Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Alder på avlsduelig hane?  (Læst 2552 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline todda

• Bruger
Alder på avlsduelig hane?
« Dato: 18 Februar , 2012, 19:15 »
Fra hyggesnak 12 sept 11,kan folk se mine avlskvaler sidste år.Efter en snak med kochinfolkene i Herning i dec,fik jeg rådet at aflive hele flokken.
Men det er ikke så nemt,når adgangen til racehøns,i mit tilfælde er temmelig besværligt,og ofte læs "kriminelt."
Nu har jeg så fået opkald fra en ,der har kochinhane fra 2007,og for at gøre det endnu bedre,kunne jeg også få lidt yngre høner.Ingen i faml med den nuværende flok på 1.6.
Meeen duer en hane fra 2007.???
I øjeblikket har jeg en skruk med tilsyneladende 9 raske kyllinger,alle med afstamning,fra den problematiske afstamning. de er 14 dage nu.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Alder på avlsduelig hane?
« Svar #1 Dato: 18 Februar , 2012, 19:31 »
Jeg tror ikke at der er meget "skud" i en hane på 5 år og slet ikke, når det er en af de helt store racer.

Men du kan jo prøve, hvis den er den eneste du kan få fat på.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #2 Dato: 18 Februar , 2012, 23:17 »
Ja, Todda, det er meget sandsynligt. Hankøn kan længe ;D
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline todda

• Bruger
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2012, 00:55 »
Jeg har ihvertfald lagt billet på hanen,Hans afstamning er god.Så får jeg se om han duer. ::)
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2012, 07:57 »
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2012, 08:09 »
Jeg husker en bestemt hane fra udkanten af den jyske familie. Han producerede kyllinger hvert år hele min barndom. Men han var ikke spor sød og jagtede børn når han så sit snit til det :o. Jeg er sikker på at det var den samme hane over flere år for han var kommet til skade med den ene vinge, der strittede lidt ud. Han kom helt op i det røde felt når man prøvede at se lidt på kyllingerne. Så der er altså nogle, der kan. Men det er jo svært at vide med det hurtige generationsskifte som raceavl ofte medfører. Den egenskab har vi ikke brug for mere. Og der kan jo være sket meget på 50 år ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline todda

• Bruger
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2012, 11:05 »
Ankerine.Jeg kendte også sådan en "Arrigpeter" som barn.Ville dengang aldrig have troet,at jeg nogensinde ville have noget med høns at gøre.Til overflod havde bygden også en færøsk gase,der er det mest agressive væsen ,der findes.
Nok derfor jeg er faldet for kochin,for de er rare høns. :) :)

Offline todda

• Bruger
« Svar #7 Dato: 19 Februar , 2012, 11:16 »
husker det også,som var barndomshanen der hele min barndomstid,men vi ved jo at barnets tid og størrelsesfornemmelse tit er lidt forvrænget.Sjovt at ingen her inde har haft samme hane i 5 år,selv har jeg skiftet hvert år.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 19 Februar , 2012, 11:26 »
Vi har bortgivet vores gamle hane, der nu nærmer sig de fem år. Han er lige blevet far til syv Marankyllinger og Maraucanakyllinger i sidste weekend. Vi har lagt billet ind på en Maraucana og en Maran hvis der ellers er hønekyllinger imellem. Sådan for æggenes skyld ;). Jeg tror nu i øvrigt ikke at ejeren har skiftet høner ud de sidste år heller - men de fleste af os skifter jo begge dele årligt i effektivitetens og udstillingerne navn. Her har vi stadig nogle gamle Araucanatanter, der er fredet gundet charme. Det er jo noget man kan tillade sig når man ikke skal leve af æggeproduktionen /o.
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2012, 11:33 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #9 Dato: 19 Februar , 2012, 12:08 »
Jeg krydser fingre for at han duer  ;)

Vi har også én hane her (sabelpoot) som er 5 år og som er "fredet" da vi får svært ved at finde én igen som er så super god til at styre flokken og så reel overfor alle aldersgrupper, andre haner osv. samtidig med at han er ud af nogle gode linier. Inden så længe begynder vi at samle lidt rugeæg hvor vi med 100% sikkerhed ved at det er ham som har været "på" hønsene så der er vi da også spændt på at se hvordan befrugtningen ser ud i år på baggrund af hans alder. Han går iøvrigt sammen med flere høns fra 2009 som troligt har lagt æg det meste af vinteren.

Held og lykke med projektet
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2012, 13:37 »
Ja somme tider kan hanerne godt holde i længere tid, men ikke altid. Kender eksempler på begge slags.

Nogle af dem som er gode til at yngle år efter år med gode resultater er silkehøns og fodbefjerede dværge. Det kan måske skyldes som nogle nævner at vi er begyndt at skifte mere ud i vores fjerkræ år efter år og derfor er behovet ikke at de skal kunne yngle fremragende i mange år. Hvorimod mange havehyggeejere, som har silke og fodbefjerede ofte gemmer dem til de dør af alderdom og derfor lidt mere afhængig af at de får kyllinger år efter år. Jeg siger ikke det er derfor, men at det nok har en lille rolle i avlsduligheden.

Så prøv og se hvordan det går. Måske er du heldig at han kan lidt endnu.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #11 Dato: 19 Februar , 2012, 20:16 »
Jeg har en sort landhane han er  mindst 6-7 år. /o

husker det også,som var barndomshanen der hele min barndomstid,men vi ved jo at barnets tid og størrelsesfornemmelse tit er lidt forvrænget.Sjovt at ingen her inde har haft samme hane i 5 år,selv har jeg skiftet hvert år.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline todda

• Bruger
« Svar #12 Dato: 17 Marts , 2012, 02:30 »
Den 5årige hane ankom idag.Meen kors,hvor er han grim,med lyse ben,lille, og flot men forkert farve.Forstår nu godt hvorfor han blev sorteret fra og foræret væk,til en der var totalt forelsket i ham,han var ikke udvokset dengang,og havde nok ikke levet ,hvis jeg vidste hvor lille han blev.Har fået at vide at han har avlet kyllinger hvert år,så nu får jeg se ,hvad der kommer ud af det her.Fik også 2 raske høner med +1 stk New Hamshire,en vagabond,som har opsøgt børn .Flyttede blandt andet uinviteret ind i en børnehave og ville absolut ikke bo sammen med nogen af de høns ,den blev præsenteret for.Dog havde den tilsidst godtaget de 2 kochin høns, der boede hos en af pædagogerne,

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 17 Marts , 2012, 05:40 »
Fortsættelse følger forhåbentlig *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline todda

• Bruger
« Svar #14 Dato: 17 Marts , 2012, 14:47 »
Lad mig begynde med de positive ting.  Sønnen siger ,han galer ikke så højt som den forrige,der blev aflivet i går. :D  ;Han har næsten ingen fjer på fødderne,så han har lettere ved at skrabe ;D Han er så lille,at hvis,han skulle få lyst til at parre,vil hønerne ikke blive slidt på ryggen ::)
I øjeblikket holder han meget lav profil,men lad os nu se.
Det her kommer mere til at ligne en blog,men det gør vel ikke noget.