Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bund i hønsegård  (Læst 9539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline slædehunden

• Passiv bruger
Bund i hønsegård
« Dato: 23 Februar , 2012, 20:40 »
Er nu endelig - efter et RIGTIGT langt tilløb - i gang med hønsehus og -gård. Og så melder der sig selvfølgelig en milliard spørgsmål, hvoraf det vigtigste netop nu er: hvad skal udgør bunden i hønsegården, så man undgår et grimt pløre.
Jeg forestiller mig at hæve huset 50 cm over overfladen, så pladsen udnyttes bedst muligt (det er i en villahave) og lave en "sikret indre gård" og en større "ydre gård". I den indre gård skal hønsene kunne gå frit, mens de kun kommer i den større gård, når vi er hjemme og kan "overvåge" dem.
Det er den indre gård, hvor jeg vil grave ud i 40 cm dybde med volierenet i bund, sider og i toppen, så rotter, ræv og mår ikke kan komme ind. Det er også her jeg overvejer strandsand? Bakkesand? Jord? Andet? Øverst vil jeg så lægge et lag spåner el. lign, som dyrene kan skrabe i.
Lyder det her som en god idé?? :o :o :o

Offline Mike st

• Passiv bruger
Sv: Bund i hønsegård
« Svar #1 Dato: 23 Februar , 2012, 20:49 »
Det lyder som en god ide , i bunden ville jeg vælge strandsand eller vaskesand, syndes ikke du skal bruge bakkesand for der er ler i så det vil også blive våd.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 23 Februar , 2012, 20:52 »
Velkommen på forum, Peter :D
Det kommer jo meget an på jordbundsforholdene og om din går er overdækket.
Volierenet i bunden skal være så dybt, at hønsene kan skrabe, alternativt kan du have plader eller net der går de 40 cm ned i siderne.
Vi har sandjord her og derfor sjældent problemer med mudder, men ellers kan man grave ud til et godt dræn og så lægge sand, jord eller lignende øverst.
Der er også nogen, der foretrækker en halmgård.
Spåner kan blive noget snask, hvis der er udrænet bund og ingen overdækning.
Held og lykke med projektet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 23 Februar , 2012, 21:07 »
Jeg vil lige sige at jeg har haft voilere net i bunden (godt nok i selve huset) og det var bestemt ikke en succes. For rotterne lavede bare gange under det, for jorden falder ikke ned på samme måde, når der graves.  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 23 Februar , 2012, 21:10 »
Hej Peter,

Velkommen til forum, hvor du allerede har fået gode råd :).

Jeg vil blot tilføje at en overdækket hønsegård er guld værd. Jeg har det IKKE, og fortryder at den ikke er overdækket.

Jeg bruger halm i vinterhalvåret pga. mudderpløre, og grus/småsten om sommeren.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #5 Dato: 23 Februar , 2012, 22:12 »
Jeg vil bare lige bakke Tanja op en overdække er super. Vores "inner" gård blev overdækket den 27 dec. 2011 og hønsene har elsket det for selvom huset er hævet og de kan være under huset har de nydt at de har kunnet løbe rundt i en overdækket gård. Så det kan varmt anbefales.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 24 Februar , 2012, 09:53 »
Her har vi også overdækkede hønsegårde. Det er dyrt men dejligt, især i de våde danske somre - og vintre ;D. Vi bruger byghalm som strøelse. Lægger en hel småballe uden snore ind og så "strør" hønsene selv under højlydt pjanken. Når laget i hønsegården er tilstrækkeligt tykt til at det kan betale sig at tømme gården, så køres det hele enten på køkkenhaven eller i kompostbunke. På det tidspunkt er det løst, næsten tørt og velgødet så det bliver lynhurtigt omsat til eminent jordforbedringsmiddel. Det skal tilføjes at grøntsagsaffald også ryger i hønsegården. Hønsene æder det lækre og resten komposterer. En af de helt store fordele ved byghalm er, at hønsemøget ikke lugter medmindre det bliver meget vådt. Og det gør det ikke under tag /o. Ikke engang vores naboer kan finde nogen lugtgener at klage over *f. Og hønsene går som regel ud selv i snevejr. Der er altid noget at skrabe i. De har så et hjørne med strandsand og skaller at støvbade i.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Februar , 2012, 18:19 »
Hej Peter og godt du kom i gang - endelig  ;) ;D

Min første hønsegård til 4 dværghøns var lidt som den du påtænker, tror jeg, bygget omkring et lille legehus, som blev sat på pæle, så hønsene kunne gå ind under det. 6 m2 med volieretråd på alle sider - gravet 30 cm ned. Og overdækket med bølgeplastplader. Dør stor nok til at man kunne gå ind i gården. Bundlaget - et tykt lag grus. Det fungerede rigtigt fint. I huset brugte jeg spåner og en gammel træ-ølkasse lagt på siden som redekasse.

Billeder, billeder, når du er færdig.............  ;D
Mvh Marianne

Offline bhsand

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Februar , 2012, 11:09 »
Jeg har gravet eternitplader ned i 40 cm dybde hele vejen rundt og lagt en række fliser på den udvendige side af gården. Alligevel har jeg haft besøg af en rotte, som har gravet ind under fliserne og pladerne. Hvad den ville der ved ejg til gengæld ikke, da der højst har ligget noget råt køkkenaffald (gulerodsskræller og lign.).

Jeg tror nærmest, at det er umuligt, helt at undgå rotter, hvis man bor et sted, hvor de lever i nærheden.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2012, 11:40 »
Jeg har halmgård uden tag. Det fungere fint /o.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn