nok lade være med at spørge" eller "så skal jeg da nok lade være med at svare dig".
Vi er vel voksne mennesker, og bør huske at tingene kan være skrevet med et glimt i øjet.
Marianne - admin
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2012, 21:44 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #14 Dato: 22 Maj , 2012, 21:51 »
"Det nedbrydes indenfor 24 timer, og findes derefter ikke som giftrester."
pyrethrin nedbrydes af  lys og  dvs stoffet skal opbevares i lystæt forpakning. Nedbrydnings produkter er vand og kuldioxid dvs harm løse
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand