Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til rugemaskinen  (Læst 1826 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cathrine

• Passiv bruger
hjælp til rugemaskinen
« Dato: 22 Februar , 2012, 16:55 »
Min blå rugemaskine fra Amerika Thisted drillede så jeg var usansynlig heldig at låne en Rcom20 af en der normalt ruger en masse fasankyllinger ud.
Men nu skal den afprøves med vores Maran æg og Sussex æg :)Vi håber naturligvis på godt resultat.
Maskinen er fuldautomatisk men jeg kan ikke gennemskue det med vending af æggene :-\ .Hvis jeg sætter den på  off er der ingen vending :) 1hr vendes x 1 pr time? 2hr vendes hver 2 time eller 3hr hver 3 time... hvad skal jeg så stille den på for at den vender æggene ca 3 gange i døgnet?
Beklager hvis det er logik for perlehøns... det er snart den eneste race jeg ikke har ;D.

Desuden vil jeg høre om jeg bare slukker maskinen når æggenen skal køle 15 min. hver dag? Eller skal jeg løfte låget og lade motor køre??

Håber nogen kan hjælpe med svar.
Mvh Cathrine

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
Sv: hjælp til rugemaskinen
« Svar #1 Dato: 22 Februar , 2012, 17:02 »
Den er vist magen til min ;-) . Så er der ingen indstillinger til 3 x pr døgn. Kun de indstillinger du selv nævnte  ;D . Jeg har ikke ladet æggene køle, så her er jeg da også spændt på hvad andre siger  ???
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2012, 17:03 »
Du kan ikke stille den til andet en at vende enten hver, hver anden eller hver tredie time, så der må du bare foretage et valg. Min r-com har slet ingen valgmulighed og vender lystigt hver time, og jeg har altså superfine klækkeresultater! Der er absolut ingen grund til at køle æggene af hver dag. Du lader den bare køre uafbrudt. Du kan evt. slukke den hvis du skal lyse æg, men det er jo kun et par gange under hele rugningen. Når du når til 19-dagen stopper du for vendingen. Jeg bruger demineraliseret vand (det man kan købe i dunke) så maskinen ikke kalker til. Den skal genfyldes ca. en gang hver uge, og gerne lidt ekstra på til sidst for en sikkerheds skyld, når man alligevel skal sætte fugtigheden op. Det er en supernem maskine der giver rigtig gode resultater, så følg brugsanvisningen hvis den er fulgt med, og lad være med at gøre det mere kompliceret end det er.  ;) :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Cathrine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2012, 20:24 »
Tak for svar. Jeg håber det lykkes. ;)