Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gode råd søges  (Læst 8680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Gode råd søges
« Dato: 25 Februar , 2012, 09:24 »
Jeg har jo en RCOM 50 som jeg har været sindsyg glad for at bruge. Problemet er, at jeg ikke har tænkt så langt som at bruge destilleret vand i maskinen. Nu er varmelegemet stået af.

Problemet er at maskinen er fyldt med ca. 50 æg (fra araucana, silker og brahma) og de skal efter planen klække på onsdag ca. Jeg har under hele rugningen haft maskinen på ca. 20-22 %, men tænkte at jeg har jo før tørruget uden at der skete noget ved det og æggene ser også ud til at have udviklet sig fint.
MEN jeg kan simpelthen ikke få maskinens fugtighed til at komme højere nu. Jeg har lige skrevet til firmaet jeg har købt maskinen af, i håbet om at et nyt varmelegeme kan tilsendes uden at maskinen skal til UK, men tiden er knap.
Så jeg søger råd om hvordan jeg gør bedst muligt for at få noget levende  ud af alle de æg jeg har i maskinen ????????

pylle pylle

• Gæst
Sv: Gode råd søges
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2012, 09:38 »
ÅÅh nej Lisbeth!!! du må gerne låne min maskine.. men der er jo kun plads til max 30.. og så skal du selv vende æggene hver dag?? så det bliver jo noget juks! ved ikke hvad du ellers skal gøre.. desværre.. håber du får hurtigt hjælpe!!

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2012, 09:40 »
Tine, du er en engel.
Jeg har en skruk liggende som godt kan tage nogle flere æg, ved dog ikke helt hvor mange. Det er en dværg silke-kochin, men hun har kun 3 lige nu.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2012, 09:41 »
Hvis det er varmelegemet, der er stået af - hvad så med temperaturen??? Fugtigheden kan du jo hæve ved at læge nogle fugtige engangsvaskeklude eller køkkenrulle ind i maskinen...
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2012, 09:42 »
Nu har jeg ingen erfaringer med netop denne maskine men kan du ikke sprøjte i maskinen med en blomster forstøver, og/eller lægge en våd svamp/klud ind? Så burde fugtigheden ihvertfald stige betydeligt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2012, 09:43 »
Du kan sagtens som nødløsning, hæve fugtighed når der er hul på det 1. æg, enten vhj. af forstøver eller blot stinke lunkent vand. Og hvis plads til en svamp er det osse fint.
Bør nok gentages, hvis maskinen bliver åbnet under klækningen.

Har selv prøvet noget tilsvarende engang, og resultatet blev som det plejede /o
Held og lykke....   det skal nok blive en fin klækning /o

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Februar , 2012, 09:43 »
Temperaturen er fin. Det er ikke det legeme der producerer varme, det er det der går ned i vandet og laver fugtighed.
Jeg har tænkt på at sætte skåle ind med meget varmt vand, men kommer nok til at rende i pendulfart med varme skåle så.
Der er 45 æg i maskinen og skrukken har 3.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 Februar , 2012, 09:45 »
Tak for rådene.
Tror lige jeg som forsøg prøver at sætte en skål ind med varmt vand og ser hvad der sker, så hører du nærmere Tine.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #8 Dato: 25 Februar , 2012, 09:53 »
Hvis jeg var dig ville jeg droppe skålene.Det er fæller for kyller når de kommer.Varmt vand er det meget varmt eller ?.For at undgå temperatursving så nøjes med lunkent 37,8 ca.

Ved godt jeg ikke helt kan sammenligne vores maskine men indtil dag 18 er det nok med én våd skuresvamp i min .Fra dag 18 kommer der én mere ind.De skiftes/skylles op morgen og aften.

Læg dem evt i en flad bakke med den store flade op, det giver mest fugt.

Pøj pøj med det ...
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 25 Februar , 2012, 09:55 »
Temperaturen er fin. Det er ikke det legeme der producerer varme, det er det der går ned i vandet og laver fugtighed.
Jeg har tænkt på at sætte skåle ind med meget varmt vand, men kommer nok til at rende i pendulfart med varme skåle så.
Der er 45 æg i maskinen og skrukken har 3.

Jeg tænker, at hvis du bruger vand, som føles lunt - så svarer det til temperaturen i maskinen - og maskinens varme vil holde vandets temperatur stabil. Så du behøver ikke at fylde på, før det er fordampet.

(nå - jeg kan se, at mit svar vist overlapper vbruun's, men jeg lader det lige blive stående) og held og lykke - vi krydser fingre for dine kyllinger  :D

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 25 Februar , 2012, 09:57 »
Du kan godt prøve om skålene kan være i maskinen, altså om der er plads. Men undlad at hæve fugtighed til 1. æg er språet. Høj fugtighed for tidlig skader mere end det gavner.
Og husk at lægge et eller andet over vandet, så kyllinger ikke drukner, det ville være ærgeligt.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Februar , 2012, 09:57 »
Se nu har jeg et spørgsmål mere, men ved ikke om i ved noget om det...
Der er en funktion på maskinen der hedder CAL - hvad betyder den funktion?

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #12 Dato: 25 Februar , 2012, 09:59 »
Det kan jeg ikke hjælpe med ,men mon ikke skrukken vil blive glad for flere æg ? Det tror jeg at jeg ville prøve :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 Februar , 2012, 10:13 »
Prøvede at aktivere CAL. Man kan stille på fugtigheden i den funktion fra 40-60. Hvis jeg sætter den til 50 så står maskinen nu på 50% fugt.
Er der ingen der kan hjælpe mig med det her?
Bliver lidt forvirret over hvad fugtigheden reelt er i maskinen.

Offline Marianne (Fimpe)

• Passiv bruger
  • Hørby, 9300
« Svar #14 Dato: 25 Februar , 2012, 10:19 »
En tur i Harald Nyborg og køb et hygrometer, læg det i maskinen og vent, så har du noget at gå efter.
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk