Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg - hvorfor???  (Læst 4562 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline magr

• Passiv bruger
Ingen æg - hvorfor???
« Dato: 25 Februar , 2012, 10:25 »
Jeg har 5 dejlige høner - 3 araucanere fra forår 2011, en maran fra efterår 2011, og en skånsk blomsterhøne fra 2010. Derover har jeg en araucanerhane.

Min lille flok bor i fint hønsehus med passende gård, og de løber frit i haven hver dag. De fodres med økologisk hønsefoder fra Brogården, og hvad der ellers falder af fra køkkenet - hvilket ikke er så meget, da vi har en del teenagebørn med stor appetit.....

Men alligevel - fuldfoder, køkken-rester og have-guf.

De lægger bare ingen æg, fraset den ene araucana, som trofast gennem vinteren har lagt et æg hver anden dag. Men de 4 andre - ikke et. De burde sådan set alle være i fuld æglægning, burde de ikke? Jeg ved godt, at vinterens kulde og mørke og alt det der, men jeg kan jo høre, at mange af jer har så mange æg, at I kan ruge på dem.

Min høns har ikke lys i huset, men ellers har de det altså ret godt - men mangler de noget? Nogen gode forslag???

1,3 araucaner
0,1 skånske blomsterhøns
0,1 kobber maran
0,1 tyrkisk van - kat
3,1 børn
1,0 mand

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Ingen æg - hvorfor???
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2012, 10:35 »
De hønniker fra efterår 2011, har haft opvækst i den mørke tid, og kan derfor godt være lidt længere om at komme i æglægning, ifh. til hvis de var udruget om foråret. Men klækket i efteråret 2011 +6 måske 7 mdr. (alt protein i foder) så burde der komme æg fra hønnikerne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2012, 11:02 »
Jeg tror at du bare skal være tålmodig en lille måneds tid endnu. Eller give dem noget lys så de kan nå at spise tilstrækkeligt til både at kunne holde varmen og lægge æg. Der er grænser for, hvad de kan omsætte per time så du  kan prøve at forlænge antallet af "spise-timer" - alternativt give et proteintilskud.
I øvrigt skal du ikke fortvivle over al den rugning :o. Mange af os har jo 15-50 høner og så batter det jo noget ;). Ellers køber man nogle æg af dem, der har mange høns. Det er for at få tidlige kyllinger så de er udstillingsklar om et halvt års tid.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2012, 12:03 »
Tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed  ;D

De skal nok komme i gang når tiden er til det  ;) ;)
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2012, 12:17 »
Hvis de får fuldfoder og mange kulhydrater i det madaffald, du giver dem, kan det være fordi de får for lidt protein i foderet.

Løsningen kan være at fodre med tilskudsfoder og korn og så reguleret kornmængden efter hvor meget madaffald, de får.

Mine høns lægger heller ingen æg lige nu. Det kommer de til i foråret.

Venlig hilsen

Erik

Offline hestelone

• Bruger
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2012, 16:23 »
Mit bedste råd er også at "forlænge" spisetiden og tilskudsfoder til æglæggende høns plus korn, i stedet for en fuldfoder. Mine høns har altid foder.

Jeg har Engelske Araucana fra foråret 2011 og de startede æglægning i november og lægger stadig æg. Næsten et æg pr høne pr dag.  :)  :)

De har altid lys til kl. 20-21 om aftenen og står op igen ca. kl. 6.30 om vinteren.

Held med det

Offline magr

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2012, 00:59 »
Tak alle, for de gode råd. Jeg vil væbne mig med lidt mere tålmodighed, selvom det ikke er min stærke side.... ;)
1,3 araucaner
0,1 skånske blomsterhøns
0,1 kobber maran
0,1 tyrkisk van - kat
3,1 børn
1,0 mand

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2012, 11:29 »
Måske lidt protein-tilskud i form af lidt hakket oksekød måske?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2012, 11:31 »
Eller bare opblødt katte tør foder af den billige slags fra Aldi eller lign.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2012, 11:32 »
Kunne det tænkes at de lægger æg et sted ude i haven, for hvis høns får for frie tøjler, så kan de godt finde på det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Februar , 2012, 21:07 »
Mine to maraner fra efteråret 2011 er IKKE begyndt æglægning endnu, men alle andre er trods kun ét om dagen vinteren igennem, så dine araucanaer burde lægge æg.. Jeg er også med på ideen om, at de lægger dem et sted i haven, hvis de ellers har adgang til foder hele tiden ?? Jeg tror ikke, der er noget galt med dét, du giver dem at spise  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling