Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Resultatet fra de grønne æg  (Læst 1310 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Resultatet fra de grønne æg
« Dato: 07 Oktober , 2008, 21:51 »
Til jer som kan huske at jeg i foråret rugede et hold kyllinger ud fra nogle grønne æg .
Så er her et par billeder af de forskellige som kom ud af æggene.
Meget meget forskellige, kender ikke racerne, da de ikke er helt rene, men meget flotte det er de altså.
Den lyse brune og den hvide lægger grønne æg. Den sorte ligner en orpington
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Resultatet fra de grønne æg
« Svar #1 Dato: 07 Oktober , 2008, 22:03 »
Altså Linda den der Einstein med fuldskæg er skøn at se på, men jeg synes ikke at den sorte ligner en orpington, for den har samme farve ben som min maran, men så mangler der jo fjer på løbene, det er aldrig til at vide hvad der ligger bag, men hvis ægene var grønne, så er det måske araucana blandinger.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 07 Oktober , 2008, 22:20 »
 :D Jeg tror der er Araucana gener i dem, Eienstain (  <H rigtig godt navn Ina) hun ligger grønne æg. Den sorte er enorm stor, nok næsten dobbelt så stor som en sussex
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2008, 20:32 »
Det var da sært. Araucana'er har ærtekam. Ifølge alt, hvad jeg har kunnet læse mig til er ærtekam dominant overfor enkeltkam. Desuden skulle sandsynligheden for, at ærtekam-genet og blåskallede-æg-genet skulle nedarves hver for sig, være cirka 5 procent. Trods det ser jeg her en Araucana med enkeltkam, og en Brahma, der lægger blåskallede æg.  :D

Tosset...  :)
« Senest Redigeret: 12 Oktober , 2008, 20:41 Fra M. Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2008, 20:37 »
 ;D Tosset siger du ............ ;)
Naturen er forunderlig ;D 8)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2008, 21:12 »
Jeg har set en del araucana'er med enkelt kam. Jeg skal da ikke kunne sige om de har været 100% rene men det var ihvertfald det eneste der var atypisk for dem.
Hvis jeg husker rigtigt så fik Lone aasted (herinde fra) taget sine araucana høns af ræven og skulle starte op igen med samme race. Hun købte vist nok æg eller kyllinger fra andre udstillere og der kom bla. kyllinger med enkelt kam. Jeg fik også tilsendt nogen æg fra hendes høns og heriblandt kom der også et par stykker med enkeltkam.
Jeg skal ikke udstille og er sådan set ligeglad om de har rosenkam eller enkelt kam.
Men det kunne måske tyde på at lige netop araucana''er ikke er genetisk ens i forhold til kammen?? Eller er det simpelthen "bare" fordi at der engang er krydset anden/andre racer ind?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2008, 21:41 »
Ifølge skandinavisk fjerkræstandard skal de have en uregelmæssig ærtekam, fast, stigende bagtil.
en A-fejl er udpræget enkeltkam. Så de bør ikke bruges til videre avl.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #7 Dato: 13 Oktober , 2008, 16:56 »
Det er bare forvirrende. Man skulle jo tro, at når Araucana'er har enkeltkam, så har alle araucana'er enkeltkam, inklusiv alle deres kyllinger. Men jeg har selv en Araucana-Landhøns-krydsning, som bare ligner en Landhøne.

Det er hende her:

Alle hendes helsøskende ligner Araucana'er, eventuelt med hale.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.